Vad gäller vid pelletseldning?

Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Ja teknikintresserad som jag är av stora mått har jag absolut inte någonting emot att hålla på och pilla och underhålla funktionen och driften - men vad jag är emot som kanske var lite otydligt förklarat i trådens inledning är ständigt felsökande av någonting som funktionsmässigt strular och krånglar. Men detta är ju helt annat - rätt kul om man får direkt svar på att ens underhåll resulterar i bättre verkningsgrad! Men hur "ser" man det svart på vitt direkt?
pellepellets
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Vid sotning går rökgastemperaturen ner=verkningsgraden upp
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Adda skrev:Ja teknikintresserad som jag är av stora mått har jag absolut inte någonting emot att hålla på och pilla och underhålla funktionen och driften - men vad jag är emot som kanske var lite otydligt förklarat i trådens inledning är ständigt felsökande av någonting som funktionsmässigt strular och krånglar. Men detta är ju helt annat - rätt kul om man får direkt svar på att ens underhåll resulterar i bättre verkningsgrad! Men hur "ser" man det svart på vitt direkt?
Då är ju pellets med acktank och solfångare perfekt för dig. Självkart också med automatshunt styrning, gärna med 3 givare (den tredje kan gå till polen). Då kommer du alltid att ha något att trimma för nå den ultimata inställningen. :-)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Adda skrev:Ja teknikintresserad som jag är av stora mått har jag absolut inte någonting emot att hålla på och pilla och underhålla funktionen och driften - men vad jag är emot som kanske var lite otydligt förklarat i trådens inledning är ständigt felsökande av någonting som funktionsmässigt strular och krånglar. Men detta är ju helt annat - rätt kul om man får direkt svar på att ens underhåll resulterar i bättre verkningsgrad! Men hur "ser" man det svart på vitt direkt?
Ok fick intrycket att du ABSOLUT inte vill röra pannan utan att de ska va varmt inne utan göra ett hantag = sotning el nå annat.. Sorry missförståndet.. :oops:

Detta med felsökning/problem mm har jag funderat lite kring.. Kan faktiskt förstå om man bara sitter o läser på forumet att pelletseldning måste vara ett rent h-vete om man är helt okunnig på området, Bara strul hela tiden men så är det inte.. :wink:

Sen är det som nån skrev här på forumet tidigare att de är ju dom med problem el strul som hörs mest från här... Nästan iaf.. :oops: :wink:

En annan sak när det gäller strul tror jag iaf beror på att man sätter en pelletsbrännare i en gamal befintlig oljepanna o de är ju så de ser ut i de flesta fallen hemma hos folk som kör pellets.. Då är det inte säkert att de funkar helt hundra men i många fall med lite trixande går de att få det att funka hyfsat iaf.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Jo gärna pilla och trimma och hålla den på en optimal verkningsgrad av rent intresse - men vad jag menade var att jag vill inte hålla på och mecka och strula med grejor som inte fungerar tillfredsställande och som behöver en massa underhåll och jox. Svårt att förklara men jag försöker skilja på kul pilleri och tråkigt rengöringsarbete och underhåll för att skiten lägger av...

Jag tror nog att du träffade huvudet på spiken:

"Detta med felsökning/problem mm har jag funderat lite kring.. Kan faktiskt förstå om man bara sitter o läser på forumet att pelletseldning måste vara ett rent h-vete om man är helt okunnig på området, Bara strul hela tiden men så är det inte.."
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

André skrev:Sen är det som nån skrev här på forumet tidigare att de är ju dom med problem el strul som hörs mest från här... Nästan iaf..
Japp! Men tänk så tråkigt detta forum vore om ingen hade problem... då vore det inte många inlägg, och tänk så LITE man kunde lära sig då!
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

samma sak ju på Värmepumps forumet.. Antingen är det
vilken modell ska jag ha?
Hur är denna offert?
skiten Funkar inte!

Samma som för detta pellets forum.. typ.. :D :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Se mina svar "inne" i din text.
Adda skrev:Tack Roli!

Mycket konstruktiva råd och tips - precis därför man startar trådar i den här typer av forum!

Lite frågor och kommentarer:

Där vi kommer att bygga vet vi med erfarenhet från goda vänner att det är strömavbrott stup i kvarten under blåsiga och vintriga perioder.(Dalsland och Värmland är ju alltid på tapeten när folk klagar på Vattenfall & Co...) Därför funderar jag på hur man kan hålla en pelletsanläggning igång utan ström? Den brukar ju vara avsäkrad för 16A vad jag har sett (har jag för mig, kan vara fel) så det är väl en del starka start och toppströmmar? Kan man klara uppvärmningen med pellets där elbehovet drivs av ett elverk under strömavbrott? Rimligt att satsa på?
`
Är det många och ofta elavbrott så hade jag nog satsat på batteribackup om de är korta, samt gjort det möjligt att lätt ansluta ett mobilt elverk om det blir ett längre avbrott. Du har redan fått en del svar av andra.
Solfångare har vi funderat på att ha till poolen som vi räknar på - men då som separat anläggning, kanske kan det vara värt att bygga ett system?
Tror nog att du skall "fixa" så att pollen hämtar "sin värme" från acktanken.
Om vi pratar alternativ - du menar att pellets bör vara ett bättre val än bergvärme - vore det någon skillnad om vi bytte ut bergvärmealternativet mot jordvärme i jämförelse med pellets?
Vet inte men den totala investeringskostnaden är nog mindre för jordvärme än med bergvärme. När det sedan gäller VP:n så är det nog "samma" pump. Och om den kan ge problem för bergvärme så är det nog samma sak för jordvärme. Nu är jag inte bra på det här med VP eftersom jag inte har "grävt" tillräckligt djupt i den tillgängliga informationen som finns att tillgå. Men om man gillar ett "meka själv" som du skriver i något svar här på formumet, så är nog pellets det du skall välja istället för VP. Man kan fixa mycket mer med en pelletsbrännare än med en VP. Det här med "gasen" som det krävs "experter" för att fylla och underhålla.
Nu bygger ni ju runt 70 kvadrat större än vad vi räknar med inkl garage - är detta kanske anledningen till ert val - eller anpassade du dina svar till vår hus/garage storlek?
Vårt hus är redan byggt (flyttade in -98) och siffrorna är mina och ej anpassade till dina.
Den mängd underhållsarbete du nämner verkar ju rimlig - vad tror du en sådan nivå på anläggning inkl all utrustning inkl installation går på (med ventilation) till vårt nybygge?
Ja du, svårt att säga. Mina siffror är ju gamla och jag har svårt att speca dem exakt eftersom en del kostnader bl.a pannan med instalation ligger som en klump i den totala vvs installationen inkl värme. Men här är några. Brännare inkl montage och luftmatningssystem kompl. 36, oisolerad acktank 12, panna tror jag 14, solfångare med styrutrustning 37 endast mtrl eftersom jag gjorde installationen själv minus solbidrag 7,5. Ja det var några siffror ur minnet.
Förresten - om vi inte bygger samman hus och garage, hur gör man då med uppvärmningen av garaget?
Kulvert, pannrummet kan ju hamna i garage eller hus.
Vem var er husleverantör? Vore intressant att höra för de vi har diskuterat med pratar bara ett språk: "frånluftsvärmepump räcker för hela världen...."
Egen konstruerat hus, ritade och byggde stor del själv och tog in anbud och hjälp på de "tunga posterna".
Var i Kungsbacka - har en del bekanta där!
Vi hittade en gammal sommarstuga i Särö på en i vårt tycke fantastisk tomt och på den vägen är det.
Finns intresse för ett besök så hör av dig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar