Jag har ett litet pannrum om 110 * 210 cm där jag kan få in en normal panna men inget större förråd ;0). Min tanke är att göra ett hemmabygge och suga in pellets med en dammsugare via en 32 mm slang. En proffsigare lösning är kanske att ha en direkt skruv mellan bulkförråd (t.ex. 20 meter bort). Skruven blir dock lite grövre ca 75 mm.Adda skrev:Skall vi ha pellets får vi bygga ett pannrum - vår kostnad per m2 är ca 13.000 kr - hur många m2 behöver ett pannrum vara?
Vad gäller vid pelletseldning?
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Om pellets skall vara något alternativ för oss måste det vara en helautomatisk installation både vad gäller påfyllning, asktömning och sotning. Då säger indikationerna 150.000 kr inkl externt förråd. Sedan behöver jag planera in ett pannrum och det blir låt säga 4 kvm vilket ökar husets byggkostnad för ytan med 52.000 kr - då är vi uppe i 202.000 kr!
Då finns det ju inte mycket som talar för varken pellets eller bergvärme utan jordvärme ser mer ut som den mest ekonomiska lösningen på sikt. I installationsfasen kan jag samköra jordvärmeinstallationen med tomtplaneringen - skulle jag byta pumpen efte x antal år och utveckling gjort att jag vill ha mer effekt ur framtidens pump kanske det behövs mer slang än jag kräver ner idag - antingen gräver jag ner en slinga till ELLER så samkör jag pumpen med ett bergvärmehål. IVTs 495 Twin kan köra både jordvärme och bergvärmekollektor samtidigt.
Vad talar emot detta och för pelletslösningen?
OBS! Nybygge, krav på helautomatik & vettig payofftid.
Då finns det ju inte mycket som talar för varken pellets eller bergvärme utan jordvärme ser mer ut som den mest ekonomiska lösningen på sikt. I installationsfasen kan jag samköra jordvärmeinstallationen med tomtplaneringen - skulle jag byta pumpen efte x antal år och utveckling gjort att jag vill ha mer effekt ur framtidens pump kanske det behövs mer slang än jag kräver ner idag - antingen gräver jag ner en slinga till ELLER så samkör jag pumpen med ett bergvärmehål. IVTs 495 Twin kan köra både jordvärme och bergvärmekollektor samtidigt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm 150000:-Adda skrev:Om pellets skall vara något alternativ för oss måste det vara en helautomatisk installation både vad gäller påfyllning, asktömning och sotning. Då säger indikationerna 150.000 kr inkl externt förråd. Sedan behöver jag planera in ett pannrum och det blir låt säga 4 kvm vilket ökar husets byggkostnad för ytan med 52.000 kr - då är vi uppe i 202.000 kr!

Vem va de på forumet som installerat en Winhager (helautomatisk panna) med solfångare för ca 130000:- på forumet varav solfångarna gick på 30000:- nånting..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Jag har för mig att det var Sg (Sanna)André skrev:Vem va de på forumet som installerat en Winhager (helautomatisk panna) med solfångare för ca 130000:- på forumet varav solfångarna gick på 30000:- nånting..Den kombinationen har lägre driftskostnader än vp..
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Det låter som om du ska ta en pump,Adda skrev:Om pellets skall vara något alternativ för oss måste det vara en helautomatisk installation både vad gäller påfyllning, asktömning och sotning. Då säger indikationerna 150.000 kr inkl externt förråd. Sedan behöver jag planera in ett pannrum och det blir låt säga 4 kvm vilket ökar husets byggkostnad för ytan med 52.000 kr - då är vi uppe i 202.000 kr!
oavsett vilken pelletspanna du än tar finns det risk att du får driftstörningar och blir tvungen att pilla lite själv och det kan ju vara ansträngande

Och som alla vet så är det ju så att pumparna bara går o går

Thermia Biomatic 20+
Det låter som om ni samlar argument för att "slippa" skaffa pelletsvärmeAdda skrev:Om pellets skall vara något alternativ för oss måste det vara en helautomatisk installation både vad gäller påfyllning, asktömning och sotning. Då säger indikationerna 150.000 kr inkl externt förråd. Sedan behöver jag planera in ett pannrum och det blir låt säga 4 kvm vilket ökar husets byggkostnad för ytan med 52.000 kr - då är vi uppe i 202.000 kr!

