varmt i källare men kallt på övervåning

Skriv svar
johannis74
Gallringsobjekt

varmt i källare men kallt på övervåning

Inlägg av johannis74 »

jag har en ariterm biomatic 20 med innegivare och utegivare , jag bor i ett hus med källare och övervåning! förra året flyttade jag ner innegivaren till källaren e´ftersom det skulle bli varmare där nere men nu har jag varmt i källaren men kyligare på övervåningen ! jag har vattenburet i enrörssystem! jag undrar då om jag kan vrida ner elementens radiatorer till 4 och har radiatorerna på elementen uppe på 5 om det bli automatiskt varmare uppe då?
wepe
Pannrumsnisse!

Re: varmt i källare men kallt på övervåning

Inlägg av wepe »

Givaren bör ju enligt min mening placeras där det går åt mest värme. Sedan justera där det går åt mindre, meningen är ju att det inte ska gå ut mer värme än vad som behövs. Enligt mitt tycke är en inomhusgivare kanske inte så lyckad i vissa planlösningar. Bara min åsikt om det
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: varmt i källare men kallt på övervåning

Inlägg av Icecap »

Temperaturen i källaren är oftast trögare än resten av huset att ändra. Alltså borde sensorn sitta uppe.

Sedan får man vrida på de olika element till det blir en balans i systemet. Blir det för varmt i källaren ska man vrida ner på elementet där och göra det i små steg med tid mellan så att det kan stabilisera sig. Det tar tid men med shuntstyrning måste hela systemet balanseras rätt så att det kan fungera.

En annan lösning är att ha termostatvred på varje element, inte billigt men definitivt bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar