PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Hmm, du började alltså med en av standardbilderna? Alla har redan en text mitt på 'pannan' som är taggad med 'paramname:boiler_temp', så om du har döpt sensorn till det så borde det fungera direkt.

En ID i en svg måste vara unikt, så om du har lagt till ett nytt texobjekt och taggat det med ID ='paramname:boiler_temp' så fanns ju redan det ID:t. Om jag minns rätt så kommer inkscape då att lägga till '_1' eller nåt på slutet för att den ska vara unik, och då fungerar det ju inte. Kolla med högerklick och properties (eller vad det nu var) på alla texter att ID-taggarna är rätt.

Och ja, sen måste du nog köra en ctrl-F5 refresh eller liknande i webbläsaren för att den ska fatta att ladda den nya bilden, annars använder den bara sin gamla kopia. Det varierar lite mellan olika webbläsare hur det fungerar eller inte...

15-20 sensorer kan du åtminstone ha, vet inte var gränsen går.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Anders75 »

För att undvika den typen av problem..så gick jag igenom allt o bytte namn till pann_temp i stället.
Men det kommer inte igång i alla fall ,har provat olika webläsare ,för jag vet att det är mycket som inte fungerar i edge till exempel ,men ingen skillnad.
I Firefox ser det bäst ut i alla fall
Kan inte se vad jag gjort för fel...

Hittade ett fel jag gjort nu i alla fall..
hade lagt till pann_temp på celsius-tecknet...så jag fick ju ändra det ,till där siffrorna skall vara.
Kom på nu att jag skulle sparat en backup på den ursprungliga system.svg ,blir ju lätt så att man pillar o grejar ,o vet inte vad man gjort till slut...
Någon får gärna skicka originalfilen till anders.liimatainen@telia.com
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Vänta nu, har du inte kvar originalen i Pellmon-master/src/Pellmonweb/media/img/system.svg?
Vart sparade du den ändrade filen?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Är väl bara å ladda ner e ny master från github :?: :?:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Anders75 »

Så här gjorde jag...gick in med WinSCP ,gick sedan in i pellmonweb/media/img
Kopierade filen "system.svg" till skrivbordet ,öppnade "system.svg" med inkscape ,o gjorde det jag skulle...
Sparade filen ,klistrade in den i pellmonweb/media/img ,o fick då frågan om jag skulle ersätta den befintliga system.svg ,o där svarade jag ja.
Är det fel? Tyckte jag läste noga...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nja, helt fel är det ju inte, men hur har du satt 'system_image =' i webinterface.conf?
Du ska ju sätta den att peka på din ändrade fil för att pellmon ska hitta den. Förslaget var att sätta den i /home/pi/system.svg och peka dit i konf-filen.

Kod: Markera allt

conf]
system_image = /home/pi/system.svg
För att vara helt tydlig:

system_image = system.svg

betyder att bildfilen ska finnas med installerade systemfiler långt nere i /usr/local/bin/...osv
Där finns några stycken att välja bland. Som alternativ kan man sätta system_image till en fullständig sökväg till en egen fil, den kan då finnas var som helst i filsystemet bara pellmonweb har läsrättigheter till filen, men sökvägen måste vara fullständig annars hittas inte filen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Develop grenen https://github.com/motoz/PellMon/archive/develop.zip har nu en fixad OWFS som fungerar även om 'localhost' = ipv6. Kan också lösa andra problem med owfs, det har varit en hel del problem med det gamla onewirebiblioteket.

Ett nytt beroende måste installeras för owfs stöd: "pyownet"
installera med pip

Kod: Markera allt

sudo pip install pyownet
Install guiden är uppdaterad.

Testa gärna...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Anders75 »

Så ,då fick jag in temperaturerna!
Då ska jag bara lära mig att rita dit egna grejor.
O i helgen så ska jag montera skruvvarvsräknaren...fick grejor till det idag!
På brytaren jag köpte ,så är det plats för 3 sta kabelskor..vilka ska man använda?
O om man använder stift nr 15 på GPIO ,var ska den andra kabeln sitta?
Tack för strålande hjälp!
Kommer bli en väldigt bra guide ,för det finns säkert många lika okunniga som mig :D
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

PÅ Minus
https://github.com/motoz/PellMon/wiki/H ... let-burner

GPIO's cofigured as input or counter have the internal pullup resistor activated. This means that the switch shall connect the GPIO pin to ground when closed and leave the pin unconnected when open.
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Anders75 »

God morgon!
Kikar igenom lite ang skruvvarvräknare.
När jag la in pellmon för första gången ,o aktiverade raspberryGPIO ,så stod det redan på stift nr 15.
Men nu hittar jag inte den inställningen i /etc/pellmon/conf.d/enabled_plugins.conf
Det ser lite annorlunda ut efter uppdateringen....
Skäms för alla frågor ,men måste ju...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Här är en komplett bild över raspberryns GPIO, raspberry2 är likadan som B+:
http://raspi.tv/wp-content/uploads/2014 ... 24x703.png

Det finns många GND att välja på, pin 14 tex.

Du har två switchar inbyggda i samma kapsel, en normalt öppen (NO) och en normalt sluten (NC). Den första sluts och den andra öppnas då du trycker in vippan. Ett stift är gemensamt och går via de två switcharna till de andra två stiften. Du ska alltså ta reda på vilket stift som är gemensamt och koppla det till GND och något av de andra till pin 15. Det finns någon märkning på sidan, eller så får du mäta, eller tom chansa. Du har 2/3 chans att få det rätt och fungerar det inte så flytta en tråd till det lediga stiftet...

Det spelar ingen roll för pellmon om den valda GPIO:n normalt är kopplad till GND och frånkopplas en gång per varv eller normalt frånkopplad och kopplas till GND en gång per varv, funktionen är samma.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

I enabled_plugins.conf ska du lägga på RaspberryGPIO och PelletCalc
och i plugins/raspberrygpio.conf lägger du till en 'counter' på tex pin 15.

Där finns färdigt som exempel just en counter på pin 15 så det är bara att ta bort kommentarstecknen på:

Kod: Markera allt

#gpio22_function = counter
#gpio22_item = counter1
#gpio22_pin = 15
så har du en räknare som heter counter1

(Och för att förtydliga: det där är alltså bara ett exempel, man kan lägga till många räknare, ingångar, utgångar och timer på olika gpio, för att hämta in status eller styra saker. Men för pelletCalc behövs alltså en räknare och exemplet fungerar bra. )

I guiden här https://github.com/motoz/PellMon/wiki/H ... let-burner:
föreslås att man gör en räknare som heter feedercounter. Huvudsaken är att man minns vad räknaren heter då man konfigurerar pelletCalc i plugins/pelletcalc.conf:

Kod: Markera allt

[plugin_PelletCalc]
counter = feedercounter

Överkurs: PelletCalc kan använda en timer istället för en räknare, om man kopplar ingången från skruvmotorn via tex en transformator och ett relä, istället för att att använda en switch som räknar varven
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

Gjorde om pulsgivar skivan från 1 puls/varv till 8 pulser/varv och då ser loggen bra ut
2015-10-30 10:01:10,703 - INFO - 'mode' changed from 'Igniting' to 'Running'
2015-10-30 09:50:04,754 - INFO - 'mode' changed from 'Starting' to 'Igniting'
2015-10-30 09:49:04,666 - INFO - 'mode' changed from 'Off' to 'Starting'
2015-10-30 09:16:20,403 - INFO - invalid value for sol_inst:
2015-10-30 08:33:50,403 - INFO - invalid value for sol_inst:
2015-10-30 08:02:20,403 - INFO - invalid value for sol_inst:
2015-10-30 07:47:20,403 - INFO - invalid value for sol_inst:
Fortfarande problem med sol_inst
Sedan märkte jag att plupparna i grafen blev färre med flera pulser från skruven
och att och att plupparna verkar bara komma vid start/stopp av brännaren/skruv
graf5.jpg
graf5.jpg (103.04 KiB) Visad 2337 gånger
Jag har inga customalarms
Felsökning fortsätter :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nu fattar jag inte, vad är det för fel du söker efter?? Menar du invalid_value för sol_inst?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av zorro »

He He sorry
Jag menar att fel plupparna i grafen minskade när jag ökade puls talet från 1 till 8 st/varv
och att dessa verkar uppkomma endast vid start/stopp av brännare.
graf6.jpg
graf6.jpg (120.05 KiB) Visad 2330 gånger
Och det där med sol_inst är väl inget egentligen allt verkar ju funka
kollade i min test logger och där har jag ett liknande fel
fast på en annan givare
2015-10-28 17:38:04,267 - INFO - invalid value for outside_temp:
notera då att jag hämtar detta värde via nätverket från min Pellmon logger som har
detta 2015-10-30 10:51:20,403 - INFO - invalid value for sol_inst:
Jag har inte uppdaterat än till din nya ver med förbättrade OWFS
det kanske löser mina problem
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Skriv svar