Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Vi har nu erfarit två trista saker. Vår biomatic 20+ har rostat och vatten sipprar ut långsamt och rinner ned i asklådan. Pannan är från 2006, vilket ju iallafall är 10 år för tidigt. När vi sedan kontaktar försäkringsbolaget Länsförsäkringar, har de till skillnad från de flesta andra (If, Swedbank, dina, trygghansa ) ett ålderaavdrag: fritt 2 år och sedan 15% per år. Dvs 105 % nu. NEDRÄKNING till 0 REDAN EFTER 9 ÅR. Vi får ingenting. De andra försäkringsbolagen har 5 fria år och sedan 8 % per år, vilket skulle gett oss ca 70% ersättning nu. Så riktig varning. OM DU HAR PELLETSPANNA OCH LÄNSFÖRSÄKRINGAR : FUNDERA PÅ ATT BYTA GENAST! Vi kommer svetsa som lösning och flytta allt från nämnda försäkringsbolaget.

Caisa
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Pysslaren »

Hej Caisa,

Tråkigt med pannan hoppas det löser sig, hade själv en vedpanna vars varmvatten beredare började läcka hade då Dina försäkringar, pannan var 5 år gammal fick full ersättning för den. Har i dag Länsförsäkringar kanske skall byta tillbaks till Dina igen :?. Man undra ju hur det kan skilja så mycket från bolag till bolag.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av André »

Tråkigt att höra, Detta hjälper inte er nu men vet flera biomatic som läckt vatten antingen vid elpatronen el vid vvx men inte så mkt att märkt detta då det hinner torka innan de börjar droppa från pannan.. :cry:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av FRS05 »

Men det stämmer inte! Vad är det för försäkring du har från dem? De har inget åldersavdrag de första 5 åren. Sedan 8% per påbörjat år. Så skall det vara! Finns i deras tabeller för åldersavdrag. Satt och gick igenom lite sådana här saker när jag utökade min försäkring för ett tag sedan = dyr men bra. Då tyckte jag LF hade bra villkor på det mesta jag kollade/frågade om och därför tyckte jag det var konstigt det du skrev.

Se och läs sidan 11:

http://www.lansforsakringar.se/globalas ... llahem.pdf
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Vi har läst och tycker också att det är en värmepanna vi har att göra med. Men alla (ganska många) som vi talat med på anser att det är en pelletsanläggning med 2 fria år och 15% per år. Skriftlig konversation pågår nu. Så vi får se vad de kommer fram till. De håller på att förlora en och förhoppningsvis fler bra kunder om de inte tänker om och rätt.
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av FRS05 »

Hm....ser att du har rätt nu. Trodde i min enfald att de buntade ihop alla värmeanläggningar. Jag har funderat på att byta bolag nästa år och det kan vara en anledning till det.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av BrokenArrow »

Tufft läge. Försäkringsbolag har ofta egna tolkningar. Speciellt när det kommer till gränsdragningar...

I det här fallet tycker jag att ni ska försöka argumentera att det är brännaren och matningen av pellets som är "pelletsanläggning". Själva pannan kan ju i de flesta fall värmas med flera typer av bränslen. I ert fall kan man ju sonika koppla bort brännaren och köra pannan på el. Då är den knappast en pelletsanläggning längre...
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
Åkeshund
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 18 okt, 2015 04:38

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Åkeshund »

Vi har haft samma läkagevisa och nu fått en Biomatic basic i stället för den biomatic 20+ vi hade innan.
Resume
Läcka, svetsning. Vid läcka igen, löfte om ny panna.
Klagade på att få fylla på vatten stup i ett. LF vvsare sa att det var gummiblåsan i tryckkärlet.
Läcka hittades igen.
LF ville svetsa igen.
VVSare kortslöt panna.
Ny panna beställdes. Biomatic Basic. När den kom på plats var den för hög. Golv bilades ur.
När gamla brännare skulle i så passade det inte. Fick Bequem brännare av Ariterm.
Shuntstyrning funkar inte. Vet ej var mitt köpta styrkort är monterat.
Vvsare erbjuder mig att köpa ny shunt o styrenhet "billigt".
Känner mig blåst att fått en nyare men enklare panna och även fått stå för att vvsaren kortslöt min panna.
Noll koll på skillnad på Basic o 20+. Hjälp.
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Låter illa. Vi har börjat med svetsning som inte fungerar och har nu en annan på gång. Kommer byta alla våra engagemang med Länsförsäkringar. Vi har inte fått något svar på mail. Men fyllt i en enkät om hur vi upplevt ärendet. Det blev inte nådigt.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Nu har länsförsäkringar gjort en hel pudel och ersätter oss för de utlägg vi har haft och installation av den begagnade pannan. Bravo LF. Det finns hopp. Pelletsanläggning är bara matning förråd och liknande. Pannan är en värmepanna. Chefen för skadeförsäkringar hanterar nu ärendet. Så om någon får problem så referera till vårt fall och honom.
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Jag har läst produktbladen från ariterm och det verkar som om basic är samma förutom att det inte kommer med brännare och annat tillbehör. Det var ju underligt att brännaren inte passsde, men de måste ju tjäna pengar ogh har väl ändrat dimensioner av någon anledning. Höjden på 20+ är också ändrad enligt installatören som var här och tittade. Så bilningen hade behövts lösas i båda fallen. Vad som händer med åldersavdrag är ju intressant när man bara får vissa delar utbytta. Men fick du ny brännare som LF eller Ariterm stod för kostnaden? Kortslutningen var det en temporär aktivitet som gjorde att ni var utan varmvatten och värme under tiden? Var fanns era läckage? Vi har ju en annan begagnad panna nu så det kan vara bra att känna till alla svaga punkter. Varmvattenväxlare inkoppling, och svetsning för skydd över främre rökgångar är de vi erfarit.
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av nissetib »

Man kan inte räkna % på det sättet, dvs plussa på 15%/år och få det till 105%.

Om man utgår från bassumman, ex 50 000:- så drar man bort 15%. Den summan man får då är ju vad pannan är värd efter varje år. Sedan är det ju bara att fortsätta dra av 15% efter varje år så skall Du se direkt vad din panna är värd i dagsläget.

Jag skall , i ärlighetens namn, också medge att jag har haft problem med LF så jag har inget med dom att göra sedan en tid tillbaka. Dock gällde det inte pannan utan en stulen bilstereo.

Hoppas det löser sig iaf. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Man kan räkna procent på olika sätt och jag tror du menar 15% på 85 = 72% och året efter det 15% på det, 61%. Men så komplicerat räknar inte försäkringsbolagen, utan det är 15% procent på startsumman varje år. Men givetvis slutar det när man är nere på noll.
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av nissetib »

Så här menar jag bara för att vara tydlig.
Räkneexempel.
Vi utgår från att pannan kostar 50 000:-
Dom först "fria" åren bryr vi oss inte om.
År 1: 50 000:- x 15 %= 42 500:-
År 2: 42 500:- x 15 %= 36 125:-
År 3: 36 125:- x 15 %= 30 706:-
osv osv...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Caisa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 aug, 2006 10:29

Re: Åldersavdrag för pelletspanna på länsförsäkringar

Inlägg av Caisa »

Just så trodde jag att du menade
. Men så räknar de inte.
Thermia biomatic+ 20 värmer ett stort 20-talshus i Mellansverige
Skriv svar