Jordvärme är ett alternativ till bergvärme men det verkar som om det "bara" är bergvärme som gäller idag. Trots hög investeringskostnad.
När vi byggde nytt för 8 år sedan så sökte vi ett värmesystem som skulle vara så lite elberoende som möjligt. Framtidens elpriser kommer med största sannolikhet att gå upp, och då gäller det att klara detta. Det blev pellets och sol mot en stor acktank. En stor acktank kan man "nästan" bara få in i ett hus när man bygger nytt, utan att göra allt för stora ingrepp.
Jag tror att de som installerar bergvärme idag kommer att i framtiden må lika bra/dåligt som de som installerade direkverkande el under 70- och 80-talet mår idag..... Staten verkar som vanlig upprepa sig och lotsa in husägarna i nya återvändsgränder, precis som man gjorde för 20-30 år sedan med denna "fantastiska direktverkande el"

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Ungskog
- Kontakt:
JJag skulle ha byggt in ett bulkförråd på vinden i garaget och skaffat en panna typ biosol med solfångare inkopplat. Pris cirka 100´plus installation.
Det blir med bidrag cirka 115.000kr plus skorsten 1m över nock
avdela 4kvm i garaget som brandcell och du har ett litet pannrum och kortast möjliga skorsten som uppfyller kraven 1500kr/m?
Årskostnaden blir cirka (om man räknar på att värmebehovet är 15000kWh):
Pellets 10000kWh
Bulk 3 437,50 kr
Storsäck 3 541,67 kr
Småsäck 3 729,17 kr
Sol 5000kWh gratis
Kostnad VP cirka 50000
Hål eller markberedning
mellan 10-35000kr
installation 30-40000kr
summa: max 125000 min 90000kr
Jag antar att en VP klarar av att leverera 10000kWh (cop 3)
Kostnad vid 5000kWh el
5000 kr
Skillnaden i pris blir mellan 29000kr plus till 6000kr minus
låt oss för sakens skull säga att de blir 30000kr billigare med VP
det ger med bulk en återbetalning på 20år = välj VP
Om förhållandet är det motsatta Ja, då tycker i allafall jag att det är bättre med pellets...
Det blir med bidrag cirka 115.000kr plus skorsten 1m över nock
avdela 4kvm i garaget som brandcell och du har ett litet pannrum och kortast möjliga skorsten som uppfyller kraven 1500kr/m?
Årskostnaden blir cirka (om man räknar på att värmebehovet är 15000kWh):
Pellets 10000kWh
Bulk 3 437,50 kr
Storsäck 3 541,67 kr
Småsäck 3 729,17 kr
Sol 5000kWh gratis
Kostnad VP cirka 50000
Hål eller markberedning
mellan 10-35000kr
installation 30-40000kr
summa: max 125000 min 90000kr
Jag antar att en VP klarar av att leverera 10000kWh (cop 3)
Kostnad vid 5000kWh el
5000 kr
Skillnaden i pris blir mellan 29000kr plus till 6000kr minus
låt oss för sakens skull säga att de blir 30000kr billigare med VP
det ger med bulk en återbetalning på 20år = välj VP
Om förhållandet är det motsatta Ja, då tycker i allafall jag att det är bättre med pellets...
Senast redigerad av pellepellets den tis 29 nov, 2005 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Det är ju så att man får alltid guld och gröna skogar lovat när man pratar med respektive leverantör och ställer man frågan vad som passar med våra premisser på ett pelletsforum och ett värmepumpsforum får man två "självklara" val.
Den enda erfarenhet jag har av annan värmekälla än direktel är luftvärmepump och den installerade vi 1985 - vi har fått fylla på köldmedium vid ett tillfälle och det var ett par veckor efter installationen pga för låg nivå från början. Efter detta - ingenting av vare sig underhåll eller reparationer - så jag håller med dig, en pump kan mycket väl bara gå och gå
Jag är öppen för flera val; pellets, frånluftsvärmepump, jordvärmepump och bergvärmepump...det ligger i sakens natur eftersom jag annars inte hade brytt mig ett dugg om att ställa frågor här och som ni ser, ganska frekvent besöker sidan efter att jag hade fått tips om att den fanns.
Jag skulle fortfarande vilja få råd och erfarenheter av någon av er här inne som valt pellets i nybyggnation eftersom det ger mig betydligt mer likvärdig beslutsgrund än om någon bygger sina råd på att man har ersatt en befintlig vattenburen värmeanläggning i äldre hus med pellets - DÅ tycker jag att det är ett ganska givet val - men det gäller inte oss.
Tack!
Den enda erfarenhet jag har av annan värmekälla än direktel är luftvärmepump och den installerade vi 1985 - vi har fått fylla på köldmedium vid ett tillfälle och det var ett par veckor efter installationen pga för låg nivå från början. Efter detta - ingenting av vare sig underhåll eller reparationer - så jag håller med dig, en pump kan mycket väl bara gå och gå

Jag är öppen för flera val; pellets, frånluftsvärmepump, jordvärmepump och bergvärmepump...det ligger i sakens natur eftersom jag annars inte hade brytt mig ett dugg om att ställa frågor här och som ni ser, ganska frekvent besöker sidan efter att jag hade fått tips om att den fanns.
Jag skulle fortfarande vilja få råd och erfarenheter av någon av er här inne som valt pellets i nybyggnation eftersom det ger mig betydligt mer likvärdig beslutsgrund än om någon bygger sina råd på att man har ersatt en befintlig vattenburen värmeanläggning i äldre hus med pellets - DÅ tycker jag att det är ett ganska givet val - men det gäller inte oss.
Tack!
-
- Lärjunge!
En bekant byggde ett nytt hus. De har en kombinerad Jord/frånluftvärmepump + En kamin. (Som med fördel kan vara en pelletskamin
)
Eldar Pellets idag, men skulle definitivt välja det alternativet vid nybygge.
Just kombinationen Frånluftvärmepump och kamin av ngt slag har jag flera bekanta som är riktigt nöjda med.
Naturligtvis bygger mina erfarenheter på att min anläggning saknar all form av automatik, vilket kräver lite underhåll.
Som jag ser det så finns det fler komponenter i en Pelletsanläggning som kan fela jmf med vp. Kopplar du in acc tankar och solfångare i bilden blir det än mer komplicerat, och kräver mer kunskaper om systemet.
Läsarstorm? (Jag kan ha fel
)

Eldar Pellets idag, men skulle definitivt välja det alternativet vid nybygge.
Just kombinationen Frånluftvärmepump och kamin av ngt slag har jag flera bekanta som är riktigt nöjda med.
Naturligtvis bygger mina erfarenheter på att min anläggning saknar all form av automatik, vilket kräver lite underhåll.
Som jag ser det så finns det fler komponenter i en Pelletsanläggning som kan fela jmf med vp. Kopplar du in acc tankar och solfångare i bilden blir det än mer komplicerat, och kräver mer kunskaper om systemet.
Läsarstorm? (Jag kan ha fel

-
- Ungskog
- Kontakt:
Jag skulle nog fundera minst en gång extra innan jag valde VP..
Eftersom att det i min bekantskapskrets finns de som haft problem med installationen och även driftstörningar. Å andra sidan är det fler som är nöjda.
Jag bor på en ö så elleveransen från det stora elbolaget är inte pålitlig därav så gick VP bort då det inte är alldeles lätt att driva VP med mitt lilla elverk då startströmmen är för stor. Det går utmärkt med pelletspannan, det blir över till både belysning och kyl+frys.
Eftersom att det i min bekantskapskrets finns de som haft problem med installationen och även driftstörningar. Å andra sidan är det fler som är nöjda.
Jag bor på en ö så elleveransen från det stora elbolaget är inte pålitlig därav så gick VP bort då det inte är alldeles lätt att driva VP med mitt lilla elverk då startströmmen är för stor. Det går utmärkt med pelletspannan, det blir över till både belysning och kyl+frys.
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
-
- Lärjunge!
Hej!
Om det är en helautomatisk anläggning du söker tycker jag att du ska välja pumpen. Det finns pelletsanläggningar som utger sig för att vara "underhållsfria" men de ganska nya på marknaden så jag tror att det är sundt att ta detta med underhållsfriheten med en liten nypa salt.
Vad det gäller kalkylerna för investering så tror jag att dina siffror kan stämma men man måste tänka på att investeringskostnaden bara är en del den totala mängd pengar man ska betala under anläggningens levnadstid. Kostnaden för drivenergi under 20 år blir ganska mycket pengar. Priset på både el och pellets kommer givetvis att öka i framtiden och då är det upp till var och en att gissa vilket som kommer att stiga mest och sedan göra om kalkylen med dessa förutsättningar.
Bifogar länk till artikel i lokalblaskan där energigurun Björn Karlsson uttalat sig. Även här kan det vara lämpligt att ha saltkaret i närheten.
http://www.corren.se/archive/2005/11/7/ ... 6984640-22&
Per
Om det är en helautomatisk anläggning du söker tycker jag att du ska välja pumpen. Det finns pelletsanläggningar som utger sig för att vara "underhållsfria" men de ganska nya på marknaden så jag tror att det är sundt att ta detta med underhållsfriheten med en liten nypa salt.
Vad det gäller kalkylerna för investering så tror jag att dina siffror kan stämma men man måste tänka på att investeringskostnaden bara är en del den totala mängd pengar man ska betala under anläggningens levnadstid. Kostnaden för drivenergi under 20 år blir ganska mycket pengar. Priset på både el och pellets kommer givetvis att öka i framtiden och då är det upp till var och en att gissa vilket som kommer att stiga mest och sedan göra om kalkylen med dessa förutsättningar.
Bifogar länk till artikel i lokalblaskan där energigurun Björn Karlsson uttalat sig. Även här kan det vara lämpligt att ha saltkaret i närheten.
http://www.corren.se/archive/2005/11/7/ ... 6984640-22&
Per
Jag har svårt att se att pellets ska kunna bli ett allternativ för dig om du har en byggkostnad på 10.000kr kvm. Så har du inte "över" denna yta eller kan bygga något enklare i garaget så välj något annat. Personligen tycker jag också att en modern pelletsanläggning idag ska kombineras med solenergi och då behöver du ytterligare några kvadratmeter för acktank.
Däremot kan du ju välja en pelletkammin iställer för braskammin om du ska ha en sådan. Pelletskamminen bör gå koppla till ditt värmesystem.
Däremot kan du ju välja en pelletkammin iställer för braskammin om du ska ha en sådan. Pelletskamminen bör gå koppla till ditt värmesystem.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja på svenska marknaden är automatpannorna nya men i österike finns de ca 80000 automatpannor i drift..PerSj skrev:Hej!
Per
Men sen kan man undra om det är värt de extra dessa pannor kostar (nästan dubbelt) jämfört med t.ex biomatic som har likvärdig årsverkningsgrad men kräver på ett hus med 15000 kWh 1 sotning/år om man inte sotar själv förstås då blir det 2 ggr.. De tar ca 0,5 timmar/år..

Sen finns (förhoppnings vis) snart janfire nh oxå den halva priset o har du en förbrukning på under 20000 kWh så tar sotarn hand om allt.. Bara komma ihåg o ringa bulkbilen..

Men de är klart har man tummen mitt i så kanske ändå vp är rätt val fast när sambon kunde lära sej att sköta anläggningen borde nog alla klara detta..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd