Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum, jag inledde min "karriär" här långt tidigare men har inte känt att jag behövt yttra mig något tidigare. Det finns så mycket bra information som redan skrivits här. Om det är brukligt att skriva i någon typ av presentations-tråd så har jag missat det och ber om ursäkt.
Så här är det i alla fall:
Jag och sambon köpte oss ett hus i juli, en villa från 1920 som fick tegelfasad någon gång på 50-60-talet. Boytan är på 160 kvadratmeter samt en källare på 80, så det är en del att värma.. Jag tycker att det redan går åt en hel del pellets, detta kan dock bero på att jag håller på och testar lite olika framledningstemp och experimenterar lite i största allmänhet.
Anläggningen är en Nibe City från 1998 som är utrustad med en Viking Bio, den gamla modellen tror jag. Det finns ingen ackumulatortank, men jag har utrymmet som krävs om det skulle bli aktuellt.
Mina funderingar:
1. Pelletsbrännaren går väldigt ofta, dock i väldigt korta perioder. Detta antar jag beror på att det är en växlarpanna vilket gör att temperaturen sjunker rätt så snabbt. Det känns som att det vore snällare mot grejerna om de fick gå lite längre perioder i stället? Dels förbränningsmässigt men även för att spara på tändelement osv. Är det vettigt att installera en ackumulatortank med varmvattenberedare för att få en lite större "buffert"? Jag är även inne på att installera solfångare, vilket då självklart motiverar ackumulatortank, men i dagsläget?
2. Går det att ställa in någon typ av hysteres när det gäller panntemperaturen? Som det känns nu så startar brännaren så fort temperaturen går under den inställda temperaturen på panntermostaten. Alltså om man ställer in ett värde på 80 grader, så startar brännaren så fort temperaturen understiger 80 grader. Man kanske skulle vilja att brännaren inte startar förrän t.ex. vid låt säga 67 grader som exempel. Går det att ställa in på något sätt?
3. Några andra bra förslag på hur man optimerar/effektiviserar denna anläggning? Byta panna/brännare?
Hoppas jag postat i rätt del av forumet, ser fram emot många bra idéer och kloka ord