Vad gäller vid pelletseldning?

Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Inte alls så att tummen är centralnavsplacerad, men automatik är aldrig fel...men förklara gärna vilka moment man själv utför och hur ofta när man inte väljer "helautomatiskt".

Nu vet jag ju inte hur stor förbrukning vi kommer att ha, men en nybyggd välisolerad villa på runt 140-180 kvm bör väl inte dra så mycket på Västkusten?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Adda skrev:Jag skulle fortfarande vilja få råd och erfarenheter av någon av er här inne som valt pellets i nybyggnation eftersom det ger mig betydligt mer likvärdig beslutsgrund än om någon bygger sina råd på att man har ersatt en befintlig vattenburen värmeanläggning i äldre hus med pellets - DÅ tycker jag att det är ett ganska givet val - men det gäller inte oss.

Tack!
Vi valde pellets i vår nybyggnation. Pellets direkt från början alltså, vilket är ovanligt idag. Ville inte vara alltför elberoende (vilket är svårt eftersom allt behöver el...).
Dessutom ville vi ha en eldstad för "myseldning", blev dessutom en nostalgi vedspis i köket, så en, två eller tre skorstenspipor skiljer inte så mycket i pris.
När vi valde system 96-97 så var VP pumparna inte riktigt lika driftssäkra som de lär vara idag. Fick rådet av bl.a en VP installatör som själv hade VP att undvika dessa (han hade precis satt in sin tredje kompressor i VP:n). Sedan förberedde vi också för solfångare, eftersom ekonomin inte räckte till att installera solfångare med en gång, de har nu varit idrift ett år. Att vi också valde solfångare berodde bl.a på att när vi valde pelletsbrännare så fanns det bara brännare med underhållsglöd, inga med automatisk tändning som idag. Idag hade jag nog funderat både en och två gånger angående solfångare men de ger väldigt mycket, tyvärr allt för mycket när det saknas behov. Skall man räkna hem en sådan installation på ren pelletsbesparing när det gäller nya prylar så blir det lite svårt tror jag. Men för vår del med en brännare som har underhållsglöd plus att pengarna fanns (senare och de ger mer i värme återbäring än om de skulle varit kvar på banken) så var valet inte allt för svårt.

Jag kan hålla med dig att ett pannrum med automatisk pelletsanläggning kostar en del men jag tror nog att du gör ett bättre val med pellets än med berg-VP.

Vi gör av med ca 6-7 ton pellets på årsbasis (innan solfångarinstallation), har ingen bättre uppgift på pelletsförbrukningen ännu, eftersom jag ej har summerat ihop min totala pelletsförbrukning mot brännarens loggade driftstider per år (tiden räcker inte till detta ännu, men det skall fram). Dessa 6-7 ton förser oss 2 vuxna + 2 barn med varmvatten och värme i ett hus med 267 uppvärmda kvadratmeter (inkl 49 kvadrat garage med 16-18 grader). Detta utanför Kungsbacka.

Några funderingar så skriv.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Adda skrev:Inte alls så att tummen är centralnavsplacerad, men automatik är aldrig fel...men förklara gärna vilka moment man själv utför och hur ofta när man inte väljer "helautomatiskt".

Nu vet jag ju inte hur stor förbrukning vi kommer att ha, men en nybyggd välisolerad villa på runt 140-180 kvm bör väl inte dra så mycket på Västkusten?
Du undrade över vad man gör om man inte väljer "helautomatiska" pelletspannor.

Det är uraskningen och i mitt fall filter rengörning. Det sista beror på att jag har ett luftmatningssystem för min pellets och sugarens filter bör rengöras med ca 1-2 veckor mellanrum under "högsäsong". Hur ofta man behöver aska ur sin anläggning, beror till stor del på vad man har för panna och brännare. Men i mitt fall har jag hittat en bra rytm (7 veckors rytm) med en liten asktömning efter 3 veckor och en stor där även brännaren ses över efter ytterligare 4 veckor.

Utöver detta så kan det inträffa andra konstighet som kräver panntillsyn, bl.a så kan brännaren slockna (brännare med underhållsglöd) någonting hänger sig och ger driftsstörningar, underhåll mm mm. Det sistnämda gäller nog alla typer av uppvärmning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Tack Roli!

Mycket konstruktiva råd och tips - precis därför man startar trådar i den här typer av forum!

Lite frågor och kommentarer:

Där vi kommer att bygga vet vi med erfarenhet från goda vänner att det är strömavbrott stup i kvarten under blåsiga och vintriga perioder.(Dalsland och Värmland är ju alltid på tapeten när folk klagar på Vattenfall & Co...) Därför funderar jag på hur man kan hålla en pelletsanläggning igång utan ström? Den brukar ju vara avsäkrad för 16A vad jag har sett (har jag för mig, kan vara fel) så det är väl en del starka start och toppströmmar? Kan man klara uppvärmningen med pellets där elbehovet drivs av ett elverk under strömavbrott? Rimligt att satsa på?`

Solfångare har vi funderat på att ha till poolen som vi räknar på - men då som separat anläggning, kanske kan det vara värt att bygga ett system?

Om vi pratar alternativ - du menar att pellets bör vara ett bättre val än bergvärme - vore det någon skillnad om vi bytte ut bergvärmealternativet mot jordvärme i jämförelse med pellets?

Nu bygger ni ju runt 70 kvadrat större än vad vi räknar med inkl garage - är detta kanske anledningen till ert val - eller anpassade du dina svar till vår hus/garage storlek?

Den mängd underhållsarbete du nämner verkar ju rimlig - vad tror du en sådan nivå på anläggning inkl all utrustning inkl installation går på (med ventilation) till vårt nybygge?

Förresten - om vi inte bygger samman hus och garage, hur gör man då med uppvärmningen av garaget?

Vem var er husleverantör? Vore intressant att höra för de vi har diskuterat med pratar bara ett språk: "frånluftsvärmepump räcker för hela världen...."

Var i Kungsbacka - har en del bekanta där!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Adda jag o Roli har samma panna fast han har asklåda på sin panna så den rymmer lite mer aska.. Den är inte optimal till pellets om säger så..

Har ni problem med strömavbrott så tycker jag att ni ska satsa på pellets.. Gärna med en brännare som går köra på både on/off med eltändning (sommar läge) eller underhållsglöd (vinter)..
Min brännare drar 400W om man kör med eltändning o 50 W med underhållsglöd så de är inga problem att köra den med en omvandlare o bilbatteri..

Har ni funderingar på pool o solfångare tycker jag ni ska överväga att köra via acktank för både pool o hus..
Bara ni förbereder för sol i acktanken går solpannelerna köpa senare o börja med pelletspanna o acktank som Roli gjort.. Du kommer behöva stor solfångaryta iof men de kommer o andra sidan att ge mycket vår o höst innan ni kör igång poolen.. Pannan bör bara ha liten vattenvolym om du kör mot acktank/soltank.. T.ex ecotec econom/thermia bionet..
Ecotec kostar 44000:- o thermian 37000:- detta är rek.priser..

En kompis värmer sitt hus o pool (52m3) med pellets men har funderingar på solfångare.. Det gick ca 2 ton pellets i sommras utan pooltäcke o 30 grader i poolen från den 1/6-10/9 o då pellets priset bara är 1500:-/ton uppe i Umeå så har han inte nån panik att skaffa solfångare.. 2 ton va både huset o poolen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Hej André,

Som du vet är min okunskap om pellets enorm :wink: så kan du förklara vad som är skillnaden mellan on/off och underhållsglöd?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej André. Drift vid strömavbrott har jag också funderat på. Ström till pelletsmatning måsta man väl också ha.
Undrar hur mycket min Flex-A marning gör åt?

Nämnde tidigare UPS som alternativ till bilbatteri. (För datorer) Dessa finns i olika "storlekar".

/Eric
Senast redigerad av Eric Hjalmarsson den ons 30 nov, 2005 09:17, redigerad totalt 1 gånger.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Adda skrev:Hej André,

Som du vet är min okunskap om pellets enorm :wink: så kan du förklara vad som är skillnaden mellan on/off och underhållsglöd?
vid underhållsglöd ligger det som namnet antyder en liten glödbädd som brännaren underhåller med ny pellets varefter det behövs då behöver brännaren inte använda eltändningen när den behöver värma pannvattnet igen. Kanon på vintern när pannan behöver gå stup i kvarten

On/Off ingen glöd = eltändning varje gång pannan behöver värma. Bra på sommaren då pannan kanske bara behöver gå 1ggr/d
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Eric Hjalmarsson skrev:Ström till pelletsmatning måste man väl också ha. Undrar hur mycket min Flex-A matning gör ut./Eric
Det finns ju enkla elmätare i elhandeln för att ta reda på hur mycket olika komponenter drar (de brukar vara dåliga på att skriva ut på motorerna). Om du har en liten motor för en kort rak skruv bör det inte vara några större siffror. Är det någon som kan mäta hemma?

När det gäller eltändning kan man vid strömavbrott oftast även tända manuellt med tändvätska. Kanske något att kräva vid ev köp av brännare? Det bör betyda att det endast är brännarens fläkt och styrning samt motorn för pelletsmatningen som måste ha ström vid ett strömavbrott. Kanske behöver man också en cirkulationspump som drar ca 40-70W.

Kul med sådana här diskussioner där man inte bara pratar med de som redan är inkörda på en viss lösning. Upplever dock att det finns många på denna sajt som visar ett stort mått av sunt förnuft och kan se lite mer objektivt på alternativa lösningar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Joachim A skrev:
vid underhållsglöd ligger det som namnet antyder en liten glödbädd som brännaren underhåller med ny pellets varefter det behövs då behöver brännaren inte använda eltändningen när den behöver värma pannvattnet igen.
Det verkar vara sofistikerade grejor det här - inte undra på att de kostar en slant om det dessutom skall fungera OCH vara så självgående som möjligt... I´m impressed!
pellepellets
Ungskog
Kontakt:

Avancerat

Inlägg av pellepellets »

Visst är det avancerat men samtidigt så blir det ett enklare handhavande.

Jag har inget bulkförråd utan använder ett MAFA mini och småsäck.
Var nionde dag behöver jag fylla på med pellets cirka 10 minuter.
I samband med påfyllningen passar jag på att aska ur pannan, två minuter med dammsugare (obs med askfälla).
När rökgastemperaturen stigit med 50 grader tar jag ut turbulatorerna ur rökgastuberna och drar ur tuberna med den lilla sotningsviskan. Detta ske väl var fjärde påfyllning ungefär. Allt som allt räknar jag med cirka 7 minuter i veckan i genomsnitt.

Ska ta en bild i pannrummet så får du se hur det ser ut
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Har en drifttidmätare kopplad till min externskruv, skall kolla om det står vilken effekt den har så vet jag ju hur många KWh den förbrukar.

Tror min c-pump drar 30w på lägsta läget.

Dessutom, En UPS på 1500 VA. ger c:a 5h drift med ett effektuttag på 50w. En sådan kostar runt 5000:-. Misstänker att ett bilbatteri och transformator blir billigare. Fördelen med UPS (iaf till min Janfire) är att jag borde kunna ha den inkopplad hela tiden, eftersom den automatiskt kopplar om till batteri skulle jag aldrig få driftstopp vid strömavbrott. Fast man vill ju klara sig ett dygn eller två och vad en sådan UPS kostar vågar jag inte tänka på.
____
Kollade upp det en som ger 11,5h drift med 50w.

inkl. moms 35 826:-

;)
____

Som tur är bor man i en kommun med nedgrävda elkablar :) (Tror vi hade en elabbonent med strömavbrott under Gudrun. på 10000 invånare)

/Eric
Stugsittaren skrev: Det finns ju enkla elmätare i elhandeln för att ta reda på hur mycket olika komponenter drar (de brukar vara dåliga på att skriva ut på motorerna). Om du har en liten motor för en kort rak skruv bör det inte vara några större siffror. Är det någon som kan mäta hemma?

När det gäller eltändning kan man vid strömavbrott oftast även tända manuellt med tändvätska. Kanske något att kräva vid ev köp av brännare? Det bör betyda att det endast är brännarens fläkt och styrning samt motorn för pelletsmatningen som måste ha ström vid ett strömavbrott. Kanske behöver man också en cirkulationspump som drar ca 40-70W.
Adda
Ungskog

Re: Avancerat

Inlägg av Adda »

pellepellets skrev:Ska ta en bild i pannrummet så får du se hur det ser ut
Jag tittar gärna på en bild av din anläggning, verkar "lagom".
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:Hej André. Drift vid strömavbrott har jag också funderat på. Ström till pelletsmatning måsta man väl också ha.
Undrar hur mycket min Flex-A marning gör åt?

/Eric
Kommer inte ihåg exakt men jag har på att de va 60 el 65W som janfiren drog (inte mer iaf) då den gick på underhållsglöd.. :roll:
De va inkl förrådsskruven som jag förstod det o det är väl ett snitt/tim..
Så en omvandlare på ett par 100 W o ett optimabatteri som är anslutet till en laddare med underhållsladdning då tas ström alltid från batteriet..
Naturligtvis måste cirkulationspumpen oxå kopplas in via omvandlaren då har man alltid backup vid strömavbrott.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Adda skrev:
Det verkar vara sofistikerade grejor det här - inte undra på att de kostar en slant om det dessutom skall fungera OCH vara så självgående som möjligt... I´m impressed!
Tror nog att det låter mer avanserat än det är.. :wink:
Men en stor fördel om man intresserar sej för grejerna är att du kan fixa det mesta själv om de skulle behövas.. :D

Folk här på forumet är betydlig mer o pillar på sina brännare än folk i allmänhet.. "Vanliga" svenssons får brännaren installerad sedan tömmer dom askan o pellets i bästa fall.. T.ex sambons farbror han sotar/rengör aldrig pannan de får sotarn göra sa han.. De går ju men pannan klarar då inte av att ta upp värmen så verkningsgraden blir inge bra om man gör så..
Skriv svar