Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommaren

kl0tet
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 apr, 2015 01:08
Ort: Linköping

Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommaren

Inlägg av kl0tet »

Hej!

Jag är helt ny på området pellets. Vi har en viking bio med en star panna.
Jag har försökt hitta svar på mina frågor på forumet. Ibland förstår jag inte allt ni skriver ☺

Jag hade en kille som ställde in brännaren när vi flyttade in eftersom jag hade lite driftstopp i början (Orsaken var luftfickor i skruven). Brännaren startar när temperaturen i pannan sjunker till 70 grader. Efter den har tänt så kör den upp till 80 grader. Så det blir mycket starter. Går det att få brännaren att starta mer sällan och få bättre driftsekonomi? Det har gått ca 1 pall småsäck under april och maj (temp mellan 0-7 på natten och 10-15 på dagen ute). Enligt förra ägaren ska det gå 5-6 pall med småsäck om året. Eftersom det redan gått en pall verkar det vara lite för bra för att vara sant.

På sommaren sa förre ägaren att han bara drog ner elementen. Inga inställningar ändrades på panna eller brännare. Några synpunkter på det? Bör jag ändra några inställningar?

Jag stängde av elementen igår. Det verkar som pannan försöker pumpa ut vatten ändå, det låter i rören i a f...

Jag tar väldigt gärna emot tips och idéer. Jag har som sagt inte haft pellets förut och är väl inte den händigaste killen i stan. Men jag försöker gärna ☺
Senast redigerad av kl0tet den tis 02 feb, 2016 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Star panna - 05
Viking bio -05
2 plansvilla med källare byggt 1937
133 kvm boyta, 60 kvm biyta
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av d_anders »

En pall är ganska mycket, vad har du för innetemperatur?

Om du har en shuntventil vid pannan så kan du vrida av den under sommaren, då går inget varmvatten ut till elementen (om du vill kan du även stänga av cirkulationspumpen, men kör den i så fall några minuter varje månad).

När du endast använder pannan för att producera varmvatten så bör det gå åt kanske 1-3 säckar per vecka beroende på antal personer, duschvanor etc.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet

Här finns mycket hjälp att få. Vi är ett bra gäng som kör Viking Bio.
Vi har ett "syskon" till din panna, en Joker.
Skillnaden är att vi har inbyggd beredare, medans ni har en värmeväxlare istället.
I övrigt är de ganska identiska.

Felorsaken till ditt driftsstopp låter märklig, då det inte finns något "luftfilter" i matarskruven..?

På fackspråk kallar man skillnaden mellan när en termostat stannar respektive startar för hysteres.
Den inbyggda skillnaden/hysteresen på våra pannor är tyvärr bara 8 grader.
Brännaren har en funktion inbyggd där du kan tidsfördröja starten, men det finns också risker med den. I ditt fall ex. brist på varmvatten.

Våren har varit ovanligt kylig, och man har fått ha värme på länge. I stora drag brukar vi säga att 80-85% av årsförbrukningen går under perioden oktober-mars. Sedan beror det på om man tillverkar varmvatten med el eller pellets under sommaren. Med nuvarande låga elpriser är det spontant billigare med el.

Är du osäker på utrustningen i pannrummet, så släng gärna upp några bilder här på forumet så hjälper vi dig att förklara funktionerna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kl0tet
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 apr, 2015 01:08
Ort: Linköping

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av kl0tet »

Tack för era svar. Jag har en shunt som just nu står på 5 på en skala av 0-10. Jag går och vrider ner den till 0 då.

Jag ska lägga upp bilder vid första bästa tillfälle. Jag har en ettårig son och det är full rulle mest hela dagarna plus att underhållet av huset är eftersatt. Så det är långa dagar.

Ha de gott alla!
Star panna - 05
Viking bio -05
2 plansvilla med källare byggt 1937
133 kvm boyta, 60 kvm biyta
kl0tet
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 apr, 2015 01:08
Ort: Linköping

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av kl0tet »

Glömde svara på innertemperaturen. Jag vet inte exakt. Huset är som sagt från 1937 och vi har en termometer som mäter inne och ute vid ett fönster. Och det är inte den bästa isoleringen där. Termometern brukar visa mellan 17 och 20 grader när inte solen ligger på. Termostaterna har vi haft på 2,5-3 av 6 på elementen.
Star panna - 05
Viking bio -05
2 plansvilla med källare byggt 1937
133 kvm boyta, 60 kvm biyta
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av nyman »

Låter lite mycket med mer än en säck om dagen under april och maj. Kan det vara något element i källaren som drar värme? Termostater läcker ofta värme också om de är stängda så vill man bara ha varmvatten kan det löna sig att stänga cirkulationspumpen.
Pannor läcker värme både ut i skorstenen och i pannrummet. Min panna går ned från 80 till 60 grader under en natt med allting annat stängt så en elektrisk varmvattenberedare kan löna sig i längden på sommaren.
Vill du ha längre gångtider går det att montera en extra termostat.
Den här från conrad.se kostade först 399:- men nu är den uppe i 599:-

http://www.conrad.se/TEMPERATURREGULATO ... 50_1101171

Jag köpte termostaten när den kostade 499 för lite experiment med historiska brännare.
Fungerar bra men det är en liten plastlåde som ska fällas in i en plåtpanel om det ska bli bra så det är ingen färdig lösning.

Synd att Värmebaronen lämnade sitt system halvfärdigt och överlät de sista bitarna till kunden att lösa.
Tändelementen till värmebaronens brännare har bra hållbarhet så ingen katastrof heller att elda med 10 graders hysteres + startfördröjning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av Vednisse »

Ofta hjälper det inte att stänga shunt/cirkpump heller om man vill ha det helt tätt när man bara kör varmvatten.

Jag har kulventiler som jag stryper raditorslingan helt med, är ventilerna öppna och allt annat stängt går det ca: 11säckar/mån. Stryper jag radiatorslingan går det 7säckar/mån, och jag ser ingen märkbar skillnad om vi är bortresta eller förbrukar normalt med VV. Så det mesta är värmeläckage från pannan (som inte är helt kasst isolerad), men 7 x 40kr= 280kr/månad kan jag leva med. Känns inte som en elberedare skulle betala sig.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kl0tet
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 apr, 2015 01:08
Ort: Linköping

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av kl0tet »

Hej!

Jag har tagit bilder men jag verkar inte kunna kopiera in dem här. Måste jag lägga upp dem någonstans på internet och länka till dem eller hur funkar det.

Tack för era svar. Jag har dragit ner shunten till 0 och stängde nyss av cirkulationspumpen. Det lär mer i rören (som om den arbetade mer nu när shunten är avstängd) så jag stängde av den. Ska sätta på den några minuter varje månad.

Det går klart mycket mindre pellets nu i varje fall.

Jag hade ett element på i källaren förut. Jag testade att stänga av det men pelletsförbrukningen gick inte ner nämnvärt. Huset är alltså från 1937 och inte så välisolerat. Nästa år ska vi tilläggsisolera och putsa om huset. Då kanske det går mindre pellets, vi får se :)
Star panna - 05
Viking bio -05
2 plansvilla med källare byggt 1937
133 kvm boyta, 60 kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, forumet har ingen möjlighet för bilduppladdning, utan du får länka till någon annan plats (ex. forumbilder.se)

Sommaravstängd cirkulationspump (som man ju ska motionera då..) har sina risker.
Det kan lätt bli grinigt att få igång den till höstkanten igen.
Pratar av egen erfarenhet..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av jumpingtiger »

Om det låter i elementen och rören kan det va en tanke att lufta dem :)
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av Stegatorparn »

Går pumpen på lägsta hastigheten? Behöver sällan mer än läge 1.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kl0tet
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 apr, 2015 01:08
Ort: Linköping

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av kl0tet »

Det finns ingen luft i elementen, det har jag kollat. Pumpen går på lägsta hastigheten.
Vid vissa tidpunkter på dagen låter det mer i rören eller om det är cirkulationspumpen vi hör. Vet inte varför.

Jag ska fixa bilder snart ☺
Star panna - 05
Viking bio -05
2 plansvilla med källare byggt 1937
133 kvm boyta, 60 kvm biyta
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av jumpingtiger »

det kan även fastna luft i cirkulationspumpen och i krökar runt shunten. (y)
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
tobix65
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 okt, 2015 20:16

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av tobix65 »

Hej!
Har precis köpt en Viking bio 20 och det blev strul direkt, Lång historia så kortfattat behöver jag veta Vilken kabel som går vart och med vilken spänning.mm från den svart/bruna fasta hon-Eurokontakten som sitter fast på brännaren Svart/brun? Vart går var och en av kablarna till kretskortet,mm och vad har de för spänning? Låg ström eller 220V? Min CTC 1100 panna har brun, grön/gul, blå strömkabel och viking bions motsvarighet i kontakten är svart, grön/gul, blå och en brun och en grå? Vart kopplar jag de två sist nämnda?

Mycket tacksam för hjälp med detta problem
Tobbe :study:

Det räcker att ställa en fråga EN gång, forumet är inte större. Dessutom bör brännarspecifika frågor ställas i resp. brännares forumdel. Vid fråga på olika platser blir det svårt att följa upp och ge svar. Svar på denna fråga ges ej här utan i den specifika tråden startad av Tobix65 under "Värmebaronen". / Roli moderator
kl0tet
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 apr, 2015 01:08
Ort: Linköping

Re: Precis köpt hus med pelletsbrännare. Frågor inför sommar

Inlägg av kl0tet »

Hej på er igen!!

Det har varit mycket annat de senaste 9 månaderna och brännaren har funkat bra. så det har inte blivit att jag varit här på forumet så mycket. Här är bilderna

Viking Bio
Bild

Matarskruv ocg behållare
Bild

Star panna
Bild

Ovanpå pannan (expansionskärl mm
Bild
Star panna - 05
Viking bio -05
2 plansvilla med källare byggt 1937
133 kvm boyta, 60 kvm biyta
Skriv svar