innegivare i källaren

Skriv svar
johannis74
Gallringsobjekt

innegivare i källaren

Inlägg av johannis74 »

Hej! har en biomatic ariterm 20 pelletspanna med innegivare och utegivare och jag har en rörssystem på det vattenburna! jag fick så kallt nere i källaren när jag hade inne givaren uppe så jag flyttade ner den i källaren och ströp lite på elementen uppe! ställt innegivaren på 20 grader i källaren men min fundering är om det går få 20 grader i en källare så inte han jobba hela tiden pannan så det drar onödigt mycket pellets eller tro ni det funkar bra så?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: innegivare i källaren

Inlägg av Icecap »

Det är oftast en del mer värmeförlust i en källare så 20°C där kostar en del pellets. Men min källare har den temperatur och det kostar ett tag - fram till att jorden kring huset är torr, då sjunker förbrukningen.

Sedan ser jag inte det vettiga med din flyttning. Det hade - i mitt tycke - varit bättra att låta sensorn vara kvar och öppna mer i källaren och strypa lite i övervåningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johannis74
Gallringsobjekt

Inlägg av johannis74 »

jag flyttade givaren eftersom det bli varmt här uppe även om jag stryper elementen en del , och då slå den automatisk av värmen lite så källaren hinner inte bli varm
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Har min innegivare i källaren också, har dock sutteränghus så det är väll lite halvkällare, men fungerar hittils mycket bra, har den förvisso i den delen som är ovan jord och nära trappen där det är öppet mot övervåningen. Men använder ju min källare som boyta så den får gärna vara varm
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar