Hur ofta startar er brännare?
Hur ofta startar er brännare?
Tycker att min pelletsbrännare startar väldigt ofta. Ungefär 1.5 timmar mellan starterna.
Jag har en Norrahammar 2000 panna från -68 och en Greenenergy 15-30kwh brännare.
Termostaten kallar på värme vid 60 grader men jag har ställt in väntetiden till 50 grader och den går sedan upp till 70 grader och slår av.
Är det bara jag eller är det normalt att brännaren går ofta? Är nybörjare på pelletsbrännare då vi just köpt hus.
Jag har en Norrahammar 2000 panna från -68 och en Greenenergy 15-30kwh brännare.
Termostaten kallar på värme vid 60 grader men jag har ställt in väntetiden till 50 grader och den går sedan upp till 70 grader och slår av.
Är det bara jag eller är det normalt att brännaren går ofta? Är nybörjare på pelletsbrännare då vi just köpt hus.
Norrahammar 2000 -68, Greenenergy 15-30kwh
2 plans villa 2x90m2 Stenhus -68
Re: Hur ofta startar er brännare?
En sak till.. Hette inte Greenenergy nångonting annat förut? Tänkte det borde gå att få tag i reservdelar typ flamvakt och tändelement och sånt lättare om man visste av någon liknande modell 

Slår inte elpatronen till vid 60 grader då? Eller du kanske inte har det inställt så.
Min panna startar väl ungefär så också. Har ingen riktig koll men varannan timme om jag skulle gissa . Ska kolla upp det.
Min panna startar väl ungefär så också. Har ingen riktig koll men varannan timme om jag skulle gissa . Ska kolla upp det.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Nej elpatronen har jag avstängd. Har den endast som backup om brännaren skulle haverera.
Min brännare startar ganska exakt var 3:e timme när det är runt 0-an ute och kör då i ca. 1timme.
Låter den köra mellan 68 - 85 grader.
/johan
Låter den köra mellan 68 - 85 grader.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
70° är för låg stopptemperatur. Låt den gå till 80 - 85° så blir det längre gångtider och bättre verkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ok jag ska göra det. Kan jag ställa den på start vid 50 grader och stopp vid 80?
Nej den bör inte understiga 65 grader. Eftersom det inte ska vara under 60 grsder i pannan pga rostproblematik. Med hänsyn till start upp tiden så är 65 grader min rekomendation. Mvh
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Min startar nog en gång i timmen nu när det är ca 2 plusgrader ute. Sen går den ca 20 minuter. Sen beror det ju givetvis på om man använder varmvattnet mer eller mindre.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
-
- Energiprofet!
Den startar så fort den behöver, vissa dagar oftare än andra dagar.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Jola: tiderna är inte dåliga.
De beror på en del faktorer:
* Hur mycket energi huset behöver. Beror på isolering, inne- och utetemperatur, väder osv.
* Pannans volym.
* Skillnaden mellan tillslags- och frånslagstemperatur (= hysteres).
Gångtiden beror på vilken effekt brännaren kör på samt pannvolymen och såklart hur mycket effekt som tas ut ur pannan under tiden den kör.
Så det beror på vilken dag det är om det är OK eller inte.
Sedan är det korrekt att du bör öka panntemperaturen. Likaså är detta med att tidsfördröja starten för att öka hysteresen en dålig lösning, när det är mindre kallt ute kan det passa OK men skulle det bli kallt på riktigt passar det definitivt inte.
Är du/ni just inflyttade vet jag att andra saker har prioritet men lägg gärna tanken på att skaffa en termostat med ställbar hysteres på önskesedeln.
De beror på en del faktorer:
* Hur mycket energi huset behöver. Beror på isolering, inne- och utetemperatur, väder osv.
* Pannans volym.
* Skillnaden mellan tillslags- och frånslagstemperatur (= hysteres).
Gångtiden beror på vilken effekt brännaren kör på samt pannvolymen och såklart hur mycket effekt som tas ut ur pannan under tiden den kör.
Så det beror på vilken dag det är om det är OK eller inte.
Sedan är det korrekt att du bör öka panntemperaturen. Likaså är detta med att tidsfördröja starten för att öka hysteresen en dålig lösning, när det är mindre kallt ute kan det passa OK men skulle det bli kallt på riktigt passar det definitivt inte.
Är du/ni just inflyttade vet jag att andra saker har prioritet men lägg gärna tanken på att skaffa en termostat med ställbar hysteres på önskesedeln.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tack för tipset. Ja jag ska skaffa en sådan termostat. Med den jag har nu är det 10 grader mellan påslag och avslag. Har ställt in fördröjningen nu så att tillslaget sker vid ca 65 grader och frånslag vid 80 grader. Får naturligtvis justera väntetiden beroende på väder.
Tacj än en gång
Tacj än en gång