Vad gäller vid pelletseldning?

Adda
Ungskog

Vad gäller vid pelletseldning?

Inlägg av Adda »

Hej,

Vi har uteslutande funderat och övervägt olika former av värmepumpar inför vår nybyggnation, men har fått rådet av energirådgivaren i vår kommun att noga överväga pellets istället.

Värmepumpar har vi rätt bra koll på :roll: , men pellets kan vi inte ett smack om...

Huset skall bli 1-plans med inbyggt dubbelgarage (boyta 140 kvm garage 50 kvm). Ingjuten vattenburen golvvärme i plattan.

Vad skall vi tänka på - vad är lämplig utrustning, HUR fungerar det?

Vi inser att vi behöver någon form av pelletsförråd, hur/var anlägger man det?

Viktigt för oss som tidigare bara kört med direktel som med fasa ser svärfar som har vedpanna är att det är så lite arbetskrävande som möjligt!!

Tacksam för svar!! Men, vi får nog börja med Kurs 1A.... :D
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Grattis till en bra energirådgivare! :D
Vad som händer i framtiden är svårt att veta... Men troligtvis kommer el priserna att öka, mycket! Så jag tror att pellets blir ett mycket bra allternativ!
Börja med att söka och läsa här på forumet. Det gjorde jag... Vi har precis flyttat till hus, och bodde tidigare i lägenhet... och visste inget om pellets... Det finna massor av nyttig info här på forumet. Och väldigt mycket kunskap!

En modern pellets panna kräver inte så mycket underhåll. Pannan måste sotas och tömmas på aska. Detta gör man några få gånger per år, 2-6 ggr(?). Beroende på panna och förbrukning. Det finns även pannor med automatisk sotning, (Janfire no hands(NH)).
Pellets köper man i småsäckar om 16 kg, storsäck 500-700kg, eller i bulk. Bulk levereras med "tankbil", som blåser in pelletsen i ett stort förråd som rymmer minst tre ton. Förrådet bygger man antingen utomhus eller inomhus beroende på förutsättningar. Pelletsen tål att förvaras i ett helt oisolerat förråd ute men får inte bli blött. Det finns färdiga förråd att köpa.
Pelletsen matas sedan automatiskt till pannans brännare med hjälp av en skruv.

Men som sagt, läs och sök runt här på forumet! Och återkom med frågor!

Lycka till!
/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Vad som förvånade mig var att med dagens elpris (ca 1 kr per kWh inkl skatter och avgifter) är en pelletsanläggning dyrare att köra än en bergvärmeanläggning med samma kapacitet och samma investeringskostnad (material & arbete)?

Ovanstående är räknat på en helautomatisk anläggning med automatisk sotning etc.

Måste elpriset stiga ytterligare innan man tjänar på pellets?

Fråga: Kan man gräva ner förrådet, fick rådet att ta till detta rejält av energirådgivaren, gärna 5-10 kbm, låter mycket?

Kommentar om vad man bör välja för fabrikat/modell? Gärna för och nackdelar för någonting måste ju skilja bland alla fabrikat precis som det gör på värmepumpssidan...?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej o välkomen!

Klok energi rådgivare ni har.. :D

Här finns en länk till test om pannor http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf

Pannorna i testet är sådana som räknas som helt automatiska med varierande pris o egen arbets insats..
Enligt detta test kan man se att thermia biomatic 20+ är en mycket effektiv panna med rimligt pris på ca 50000:- beroende på var i landet du köper den, Billigare ju längre norrut du handlar t.ex Umeå 43000:-

Pannan har en årsverkningsgrad på 85% = mycket bra.. Så med den verkningsgraden o att du betalar 1850:-/ton för pelletsen kostar de 45 öre/kWh med pellets så de är i dags läget lite högre än vp..
Med nybyggt hus så bör den inte behövas sotas mer än max 3 ggr/år..

Du får ju även 15000:- i bidrag vid nybygge o bioeldat system.. :wink:

Sattsa på att bygga el köpa ett bulkförråd direkt.. De måste rymma 6m3 o de går bra att ha under mark..

Men du kan ju läsa länken på testet o sedan är det bara att fråga på... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Adda skrev:Vad som förvånade mig var att med dagens elpris (ca 1 kr per kWh inkl skatter och avgifter) är en pelletsanläggning dyrare att köra än en bergvärmeanläggning med samma kapacitet och samma investeringskostnad (material & arbete)?
Kan så vara, men innan jag skaffade min ved och pelletsanläggning funderade vi ett tag på bergvärme. Enligt en uppställning över olika energislag som vi fick tag på via energirådgivningen så var pellets ett par tusen kronor dyrare per år än värmepump (precis som du säger). Men jag gjorde en helt ovetenskaplig beräkning med följande förutsättningar.

Tidigare förbrukning av olja 3 kbm. Pannan var gammal och behövde bytas, därav det höga priset för att byta till pellets. Jag antog en installationskostnad på 90.000 kronor för pellets (och ved) och 150.000 kronor för bergvärme (vi har enligt uppgift långt ner till berget...). Givetvis kan det vara billigare med både pellets och bergvärme, men det var de siffror jag använde eftersom de låg ungefär där det skulle landa med den utrusning jag hade valt.

Jag kommer inte riktigt ihåg vilken procentsatsen jag hade för att ta ett lån för dessa pengar. Lånet skulle i alla fall amorteras med "vinsten" mellan olja och pellets minus räntan på lånet, då och nu c:a 15.000 kr om året minus ränta, då pellets kostar c:a hälften i inköp mot oljan.

Det ovetenskapliga resultatet av detta blev att pelletsanläggningen skulle betala av sig på 8 år och bergvärmen på 18 år. Jag resonerade som så, att eftersom jag även skulle elda med ved så skulle det ta ännu kortare tid att betala av "pellets-lösningen" än 8 år. Jag vet inte riktigt hur länge en pump för bergvärme går innan den behöver bytas, men säg att det blir kring 20-25 år - då är ju karusellen igång igen - direkt efter att den förra var betald, så att säga.

Det kanske inte är alla som resonerar så här, men så resonerade jag.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Adda
Ungskog

Inlägg av Adda »

Jag håller fullständigt med om vitsen när kalkylerna förutsätter att man har befintlig ved eller oljepanna som skall bytas ut för då har både pannrum och utrymme för materialet.

Men nu handlade det ju om nybyggnation!?!?

Skall vi ha pellets får vi bygga ett pannrum - vår kostnad per m2 är ca 13.000 kr - hur många m2 behöver ett pannrum vara?

Vi behöver förråd för pellets - får vi också bygga, storlek/pris som passar vårt hus storlek?

Går det att räkna hem på ett vettigt sätt eller är det bara att lägga ner om man bygger nytt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Adda skrev:
Men nu handlade det ju om nybyggnation!?!?

Skall vi ha pellets får vi bygga ett pannrum - vår kostnad per m2 är ca 13.000 kr - hur många m2 behöver ett pannrum vara?

Vi behöver förråd för pellets - får vi också bygga, storlek/pris som passar vårt hus storlek?

Går det att räkna hem på ett vettigt sätt eller är det bara att lägga ner om man bygger nytt?
De är ändå lättare att göra plats för pellets vid nybygge än i befintligt hus så inte ska du lägga ner detta.. :wink:

Ta t.ex en biomatic den behöver 1 meter framför pannan för att kunna sköta den o pannan med brännare är 60X70 cm så ett pannrum på 1,5X1,5 meter räcker.. Förrådet bör rymma 6m3 så det går 3 m2 golvyta till förrådet..

Jag byggde ett pelletsförråd av golvspånskivor på 13,5 m3 så de rymms nästan 2 årsförbrukningar o så stort behövs inte men de kostade drygt 4000:- inkl bulkanslutningsröret.. Golvspånskivor är bra då man limmar i spånten då blir det helt tätt så de inte dammar då det fylls..

Så du klarar dej med 6 m2 golvyta till förråd o pannrum..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Eller varför inte ha förrådet ute?? Det blir ju billigt att bygga ett oisolerat enkelt förråd, än att ta upp dyra kvadratmeter i nybygget...

Jag funderar på att bygga en snygg "Friggebod" till mitt förråd i stället för att ta upp plats nere i källaren.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

för Biomatic:en räkna med en prislapp installerad o klar för ca 80.000:-

Alltså minst 30-40.000:- billigar änn en Bergvärme anläggning.

dock så är besparingen större med Bergvärmen.
Frågan är ju hur mycket Kwh ni kommer att dra. Vad säger hustillverkaren om drift konstnaden? räkna gärna med en vanlig elpanna.. ingen VP.. så kan ni enklara se hur mycket man "sparar" med dom olika alternativen..

Ny bygge borde inte vara så mycket mer änn 15000kwh.. mycket tveksam till att Bergvärme går ihop sig.. Tyvvär...
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Här är en länk till Pellsams Pelletspärm, där finns mycket bra information

http://www.pellsam.se/pdf_files/pelletsparmen.pdf
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:Eller varför inte ha förrådet ute?? Det blir ju billigt att bygga ett oisolerat enkelt förråd, än att ta upp dyra kvadratmeter i nybygget...

Jag funderar på att bygga en snygg "Friggebod" till mitt förråd i stället för att ta upp plats nere i källaren.
Hade just tänkt skriva om detta men du han före.. :wink:

Va de du som skulle ha pannan i "friggebon" oxå med en kulver till huset??
Men som det är här med nybygge så borde de va ide att göra garaget 1,5 meter längre än planerat med pelletsförråd o pannrum där... :roll:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:
Ny bygge borde inte vara så mycket mer änn 15000kwh.. mycket tveksam till att Bergvärme går ihop sig.. Tyvvär...
Det tycker inte jag heller.... Snarare max 15000 kWh med tanke på storleken på huset.. :roll:

De blir ca 3.7 ton pellets/år..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Betänk oxå att el priset här är 60-70% billigare än medelpriset i europa. Någon som tror att vi kommer ha så billig el länge till ??
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ny bygge brukar va flesta ingår är frånluftvärmepump. det bör va låga drift?

Klart man kan reducera dvs ta bort fl-vp och inventera egen uppvärmning.

Som jag hade i min tanke ( som André beskrev) och ha Aguawarm ledning från garage till dit hus där kopplar till golvvärmfördelare.
Så skulle det va perfekt.

Och en sak vill jag bara talar om. kan tanke på hur nybygge skall placera som att vart ska taket rikta mot . hade det varit bättre att taksida ska placera mot söder så hade man kunna inventera solfångare oxå framtid. så har man fånga hela solen från kl 9 morgonen till 3 på eftermiddag. perfekt oxå. då behöver bara halv år med pellets och halv år med solfångare för varmtapp. Alltså satsa på en kombination pellets+solfångare så får man båda bidrag (?).
Då behöver man inte ha sådat stort bulkförråd utan mindre typ 3 ton. Flesta bolag leverans bulk är minst 3 ton för frifrakt.

Tanke nu att de nybygge är mycket bättre isolering och håller sig varm längre än typ 70 tal villa.

Sedan fråga har du kollat med energimyndigheten på luftvatten-värmepumps kalkylen att jämföra?

Beror på var du bor. Ny L/V-vp kostar ungefär lika mycket som ny pellets fast man vet aldrig hur ser elpris om några år. Däremot pellets ligger lång ifrån regering och EU-kommitter. men kan tanke på de pellets fabriker använder oxå el för att kunna drift så bör pellets kommer nog att stiga småning. när elpriset skulle gå i kraft till företag.

Varför inte L/V-vp + pelletskamin eller öppet spis = tjänar mer pengar. som min arbetskamrat har det. Han sparar några tusen lapp mer än mig.

Ju höjdning el pris ju gör oxå höjdning andra skatten oxå. Pellets har bara en skatt är moms. medan el har sina flera prioritet skatter därefter tillkommer med moms. Så är det, samma sak bensin!!!

Jag hade då val mellan pellets och L/V-vp och visade att jag tjänas på pellets eftersom min panna är bara 5 år gamla. Hade min rishög panna så hade jag valt L/V-vp.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
zokoban
Ungskog

Inlägg av zokoban »

Varför inte bygga allt runt en ackumulatortank med varmvattenslingor.Tanken laddas av frånluftvärme pump, en vattenmantlad pelletskamin och solfångare.
Ett nybyggt hus är välisolerat och har lågt effektbehov. Golvvärmen utnyttjar även låga tempraturer från solfångaren.
Skriv svar