Värme i huset
Värme i huset
Hej
Kör detta ARITERM BIOMATIC BASIC 8-20KW + KMP PX22 hemma i villan, installerad 2014-01-15 flytta över då auto shuntstyrning har en gammal(?) som var bäst i test (Thermomatic CBJ) satt i huset då vi köpte det. Temgivaren sitter mitten av huset (kök, vardagsrum, hall) öppen planlösning. Gillestugan är kall övriga källar utrymmen kallt går det att få ordning på något som skulle täcka upp sånt? Måste ställa om shunten så den är lite öppen fast den tror den är stängd annars blir det tok allt på vintern.
Kör detta ARITERM BIOMATIC BASIC 8-20KW + KMP PX22 hemma i villan, installerad 2014-01-15 flytta över då auto shuntstyrning har en gammal(?) som var bäst i test (Thermomatic CBJ) satt i huset då vi köpte det. Temgivaren sitter mitten av huset (kök, vardagsrum, hall) öppen planlösning. Gillestugan är kall övriga källar utrymmen kallt går det att få ordning på något som skulle täcka upp sånt? Måste ställa om shunten så den är lite öppen fast den tror den är stängd annars blir det tok allt på vintern.
Re: Värme i huset
Om du måste ställa upp shunten är din inställning av shuntstyrningen fel.
Med bara en reglering för hela huset måste elementen trimmas in i förhållande till varandra, behöver ni t.ex. mer värme till källaren måste värmen i bodelen strypas så att fördelningen blir nertill.
En shuntstyrning löser inte problemen på ett magisk sätt, den medger dock att man kan få ett rimligt välfungerande system när allt är trimmat in på rätt sätt - och det har ni ganska tydligt inte gjort.
Med bara en reglering för hela huset måste elementen trimmas in i förhållande till varandra, behöver ni t.ex. mer värme till källaren måste värmen i bodelen strypas så att fördelningen blir nertill.
En shuntstyrning löser inte problemen på ett magisk sätt, den medger dock att man kan få ett rimligt välfungerande system när allt är trimmat in på rätt sätt - och det har ni ganska tydligt inte gjort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Där innegivaren sitter går det ju inte tydligen åt lika mycket värme som kanske källaren. Givaren shuntar ju ut så mycket värme den är inställd på inom det området den känner av. Går det då åt mera på ett annat ställe så tycker nog jag att det är bättre att flytta givaren där det går åt mest värme. Sedan får man justera värmen efter det, vill man ha en viss värme i alla rum så måste ju rätt temperatur shuntas ut. Finns andra alternativ men tror nog att det blir både jobbigt och dyrt. Som i mitt fall så värmer jag upp tre olika ställen, vill jag ha varmt i källaren som kräver mest energi så ställer jag in min utomhusgivare efter det. Sedan sköter termostater av att ställa värmen i de andra utrymmena.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ja det vet jag med att det inte inte trollar till sig av sig själv tänkte bara om någon har ett tips eller nått som man kan ändra på... trimma in elementen de som bodde här tidigare har inte satt några termostater på elementen sitter bara röda lock som man kan öppna och stänga.
Icecap skrev:Om du måste ställa upp shunten är din inställning av shuntstyrningen fel.
Har bara inne givare ingen utomhus givare. ska man flytta ner givaren ner i källaren då? och köpa termostater till övre delen..
wepe skrev:Där innegivaren sitter går det ju inte tydligen åt lika mycket värme som kanske källaren. Givaren shuntar ju ut så mycket värme den är inställd på inom det området den känner av. Går det då åt mera på ett annat ställe så tycker nog jag att det är bättre att flytta givaren där det går åt mest värme. Sedan får man justera värmen efter det, vill man ha en viss värme i alla rum så måste ju rätt temperatur shuntas ut. Finns andra alternativ men tror nog att det blir både jobbigt och dyrt. Som i mitt fall så värmer jag upp tre olika ställen, vill jag ha varmt i källaren som kräver mest energi så ställer jag in min utomhusgivare efter det. Sedan sköter termostater av att ställa värmen i de andra utrymmena.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Lägg upp en bild på ventilen så det går att se vilket fabrikat det är.
Använd t.ex. forumbilder.com.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Som jag ser det så är nog det billigaste alternativet i detta läge ja, om du nu inte har någon möjlighet att justera på annat sätt. Sedan finns det andra alternativ, men troligtvis dyrare och mer arbete. Typ att shunta källaren för sig mm. Men i detta läge så sitter en styrning som ska sköta hur mycket det shuntas ut,screcers skrev:Har bara inne givare ingen utomhus givare. ska man flytta ner givaren ner i källaren då? och köpa termostater till övre delen...
vill man då ha mera värme där inte givaren känner av temperaturen och det blir för kallt så bör den flyttas dit. Sedan justera de andra utrymmena efter det. TROR det blir det billigaste alternativet. Kanske finns andra alternativ som inte jag kommer på

Bara som jag ser det.
Mvh
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
De som sitter på elementen kommer från Danfoss står det på röda koppen som.Stegatorparn skrev:Lägg upp en bild på ventilen så det går att se vilket fabrikat det är.
Okej, ja sist då jag hade en rör kille här han fick man aldrig något riktigt svar. Bara klia sig i huvudet och fråga om det inte bli varmt, jo de blir det men kallt nere. Sen inget riktigt svar efter det. Och att tvättrummet nere och torkrummet tvätten tar ju sin tid och torka då.wepe skrev: Som jag ser det så är nog det billigaste alternativet i detta läge ja, om du nu inte har någon möjlighet att justera på annat sätt. Sedan finns det andra alternativ, men troligtvis dyrare och mer arbete. Typ att shunta källaren för sig mm. Men i detta läge så sitter en styrning som ska sköta hur mycket det shuntas ut,
vill man då ha mera värme där inte givaren känner av temperaturen och det blir för kallt så bör den flyttas dit. Sedan justera de andra utrymmena efter det. TROR det blir det billigaste alternativet. Kanske finns andra alternativ som inte jag kommer på![]()
Bara som jag ser det.
Mvh
Försök att hålla "citeringsmängden" mindre än det egna inlägget annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Dina radiatorventiler går att förinställa kapaciteten på.
Tycker du ska lägga ner lite tid på att få systemet i balans innan du beslutar dig för att flytta innegivaren.
Innanför handratten finns en hylsa som man lyfter och vrider till lämplig inställning.
Handratten drar man av rakt ut.
På ventilhuset under hylsan finns en rits som vald inställning ställs mot.
Vid leverans är alla ventiler inställda på N = fullt öppen.
Börja med att ställa alla ventiler på övervåningen på inställning 3.
Källarventilerna kan du låta stå på N.
Meningen med balanseringen är att få samma temperaturfall över alla radiatorerna.
Det underlättar om man har en kontakt- eller ir-termometer, men man kommer rätt långt med handpåläggning.
Är någon radiator kallare än övriga så öka förinställningen en siffra.
När allt är i rätt balans står minst en radiator på N och alla radiatorerna har samma temperaturfall +/- 1°.
Därefter kan du trycka på handratten igen eller sätta på termostater.
Här finns ett datablad med beskrivning http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/RA_N ... TDH307.pdf
Tycker du ska lägga ner lite tid på att få systemet i balans innan du beslutar dig för att flytta innegivaren.
Innanför handratten finns en hylsa som man lyfter och vrider till lämplig inställning.
Handratten drar man av rakt ut.
På ventilhuset under hylsan finns en rits som vald inställning ställs mot.
Vid leverans är alla ventiler inställda på N = fullt öppen.
Börja med att ställa alla ventiler på övervåningen på inställning 3.
Källarventilerna kan du låta stå på N.
Meningen med balanseringen är att få samma temperaturfall över alla radiatorerna.
Det underlättar om man har en kontakt- eller ir-termometer, men man kommer rätt långt med handpåläggning.
Är någon radiator kallare än övriga så öka förinställningen en siffra.
När allt är i rätt balans står minst en radiator på N och alla radiatorerna har samma temperaturfall +/- 1°.
Därefter kan du trycka på handratten igen eller sätta på termostater.
Här finns ett datablad med beskrivning http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/RA_N ... TDH307.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd