Gammal Exonom A120 61

Skriv svar
osten
Späd planta

Gammal Exonom A120 61

Inlägg av osten »

Hej har en gammal exonom A120 från 61 med en dubbel termostat av märket honyewell sitter iwabo villa s från 2001 nu till det konstiga mini temperaturen inställd på 75 max 78 på värmen ut 78-79 mättaren på pannan runt 70 oftast lägre och den startar runt 63 grader vad kan vara fel har alltid legat hyfsat jämt innan typ 75 lägsta 78 högsta
AndersAA
Lärjunge!

Re: Gammal Exonom A120 61

Inlägg av AndersAA »

Hej Det är bra att ha en relativt stor differens melan till och frånslag när men eldar pellets så märker du ingen olägenhet med varmvattnet så är allt ok.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
osten
Späd planta

Inlägg av osten »

Då vi köpte huset hade föra ägaren rivit ut allt till varm vattnet från pannan och ersatt det med en elektrisk bredare så vi värmer bara radiatorerna har även som ett sjungande ljud ledningen på sista elementet ligger ca 12 meter från pannan vad beror det på och håller jag på retur röret som går in i pannan är det kallt och kör alla element på lite mer än halva termostaten blir inte klok på det
AndersAA
Lärjunge!

Inlägg av AndersAA »

Ljud från elementen brukar vara att det är för stort flöde i systemet, alltså för kraftig cirkulationspump, vilket kanske inte är troligt i ditt fall eftersom returen är kall. En annan orsak skulle kunna vara att lagerfel i pumpen men då bör den låta illa när man stpr nära den.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Var låter det mest? Kan vara skräp i cirkulationspumpen, luft, vibrerande för eller något annat
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Går det att välja hastighet på pumpen så ställ den på lägsta.
Blir lite förvirrad av dina temperaturangivelser.
Vad är det för temperatur som går ut till elementen?
Ljud kan uppkomma om tilloppstemperaturen är hög så termostaterna stryper hårt för att begränsa värmeavgivningen. Vad är det för fabrikat på termostaterna?
Prova att sänka lite på shunten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
osten
Späd planta

Inlägg av osten »

Värmen ut är 75-78 grader men mätaren på pannan ligger på 68-69 där det låter mest är precis innan sista elementet som ligger ca 12 meter rak linje från pannan och jag har luftat alla element kommer bara vatten inget oljud i pumpen allas men hade ett läckage vid en kran vid pumpen kan det har kommit in luft där hur får jag isåfall ut det då pumpen sitter på returen är ny på det här med pannor och brännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det går ut alldeles för varmt vatten.
Du måste vrida ner shuntventilen på pannan så temperaturen ut blir c:a 40 - 50°.
Som det nu är tvingar den höga vattentemperaturen termostaterna att stänga nästan helt och skapar oljud.
Shuntventilen brukar sitta i pannfronten och är en ratt med en graderad skala bakom vanligen graderad 0 - 10.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
osten
Späd planta

Inlägg av osten »

Har sänkt nu hur långt tid shunten från 6 till 4 av den 9 gradera skalan jag har inte rört något på pannan det är föra ägaren som har haft dessa inställningar troligtvis har dessa inställningar varit så sen brännaren sattes in 2001 om inte ljudet försvinner kan det vara luft i returen då hur får jag väck den
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ljudet bildas i termostatventilen och finns det ingen luft i radiatorn, så finns det ingen luft i rören heller.
Vrid lite på termostatventilen och hör om ljudet förändras.

Hur var det med cirkulationspumpen, gick det att sänka hastigheten?
osten
Späd planta

Inlägg av osten »

det är samma ljud och går inte ändra något på pumpen jag får leva med det så länge har andra problem just nu min brännare rasade så jag letar bättre begagnad brännare snabbt börja bli kallt i huset nu
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Otur med timingen. Sällan bra utbud eller priser på vintern och bråttom är det också. För smidigast möjliga installation så vill du ha något som passar i det gamla hålet om det finns
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
osten
Späd planta

Inlägg av osten »

Har inte hittat någon brännare ännu men sparkade liv i iwabon igen måste passa den hela tiden men nu till problemet ut tempraturen blir av någon anledning max tempraturen oavsett vad jag sätter shunten på är shunten kass då jag har en så kallad dubbel shunt står det i min bok och vad kan jag gör åt det jag kan ju inte minsk tempen på pannan hur mycket som helst kör just nu på mini 60 max 65 enda gången returen blir varm är om jag öppnar termostaten helt och då blir det bastu i hela huset. Har tittat på en EcoTec Bioline 20 den är 6-7 år gammal fullt fungerande med skruv och förråd för 3000-4000 kan det vara något att satsa på har inte råd med en ny och vem ska installera den el nisse eller rörkrökaren och vad ska jag tänka på när den ska in i pannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Följer shuntens axel med rattens vridning eller slirar den?

Bioline är en uppåtbrinnande brännare som behöver minst 200 mm fritt utrymme över brännkoppen i pannans eldstad. Finns det utrymmet i din panna?

När man köper en begagnad brännare skall man se till att få med monteringsplåten.
Att byta brännare är inte särskilt svårt att göra själv.
Iwabon´s monteringsplåt lossas från pannan och den nya brännarens plåt monteras. Troligen får man borra nya hål i plåten som passar pannans bultar.
Behärskar du inte elanslutningen, måste en behörig elektriker göra inkopplingen.
osten
Späd planta

Inlägg av osten »

Känns som det snurrar med det är lite motstånd när man ska stänga efter att man har öppnat och ska kolla höjden i pannan
Skriv svar