Variant på intermotor
-
- Ungskog
- Inlägg: 12
- Blev medlem: fre 02 okt, 2015 10:37
Variant på intermotor
Hej alla!
I slutet på tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=11367 skrev jag om att jag hade problem med att internmotorn inte orkade starta och konstaterade att start-kondingen var paj.
När jag byte den märkte jag att en resistor på kretskortet verkar gått väldigt varm:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=11367
Min första tanke innan jag bytte kondensatorn var ju egentligen att motorn var slö och jag hade sett nåt på Eldkraft att man kunde ta bort 2 av 4 bromsfjädrar på, så jag tänkte prova det först.
Men döm om min förvåning när jag såg att min motor inte hade några bromsfjädrar, den var av en annan typ än den standardmotor som Janfire rekomenderar.
Standardmotorn står det "Reversible motor" på i stället för "Induction motor" som det står på min.
De övriga värdena är ju snarlika (240V 50 Hz 1,2 uF 0,18A 1200RPM på orginalmotorn)
Jag hade en servicekille som bytte ut min gamla motor för drygt 2 år sedan då den förra var slutkörd och då satte han i denna som jag har nu.
Frågan är om den motor jag fått är en fullgod ersättare till orginalmotorn eller om den på något sätt belastat kretskortet hårt så att kondingen och motståndet tagit stryk.
Nån av er andra som har sett den typ av motor jag har?
I slutet på tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=11367 skrev jag om att jag hade problem med att internmotorn inte orkade starta och konstaterade att start-kondingen var paj.
När jag byte den märkte jag att en resistor på kretskortet verkar gått väldigt varm:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=11367
Min första tanke innan jag bytte kondensatorn var ju egentligen att motorn var slö och jag hade sett nåt på Eldkraft att man kunde ta bort 2 av 4 bromsfjädrar på, så jag tänkte prova det först.
Men döm om min förvåning när jag såg att min motor inte hade några bromsfjädrar, den var av en annan typ än den standardmotor som Janfire rekomenderar.
Standardmotorn står det "Reversible motor" på i stället för "Induction motor" som det står på min.
De övriga värdena är ju snarlika (240V 50 Hz 1,2 uF 0,18A 1200RPM på orginalmotorn)
Jag hade en servicekille som bytte ut min gamla motor för drygt 2 år sedan då den förra var slutkörd och då satte han i denna som jag har nu.
Frågan är om den motor jag fått är en fullgod ersättare till orginalmotorn eller om den på något sätt belastat kretskortet hårt så att kondingen och motståndet tagit stryk.
Nån av er andra som har sett den typ av motor jag har?
Janfire Flex-A med gammal databox (ca 2005) i CTC panna. Pellistore 3 ton.
Re: Variant på intermotor
Jag tror inte din motor är något problem. Vad gäller motståndet så blir den väldigt varm oavsett vad. Har bytt samma motstånd och monterat det med mer frigång. Att kondingen gick, ja det är ju som allt annat det håller inte förevigt. Intern skruvens lager brukar behöva kontrolleras vid service eftersom spån från pelletsen gärna söker sig in där och gör att lagret går tungt i värsta fall kan det bli rent av stumt. Då får ju motorn lite bekymmer att dra runt internskruven.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
-
- Ungskog
- Inlägg: 12
- Blev medlem: fre 02 okt, 2015 10:37
Re: Variant på intermotor
Ok, fick även info från Eldkraft idag att det förekom två varianter av motorer...
Lagret bytte jag som första åtgärd, så det är ok ett tag till...
Ska nog beställa ett motstånd och byta ut det, såg att ena lödpunkten tagit stryk av värmen...
Lagret bytte jag som första åtgärd, så det är ok ett tag till...
Ska nog beställa ett motstånd och byta ut det, såg att ena lödpunkten tagit stryk av värmen...
Janfire Flex-A med gammal databox (ca 2005) i CTC panna. Pellistore 3 ton.
Re: Variant på intermotor
Okej det lät ju rimligt
Det här med att motståndet går hett är ett standard problem. Känns lite underligt att Janfire inte valt att montera den med mer frigång för att undvika skador på kretskortet.
Det verkar som i ditt fall är det nog i rättan tid att åtgärda det hela.

Det här med att motståndet går hett är ett standard problem. Känns lite underligt att Janfire inte valt att montera den med mer frigång för att undvika skador på kretskortet.
Det verkar som i ditt fall är det nog i rättan tid att åtgärda det hela.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Re: Variant på intermotor
Motståndet som blir varmt är ett 2 W motstånd på 22 kΩ som är ovanligt litet vad gäller dess fysiska storlek vilket innebär att ytan som kyls av dess omgivande luft, också är liten.
Även de minsta 2 W metallfilmsmotstånden för hålmontage som Elfa saluför har mer än dubbelt så stor kyld yta.
Då de är längre än avståndet mellan hålen på kretskortet blir man tvungen att böja in benen under motståndet och får då automatiskt en luftspalt mellan detta och kretskortet.
Jag bytte för något år sedan ut det värmealstrande motståndet i min box till ett större och mätte därefter temperaturen på benet längst från kretskortskanten, vill minnas att den var kring 60° C. Tyvärr glömde jag att mäta tempen på det gamla innan bytet. Trotts att den fortfarande är ganska hög skulle jag tro att denna lösning bromsar upp brunbränningen av kortet och åldringen av glättningskondensatorn till fasvridningskretsen.
Även de minsta 2 W metallfilmsmotstånden för hålmontage som Elfa saluför har mer än dubbelt så stor kyld yta.
Då de är längre än avståndet mellan hålen på kretskortet blir man tvungen att böja in benen under motståndet och får då automatiskt en luftspalt mellan detta och kretskortet.
Jag bytte för något år sedan ut det värmealstrande motståndet i min box till ett större och mätte därefter temperaturen på benet längst från kretskortskanten, vill minnas att den var kring 60° C. Tyvärr glömde jag att mäta tempen på det gamla innan bytet. Trotts att den fortfarande är ganska hög skulle jag tro att denna lösning bromsar upp brunbränningen av kortet och åldringen av glättningskondensatorn till fasvridningskretsen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Re: Variant på intermotor
Skadar ju inte att ta det säkra före det osäkra med att göra en luftspalts bockning även om elfas motstånd har bättre kylningsyta, utrymme för detta finns det ju gott om. 

Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58
Re: Variant på intermotor
Går det inte att sätta fast kylflänsar på de delar som uppenbart blir för varma? Det finns ju en del för dator att välja från. T.ex http://www.coolerkit.se/shop/enzotech-b ... 2231p.html
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58
Re: Variant på intermotor
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Re: Variant på intermotor
Det går nog om man vill, men finns väll egentligen inget behov av detta.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.