Ny husägare. Val av panna?

Skriv svar
Jimmy Olsson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 08 nov, 2015 10:41

Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av Jimmy Olsson »

Hej!
Helt ny här på forumet och i husägandet :)

Vi har köpt ett enplanshus på 100kvm, samt källare på 100kvm., i nordöstra Värmland.
De som bodde här innan eldade med olja fram till 2004 ca, sen sattes det in en elpanna (vattenburet system) samt luftvärmepump. , en de är ju bägge över 10 år nu.
Huset är från 1955 och isolerat i golv /tak/vägg med gullfiber, 3 glas fönster förutom 2 st, så ja antar det är ok isolering. Självdrags ventilation, Vi är 2 vuxna en 4 årig å snart en bebis, ca 20000kwt/år om inte mer när andra barnet kommer :)

Tjänar man verkligen in utgifterna med panna? Jämfört med nuvarande elpanna?

Vi letar efter nytt värmesystem och vill inte ha bergvärme då vi vill använda murstocken, källaren ligger på ca 50% luftfuktighet 19 grader i skrivande stund. finns endast 1 element (tvättstugan).15 grader i garage,

Vi har kikat på Ulma, Ctc,rb-eco. Även braskamin men känns som vi låter källaren/vinden "självdö". Då vi har renoverat hela huset så spelar ekonomin lite roll men ska inte snåla såklart. Har ni några tips? Den ska vara någorlunda självgående då jag jobbar borta.
ca 50-80000 installerad, :)
Mvh
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av FRS05 »

Varför inte köpa en begagnad anläggning, Biomatic, CTC eller Ulma? :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jimmy Olsson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 08 nov, 2015 10:41

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av Jimmy Olsson »

Nej, jag har aldrig varit nått för begagnade saker när kunskapen tryter.
Nytt å fräscht så jag vet att de är "bra saker" skulle kunna bli lurad på vad som helst om jag handlade på den privata sektorn :)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av msh16 »

En kombipanna med möjlighet för vedeldning är nog tyvärr det vettigaste valet idag.
Sverige har idag helt öppna gränser och ingen som helt kontroll på vika som kommer hit. Folkmängden ökar i dagens takt med 6% per år. De som kommer hit är redan idag oerhört missnöjda över att den hotellstandard som erbjuds är för dålig.
Sabotage mot kraftförsörjningen är lätta att utföra och har genomgripande följder. Är det 20 grader kallt så fryser värmesystemet inklusive pelletspannan sönder på någon dag.
Fylla hela vattensystemet med glykolblandning är ett alternativ men ger inte värme i huset.
En värmepanna köper man för att ha i minst 20 år och på den tiden kommer mycket att inträffa.

Har själv en oekonomisk kombipanna från 70-talet, fotogenkök, stormlykta och tvåtakts elaggregat. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av VH Baronen »

Msh16!
Alla har rätt till en egen åsikt, men är det här verkligen rätt forum :roll:
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av jumpingtiger »

Msh16 verkar tro på en domedagsframtid och det får du välja själv om du delar den fantasin ;)

Men om du hittar en 5år gammal pelletspanna med modern brännare kan det komma loss på under halva priset! De uppdateras inte lika ofta som bilmodeller så en begagnad behöver inte vara fy skam :)

Att öka vindsisoleringen innan vintern till minst 40cm rockwool kan vara smart också.
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av FRS05 »

Ska du kolla på nytt så välj antingen ariterm biomatic+, janfire nh med combifire pannan, ctc ecoflex eller ulmapannan. Jag hade valt den installatören som gav ett bra intryck och som du vet gör en bra installation. Resten får du hjälp med här inne :D
Senast redigerad av FRS05 den sön 08 nov, 2015 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av FRS05 »

Msh16....känns som du är på lite fel forum med dina åsikter. Tycker det här är ett ypperligt forum just för att allt politisk skit och så vidare inte finns här, låt det så förbli!
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny husägare. Val av panna?

Inlägg av rod02 »

Jag skulle också valt möjligheten att "peta in en pinne", om det skulle behövas. Pelletsbrännare i vedpanna. Och möjlighet till elpatron som reserv.

Msh16: Jag har full förståelse för din oro.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar