Bästa ekonomi EL eller Pellets ??
Bästa ekonomi EL eller Pellets ??
hej !
lustigt fråga, men faktiskt relevant tycker jag.
jag har alltid använt pellets även på sommaren för att värma upp pannan
så att jag har varmvatten.
har aldrig funderat mer noga på det.
har nu noterat att mer än en slår av pelletsen när det börjar bli varmt.
och kör då elbart EL för att värma varmvattnet.
så, är det ekonomi i det ?
eller är den ren och skär "lathet" att man vill spara ryggen från pelletsbärande under ett tag ?
spelar det roll för ekonomin om man har en riktigt vvb eller inte ?
jag har en Nibe city vx som sköter allt, hur skulle det bli för mig ?
undrar...........
lustigt fråga, men faktiskt relevant tycker jag.
jag har alltid använt pellets även på sommaren för att värma upp pannan
så att jag har varmvatten.
har aldrig funderat mer noga på det.
har nu noterat att mer än en slår av pelletsen när det börjar bli varmt.
och kör då elbart EL för att värma varmvattnet.
så, är det ekonomi i det ?
eller är den ren och skär "lathet" att man vill spara ryggen från pelletsbärande under ett tag ?
spelar det roll för ekonomin om man har en riktigt vvb eller inte ?
jag har en Nibe city vx som sköter allt, hur skulle det bli för mig ?
undrar...........
Re: Bästa ekonomi EL eller Pellets ??
Beror på varmvattenförbrukningen. Förbrukar man lite varmvatten lönar det sig inte med pellets. Förlusterna som blir att hålla pannan varm blir för stora.
Vid stor varmvattenförbrukning kan man dra nytta av att pellets är en billigare energikälla.
Vid stor varmvattenförbrukning kan man dra nytta av att pellets är en billigare energikälla.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Förlusterna från pannan blir inte lägre för att man värmer den med el.
Om man räknar Wh för värme kontra för VV under ett år ser man mycket tydligt att VV-delen är en mycket liten del av det hela.
Jag tror inte att det i grunden är någon större skillnad mellan el och pellets i kostnad för att värma upp VV men bekvämligheten är en faktor som kan vara svårt att prissätta.
Och totalkostnaden för att ha VV under sommaren är liten i förhållande till värmen.
Jag tror inte att det i grunden är någon större skillnad mellan el och pellets i kostnad för att värma upp VV men bekvämligheten är en faktor som kan vara svårt att prissätta.
Och totalkostnaden för att ha VV under sommaren är liten i förhållande till värmen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vad jag har för mig så tjänade jag lite på att värma med pellets. Men det är inga jätte summor det handlade om. Det kan vara tvärt om för någon annan beroende på anläggning, förbrukning osv. Jag tror många gör det av ren bekvämlighet eftersom vv inte kostar så mycket att värma med el. Sedan kan det nog ha att göra med att vissa anläggningar inte tycker om att eldas med när det är för varmt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tänkbara fördelar med att elda även under sommaren:
Varmare/torrare murstock
Mindre risk för fågelbon(?)
Bättre ventilation(?)
Mindre risk för att det är just säsongens första kalla vecka som man märker att brännaren inte riktigt fungerar som den ska(?)
Varmare/torrare murstock
Mindre risk för fågelbon(?)
Bättre ventilation(?)
Mindre risk för att det är just säsongens första kalla vecka som man märker att brännaren inte riktigt fungerar som den ska(?)
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Att jämföra pellets mot el för enbart hushålls varmvatten / dusch och bad mm...
Om varmvatten värms i panna och pellets som bränsle blir det stora förluster för ett så litet behov !!
Om jag minns rätt så blir förlusterna i kWh ca 40% till 60% med att värma varmvatten i pannan
Lönsamt att investera i en el vatten beredare som är bättre isolerad som ger små förluster?
Vet inte hur stora förlusterna är i en el varmvatten beredare...
Någon som har mer koll på förluster ??
Om varmvatten värms i panna och pellets som bränsle blir det stora förluster för ett så litet behov !!
Om jag minns rätt så blir förlusterna i kWh ca 40% till 60% med att värma varmvatten i pannan
Lönsamt att investera i en el vatten beredare som är bättre isolerad som ger små förluster?
Tillverkar rökgasutrustning
Ganska få värmer en oljepanna med elpatron hela sommaren för att få varmvatten. Elektrisk varmvattenberedare är vanligare.
I trådinledningen står uttryckligen:
"spelar det roll för ekonomin om man har en riktigt vvb eller inte ?"
Då handlar tråden alltså inte om att värma vattnet med elpatron i pannan.
I trådinledningen står uttryckligen:
"spelar det roll för ekonomin om man har en riktigt vvb eller inte ?"
Då handlar tråden alltså inte om att värma vattnet med elpatron i pannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Min gissning är att en el-beredare har ung. samma strålningsförlust som pannan - men den är mindre och har därför mindre ytan och därmed mindre absolut förlust.
Sedan ska brännaren starta upp, värma upp rökgaskanalerna och sedan börja värma vatten. Verkningsgraden är alltså låg.
El har ~100% verkningsgrad.
Å andra sidan är priset per Wh lägre med pellets än med el.
Så totalt sett anser jag att det kan gå jämt ut.
Sedan ska brännaren starta upp, värma upp rökgaskanalerna och sedan börja värma vatten. Verkningsgraden är alltså låg.
El har ~100% verkningsgrad.
Å andra sidan är priset per Wh lägre med pellets än med el.
Så totalt sett anser jag att det kan gå jämt ut.
Är inte PK!
Är inte PK!
Har pannan dålig verkningsgrad på låglast, dvs lågt effektuttag ur pannan så är kostnaden nog ungefär lika för pellets som med el, en panna som har hyffsad verkningsgrad på låglast blir billigare med pellets än att köra el
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
-
- Pannrumshärskare!
Min 60L elberedare har en förlust på 0,6kWh per dygn.Olle45 skrev:Att jämföra pellets mot el för enbart hushålls varmvatten / dusch och bad mm...
Inställd temp 65 grader.Den är lite tilläggsisolerad.
Senast redigerad av Andreas Hansson den mån 09 mar, 2015 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Dyrare, Förlusterna blir lika stora med el och pellets. Pellets är billigare värme. På köpet får du bättre ventilation både i källaren och resten av huset.Kensa skrev: jag har en Nibe city vx som sköter allt, hur skulle det bli för mig ?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
En av de viktigare faktorerna för att kunna svara på ursprungsfrågan är ju vad du betalar för elen (och för den del även pellets, men det har vi mer koll på).
Jag gjorde en enkel test en sommar för några år sedan.
Med de faktorer som var aktuella då (vill minnas att vi hade ett elpris inkl. nätavgifter på cirka 1,40) så var det billigare att tillverka varmvatten med pellets. Men bara under förutsättning att brännaren gick max 2 starter per dygn.
Jag gjorde en enkel test en sommar för några år sedan.
Med de faktorer som var aktuella då (vill minnas att vi hade ett elpris inkl. nätavgifter på cirka 1,40) så var det billigare att tillverka varmvatten med pellets. Men bara under förutsättning att brännaren gick max 2 starter per dygn.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Min pannan är ju inte bland de bästa när det rör sig om isolering men när det bara rör sig om VV på sommaren och jag inte tappar VV går det runt 18 timmar mellan varje start. Och då jag inte har elpatron är det pellets som gäller för VV hos mig.
Jag har dock gjort ett litet trick: Kopplat termostaten genom en timer. Så på sommaren styrs VV-produktionen av tid på dygnet. Självklart behöver detta synkroniseras med livsrytmen.
Jag har dock gjort ett litet trick: Kopplat termostaten genom en timer. Så på sommaren styrs VV-produktionen av tid på dygnet. Självklart behöver detta synkroniseras med livsrytmen.
Är inte PK!
Är inte PK!
Från början körde jag med pelle även sommartid ..men nu är det konstant elberedaren som kör för vv sommartid . O jag tror den vinner kostnadsmässigt ..har ju en go panna men tror inte den slår beredaren.. Har man en panna med mer isolering än min" så lär det nog gå hugget stucket.. Det jag saknar med pellekörningen på sommaren är den torrare o ofuktigare källaren som var på sommarpelletiden .. 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers