Adda skrev:Vad som förvånade mig var att med dagens elpris (ca 1 kr per kWh inkl skatter och avgifter) är en pelletsanläggning dyrare att köra än en bergvärmeanläggning med samma kapacitet och samma investeringskostnad (material & arbete)?
Kan så vara, men innan jag skaffade min ved och pelletsanläggning funderade vi ett tag på bergvärme. Enligt en uppställning över olika energislag som vi fick tag på via energirådgivningen så var pellets ett par tusen kronor dyrare per år än värmepump (precis som du säger). Men jag gjorde en helt ovetenskaplig beräkning med följande förutsättningar.
Tidigare förbrukning av olja 3 kbm. Pannan var gammal och behövde bytas, därav det höga priset för att byta till pellets. Jag antog en installationskostnad på 90.000 kronor för pellets (och ved) och 150.000 kronor för bergvärme (vi har enligt uppgift långt ner till berget...). Givetvis kan det vara billigare med både pellets och bergvärme, men det var de siffror jag använde eftersom de låg ungefär där det skulle landa med den utrusning jag hade valt.
Jag kommer inte riktigt ihåg vilken procentsatsen jag hade för att ta ett lån för dessa pengar. Lånet skulle i alla fall amorteras med "vinsten" mellan olja och pellets minus räntan på lånet, då och nu c:a 15.000 kr om året minus ränta, då pellets kostar c:a hälften i inköp mot oljan.
Det ovetenskapliga resultatet av detta blev att pelletsanläggningen skulle betala av sig på 8 år och bergvärmen på 18 år. Jag resonerade som så, att eftersom jag även skulle elda med ved så skulle det ta ännu kortare tid att betala av "pellets-lösningen" än 8 år. Jag vet inte riktigt hur länge en pump för bergvärme går innan den behöver bytas, men säg att det blir kring 20-25 år - då är ju karusellen igång igen - direkt efter att den förra var betald, så att säga.
Det kanske inte är alla som resonerar så här, men så resonerade jag.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.