Är CTC Ecoflex en bra panna?

Skriv svar
macken
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 15 nov, 2015 14:56

Är CTC Ecoflex en bra panna?

Inlägg av macken »

Ja, som ovan så undrar jag om era ecoflex fungerat bra?
Funderar på att köpa en som har 8-9 år på nacken..
Något att tänka på?
En säljare på janfire påstod att det är så många rörliga delar i dom att dom kräver service å service å ...
Är det så?

Tack på förhand
Ulf Stålnacke
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Är CTC Ecoflex en bra panna?

Inlägg av Eldvin »

Pannan har inte mer rörliga delar än Janfire.Men brännaren har.Kolla termia bekväm brännare. Sen så kan du ju jämföra med Janfiren. Sen är det ju en fördel att man har lite koll skälv på sin utrustning oavsett fabrikat.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Är CTC Ecoflex en bra panna?

Inlägg av nissetib »

Se till att brännaren har kedjedrift istället för, som dom var i början, hjul med rörstift på.

Jag är ju "partisk i målet" när jag säger att Ecoflexen är bra. Jag har, sedan jag byggt om till kedjedrift, haft väldigt lite stopp. Det mest vanliga felet är nog latmasken, dvs optovakten larmar om utebliven låga. Då brukar det vara så fullt i asklådan att askan är i vägen för optovakten. :shock: :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Är CTC Ecoflex en bra panna?

Inlägg av Stugsittaren »

Är också part i målet som Ecoflex ägare sedan oktober 2006. Inga större problem. Bytt säkerhetsdetaljen pelletsimpellern (ca 500:-) två ggr, matningsskruven nertill och fläkten 1 gång. Den bara puttrar och går.
Asklådan rymmer aska efter ca 1 ton pellets så det kan vara bra och tömma den ibland ;0)

Rekommenderar den starkt! Bra med inbyggd shunt som reglerar tempen på radiatorkretsen.

Jo och sen måste den sotas 3 gången om året. Om du eller sotarn gör det är upp till dig.
/Jonas
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Är CTC Ecoflex en bra panna?

Inlägg av Becker »

Vet inte så mycket om pannan... men brännaren är riktigt bra OM den har kedjedrift.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar