Shunten glappar

Skriv svar
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Shunten glappar

Inlägg av Jakob_019 »

Min manuella gamla ctc shunt med läge 1-10 strular. Den har länge glappat lite då den börjat dra vid 1 , nu drar den vid 3 och när man vrider tillbaka känns inte som man vrider med något tillbaka. Shuntar ut 60 just nu men har termostater på raddarna så de är svala.
Någon som vet vad som är fel och om man kan laga? Vågar inte riktigt skruva isär den fall de skulle läcka om det kan det?

Tacksam för tips
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Shunten glappar

Inlägg av d_anders »

Antagligen har insatsen i shunten kärvat fast. Det kan hjälpa att öppna och vrida/slå insatsen fram och tillbaka tills den börjar gå lättare. Vrid inte för hårt i axeln.

Innan man öppnar så vill man stänga ventilerna mot radiatorslingan om sådana finns. Vänta sedan tills pannan är rimligt kall och tappa av en del vatten alternativt ha några burkar redo att samla upp vatten i. Det kommer att rinna/spruta vatten från shunten om du inte har sänkt nivån tillräckligt. Till min gamla shunt var packningen slut så jag fick klippa till en ny av en gummiduk, kan vara klokt att ha hemma.

Jag frågade en rörmokare och han skulle ha ca 3000kr efter rot för att byta insats till min shunt och då var materialkostnaden runt 1000-1500kr tror jag.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Shunten glappar

Inlägg av d_anders »

Alternativt kan du förstås strunta i shunten och låta den stå öppen. Stäng i så fall helst av pumpen och stäng även ventilerna mot radiatorkretsen om du har några (blir en del förluster annars).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Re: Shunten glappar

Inlägg av Bumler »

Jag hade liknande problem.
Först glappade bara ratten och det berodde på utslitet D-spår i plasten på själva ratten vilekt gjorde att den inte fick med sig axeln när man vred.
Satte så småning om på en shuntstyrning direkt på axeln istället vilket fungerade kalas en tid tills temperaturen plötsligt en dag var konstant samtidigt som styrningen gjorde vad den kunde för att ändra. Lång historia kort: spännstiftet som låser fast axeln i shuntinsatsen och får den att rotera hade gått av vilket gjorde att axeln roterade men insatsen stod still. Eftersom shunten sitter mitt inne i pannan blev det en titthålsoperation där jag tag ur insatsen, knackade i ett nytt spiralspännstift och återmonterade. mekaniskt enkelt men knepigt eftersom utrymmet är litet.
Anledningen till att stiftet gått av var troligen att shunten var utsliten och kärvade vilket gjorde att shuntstyrningen drog av sprinten.
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
Skriv svar