Tänkte inte på att det var lite med utrymme, när hantverkaren var här och tittade på det.stegatorparn skrev:Ok, att korskoppla före grenen till handdukstorken. Jag bedömde att det inte fanns plats över kulventilerna, men flyttar man ner dom blir det bra.
Men om man korsar rören nertill, bör kulventilerna flyttas ner ? eller spelar det ingen roll?
(antar att de bör flyttas ned)
Så du bedömer det som en liten risk att man skulle värma upp mer än handdukstorken när man går på el.stegatorparn skrev:Möjligen kan du sätta en Ballofix i tilloppet, men det går lika bra att stänga vredet på handdukstorkens ventil. Ballofix i både tillopp och retur skapar en innesluten volym som expanderar vid uppvärmning. Trycket i inneslutningen stiger okontrollerat och kan skapa läckage eller skador på rören.
Risken för självcirkulation är väldigt liten när torken är underkopplad.
I somras använde jag ventilen som du tipsade om,
men om nu allt fungerar så är tanken att jag skall montera dit . "Danfoss Living connect" system , så den möjligheten försvinner.
Just vad jag trodde, ville bara ha det bekräftat.Fördelaren med strypning skall sitta på tilloppet! Där är han helt fel ute. Bullshit.
Självklart har vi tänkt att byta den , "men han menade att tanken klarar bra mycket mer än märkningen"Acktanken är märkt 1,5 bars arbetstryck och det styr systemets maxtryck.
En säkerhetsventil med öppningstryck 1,5 bar måste monteras. Vad grundar han sitt antagande på?
Nu får vi hjälp med detta på någon vecka så får vi se, hur det blir med"never ending story"
är väl lite orolig att den kommer att fortsätta..