MYSTISKT Problem med matarskruv

Skriv svar
ElDon
Späd planta

MYSTISKT Problem med matarskruv

Inlägg av ElDon »

Hej alla pelletsgurus :)

Jag bor sedan ett halvår i en villa med en värmebaronen triomax panna med en iwabo s brännare och iwabo skruv som går ner i ett egenbyggt förråd. Jag har loggat pelletsförbrukning, framledningstemp, rökgastemp ut ut pannan osv, och under de ca 2,5 pall jag eldat hittils har allt fungerat prima.
.....Ända fram tills idag...

När jag kom hem såg jag att pannan låg och kämpade med en rökgastemp på bara runt 80C (brukar ligga på 120 nysotat och 150 efter en vecka i normala fall).
Jag noterade att det knappt verkade komma några pellets från skruven trots att motorn gick.
Jag skottade ur veckoförrådet och undersökte skruven och botten av förrådet, allt såg bra ut, inga skador, inte mycket spån, och inget uppenbart fel...
Jag körde även skruven med tomt förråd och den verkade snurra utan hinder.

Är det möjligt att motorn börjar bli trött? eller vad kan vara orsaken att det inte kommer pellets? jag tycker den verkar snurra som vanligt...
Jag har slitit mitt hår i 5 timmar idag efter jag kom hem från jobbet. Skottat ut förrådet två gånger och dragit av alla svordommar jag behärskar. :|
Är det någon som tror sig veta vad min skruv sysslar med så vore det ovärderligt! :?:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: MYSTISKT Problem med matarskruv

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kollat att spiralen snurrar med samma varvtal som utgående axel i växellådan så den inte ligger och slirar?
Vad är det för motor på skruven?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ElDon
Späd planta

Inlägg av ElDon »

Hej, tack för tipset.
Det är en Iwabo skruv. Jag kunde inte hitta någon modellbeteckning.
Jag plockade bort motorkåpan men kunde inte se något där, allt är ändå dolt/inkapslat. Jag kollade även underifrån där pelletsen faller ner i fallröret till brännaren, axeln som skruven är monterad på verkar sitta väl på plats. Jag antar att det är där du menar att det kan slira?

Körde 10 minuter extra matning/packning av skruven och sedan gick det att starta brännaren som vanligt. Nu har den gått i 15 minuter utan avbrott, dock tycker jag att matningen är lite ovanligt ojämn, och som följd av detta svajar rökgastempen mellan 100C och 130C.
I förrådet är det inget spån och det som kommer ut ur skruven har inte heller någon nämnvärd mängd spån. Är det någon som upplevt att det ändå finns spån i skruven/röret? Det kanske är långsökt, men det är enda förklaringen jag kan komma på.
(jag frågar dock här först, då skruven är monterad i ett platsbyggt förråd, så för att ta ut skruven måste jag montera ned hela förrådet i molekyler :evil: )

Edit: jäkla röta för övrigt att det börjar strula när det slår till och blir -16C ute, 7,5kW effektsteget till elpatronen fick hoppa in. Det blir korsdrag i plånboken när elräkningen kommer :shock:
Kenneth
Fröträd

Inlägg av Kenneth »

Hej

Är det en plåtlåda över motorn (Röd)

Då är det den gamla motorn..

Skulle gissa att växellådan är trasig något drev ... brukade bli så på dessa
finns en bättre motor nu...

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Spån brukar samlas i skruvens inlopp och hindra pellets att komma fram till spiralen.
Är det rent i inloppet, kan det inte finnas så mycket spån i resten av skruven, då det trycks fram av pelletsen underifrån.

Är förmodligen en motor liknande den här som sitter under kåpan. http://www.eldkraft.se/produkt/motor-spg-40mm1119
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
ElDon
Späd planta

Inlägg av ElDon »

Tack för svaren :)

Det stämmer bra, det är en röd kåpa över motorn. Vad jag kan se och höra verkar den inte kugga över eller liknande som jag gissar ett trasigt drev skulle kunna göra.
När den inte matar ordentligt så "backar" motorn en bit varje gång motorn stängs av.
Det är ju inga problem med stora mängder spån och inget annat jag kunnat hitta som borde göra att skruven går trögt... Kan själva skruven ha börjat ge sig/relaxerat så den blir lite deformerad när den körs, och sedan fjädrar tillbaks när motorn stängs av?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Motorn backar för att det går väldigt trögt. Spiralen är inte skadad än, men det är stor risk att den går av.
Hur lång är skruven? Någon böj?
Kan vara något främmande föremål som följt med.
Är nog nödvändigt att ta reda på orsaken varför det går trögt om det fungerat bra tidigare.
Brukar sitta ett lager mellan spiral och motor som kanske fått spån i sig.
ElDon
Späd planta

Inlägg av ElDon »

Skruven är 2,5 meter, inga böjar.
Nu har skruven och brännaren gått som en klocka i ett dygn dock, och skruven backar inte längre så mycket som innan jag tömde hela förrådet.
Strular det igen får jag helt enkelt kapa upp och skruva isär halva förrådet för att få ut skruven och verifiera att det inte sitter något i skruvens rör. Håller både tummar och tår för att det bara var en tillfällig förstoppning i skruven :mrgreen:
ElDon
Späd planta

Inlägg av ElDon »

Uppdatering: den gick bra i en vecka, sedan har skruven börjat backa igen efter varje matning. Än fungerar den dock, även om den lite lägre matningen medför något lägre effekt och rökgastemp.
Varje säck jag fyllt på har handsållats för att få så lite spån som möjligt i förråd och skruv, så det borde inte vara där problemet ligger.
Min gissning är att jag helt enkelt får en för bra packning/fyllning av skruven. Det enda jag hittat på nätet är att tillsätta rapsolja i liten mängd för att smörja. Men det känns inte helt riskfritt, ett fallrör med trädamm+olje-beläggning låter som ett recept för nedbrunnen villa :S
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5107
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

På min lossade stopskruven som håller motoraxeln fast i änden på skruvens axel, vilket gjorde att den slirade när det var pellets i skruven. Är det växeln så snurrar inte motorns utgående axel i jämn fin fart.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
ElDon
Späd planta

Inlägg av ElDon »

Tack för tipset, det är ett problem jag redan undersökt, utgående axel och skruv verkar sitta väl ihop :)
Man hör tydligt att motorn backar efter varje matning.
ElDon
Späd planta

Inlägg av ElDon »

Kom hem från jobbet för att mötas av en pelletsskruv med en rejäl förstoppning :|
Pyreldning pågick och efter matningsförsök hördes hur motorn backade med bra fart. Att skruven agerade fjäder som aldrig förr var ett faktum.
En lång och högljudd harang av MPAA NC-17 klassade svordommar yttrades! Hädelserna följdes kvickt av en attack med sticksågen och inom kort var veckoförrådet förvandlat till en hög tändved! :mrgreen:
En rejäl brottningsmatch senare var skruven ute ur sitt rör. Där fanns ingen förklaring till varför skruven skulle gå tungt, inga skador på skruven, inga främmande objekt och inget spån...
Bild

Jag tänkte att nåväl, efter förra rengöringen av förrådet gick skruven i 2 veckor... så skiten monterades åter. (är huvudet dumt får kroppen lida...)
Skruven hann inte ens fyllas innan den började knorra...
Vid balders ba*le! Den enda möjliga grundorsak som i mitt huvud kan återstå är att skruven töjs under belastning, tar i botten, och att detta skulle generera nog med friktion för att skruven ska backa... (botten är lätt repig, men inga skador...)
Fram åkte bågfilen och skruven kortades 50mm.
Bild

Nu har skruven gått snart 24h, och den går som den ska... Om det är en tillfällig formtopp, en korrekt lösning av problemet, eller om anläggningen helt enkelt inte vågar strula efter skarpa hot om bergvärme får framtiden utvisa. 8)
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Att den backar tyder helt klart på att den kärvar i röret, vet att farsans gjorde likadant förut, han har en böj på sin skruv, kanske kan vara så att pärlorna kärvade fast på nåt vänster?

Tack för ett kul skrivet inlägg i alla fall, en höjdpunkt denna kväll helt klart, hoppas det funkar nu! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar