En klurig fråga ang framledningstemperatur

Skriv svar
Bobbo
Frö

En klurig fråga ang framledningstemperatur

Inlägg av Bobbo »

Kan någon förklara detta?

Jag har fliseldning med shuntautomatik, en termostat mitt i huset styr shunten.

Nu till det kluriga.
ca -5 grader ute nu. Först har jag alla element på max då är framlednings tempen 50grader.
Vrider jag ner alla termostater på elementen till 7 (på den 9 gradiga skalan) så sjunker framlednings tempen till 44 grader...

Känns som att framledningen bör bli högre ju mer man stryper elementen när shunten styrs av termostaten som inte har någon anslutning till elementslingan?

Någon som har en rimlig förklaring till detta??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: En klurig fråga ang framledningstemperatur

Inlägg av Stegatorparn »

Har shunten pumpat ut 50° ett tag, så tror jag att rumstemperaturen stigit lite vid rumsgivaren som börjar tagga ner shunten.
Nu skriver du inte vad du har för utrustning, termostater eller rumstemperatur, men termostater graderade till 9, stänger ventilen vid inställning 7 vid rumstemperatur 24-25°. Så varmt tror jag inte det var i rummet, varför nedvridningen troligen inte påverkade varken strypningen eller flödet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bobbo
Frö

Re: En klurig fråga ang framledningstemperatur

Inlägg av Bobbo »

ja temperaturen inne är konstant 21 grader, inställd på termostaten till shunten.

Termostaterna på elementen heter MMA.

Tycker att elementen blev kallare i underkant efter jag justerade termostaterna så lite bör de ha strypts.
Skriv svar