Knarrande matarskruvsmotor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

Knarrande matarskruvsmotor

Inlägg av calle_d »

Hej! Min motorkåpa till matarskruven knarrar som ett gammalt trägolv när skruven går. Någon som har haft samma oljud?
Thermia Biomatic 20+
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Knarrande matarskruvsmotor

Inlägg av Älghår »

calle_d skrev:Hej! Min motorkåpa till matarskruven knarrar som ett gammalt trägolv när skruven går. Någon som har haft samma oljud?
Sjävla skruven knarrar och smäller lite ibland, men inget onormalt tänker jag.. Det är väl antagligen större pelletsbitar som krossas vid uppmatningen..
Biomatic 20+
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Nä, det är inte från skruven, där är från kåpan till motorn. Att skruven donkar till när pellets fastnar har jag varit med om.
Thermia Biomatic 20+
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Har du den lilla motorn så blir det resonans i burken.

Har skruvat bort min kåpa tillsvidare får bygga en egen "så det blir ordentligt :wink: "
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

calle_d skrev:Nä, det är inte från skruven, där är från kåpan till motorn. Att skruven donkar till när pellets fastnar har jag varit med om.
Om det är med lilla motorn så kanske inte skruven är riktigt centrerad.. De sticker ju ut en liten plåtbit på undersidan som den glider på som du kan stryka lite fet på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag var på "studiebesök" hos en som hade den lilla motorn innan jag köpte min panna. Han tyckte också att den väsnades. Den gick när jag var där och det blev ordentlig resonans i plastkåpan över motorn. Jag köpte den stora motorn eftersom jag ändå skulle bygga bulkförråd med tiden (bygger nu).

Du kanske kan prova med att ändra massan på burken genom att limma dit några metallbitar. Resonansfrekvensen borde ändras.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

!

Inlägg av calle_d »

Nu har jag lyssnat ordentligt. Skruvade av kåpan till motorn och kom underfund med att det inte var kåpan utan motorn som lät. Får väl öppna motorn oxå och fetta in det som rör sig.
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar