Pannrumsprojekt med PLC.

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Honda »

Stiligt!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rosvall
Ungskog

Inlägg av rosvall »

Det finns många vägar att gå för att nå samma resultat!

Här är ett ambitiöst projekt som bland annat använder Arduino.
http://openenergymonitor.org/emon/
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sådant vill jag ha !!!!!! Men vet inte hur man gör.. :cry: och vad man behöver.. :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

@Honda. Bra tanke där om överhettningsskyddet… Men det är med i programmet. Nu ska det iofs mycket till eftersom huvudpoängen med denna styrning var just undvika den grejen med överhettning. :)
Systemet växlar om till elpatron i 3 fall… Larm, Utetemp samt panntemperatur under 45 grader. Att jag tog just 45 när jag har ställt panntemp på 60-80 med pellets beror på att om någon skulle vri på duschen o pannan just är nere vid 60, så går det fort ner med 1100:ans lilla varmvatten…

Finns många sätt med styrningar och jag älskar teknik. Har dock lite för många järn i elden för att fördjupa mej rejält på ett område…. Bonkade till en egen Muurikka och skall fixa eldstad mm för den är det tänkt med… Sålänge så får den värmas i eldningstunnan… Husrenovering inne är inte avslutad… För många idéer för lite tid….

Rosvall… Såg porrigt ut! :) :P Ang. PLC… Mitsubishi Apha PLC vi har på jobbet har knallat på dagligen i 12år utan problems så jag hoppas Alpha2 är lika driftsäkra. :) Skulle PLC paja så har jag brännaren igång på 30sek om jag är hemma… Koppla in orginal PT100 i sitt uttag på Bion och sätta en bygling i skåpet så går brännaren som en orginal VikingBio

Rod02.. Jag har inte moddat brännarstyrningen… än….. Detta är mer att säkra upp så man slipper driftstopp, bakbrand mm.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja förresten Niklas.. du hade ju en fundering på att fixa noggrannare pelletmatning också. Jag hade länge planerat att bygga en bättre doserare, men resultatet av att bara stoppa in ett rör inuti matarskruven blev så bra att det projektet knappast blir av. El-rör lär vara 'standard', men jag använde ett 12mm kopparrör som jag hade liggande. Resultatet blev att skruven kapacitet minskade en hel, och att matningen blev betydligt jämnare. Som vanligt kan inga resultat garanteras, och skruvarna/höljen finns ju i x olika diametrar och stigningar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

Honda, det där ska jag absolut kika på med skruven. Lät som en vettig budgetlösning.
Tappade bort mitt inlogg här så har inte varit inloggad på ett år nästan.
Mitt system har bara gått och gått och några små modifieringar har tillkommit under vägen. Mest i programmet.
Tillverkade en tablå med dioder som sitter i hallen. Där ser jag när brännaren är igång eller om det går på elpatron, det finns dioder som larmar för aska och pelletsnivåer samt generellt larm. Har en display som visar panntemp samt en triggerknapp för brännarstart om man ska duscha och pannan står lite lågt.

Programmässigt modifierade jag så brännaren startar tidigare ju kallare det är ute. Skulle brännaren bli strömlös så går elpatron in vid 45 grader och bryts enbart av puls från matarskruven (Om någon duschar och glömt trigga igång pannan kommer den fort under 45 grader. Är då brännaren igång så bryter han elpatron vid nästa matnings tillfälle).

Lagom till julafton började det strula lite med brännarstarterna. Då känns det skönt att ha både hängslen och livrem så man slipper komma hem till ett kallt hus.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Skriv svar