Spaksotning är det bra?

Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Spaksotning är det bra?

Inlägg av AndersAA »

Hej Ni som har pannor med spaksotning räcker det med att dra i spaken då och då eller måste man även rengöra med viska ibland. Vore intressant om ni ville dela med er av era erfarenheter.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Eldvin »

Om du hade haft nått gammalt skrälle så hade du inte sotat den i onödan.Om du hade haft en panna med en spak som du kunde rycka i två gånger när du kollar om källardörrn e låst,eller när tvättmaskin e klar eller torktummlarn eller för att kolla pelletsförådet så blir det gjort oftare.Om du då måste lyfta ur paketet en eller två gånger per år ,,Vilket hade du föredragit???
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Honda »

Jag brukar tömma pannan på aska efter ca 3000-3500kg, samtidigt dammsuger jag utrymmet ovanför turbulatorerna där det då har samlats några dl flygaska. Jag brukar även då hissa upp turbulatorpaketet och dra med viskan (via en krok i taket, bara att dra upp paketet, några drag med viskan och släppa ner igen). Om det är nödvändigt eller inte vet jag inte. Där emellan gör jag inget annat än drar i spaken då jag har något ärende i källaren, allt mellan varje dag till en gång i veckan ungefär.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av AndersAA »

Honda märker du om du får lägre rökgastemp när du drsgit tuberna med viskan jämfört med spaken. Alltså blir det lika rent med spaken som med viskan?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag gör som Honda på min Effecta kompett. Det ÄR skillnad på viska och automatsotning. Viskan drar ju med tättslutande fjäder medans turbulatorerna är "close fit" men utan fjädrar. (Detta gäller iaf min panna).

Hos mig stiger rökgastempen från 125 till ca 145 grader under ca 3 tons eldning. En gång upp har den gått till 160 grader, men då var askan skum och "klibbig" på nåt vis.

Automatsotning ersätter inte manuell sotning av tuberna - men fördröjer det hela så länge att man kan göra all service när man ändå måste aska ur efter ca 3 ton. Normalt intervall blir alltså ca 2 ggr per år.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Honda »

Märks ingen skillnad på rökgastempen då jag drar i spaken men det gör jag ju ganska ofta.

Jag har aldrig dragit tuberna med viska utan att samtidigt ta hela pannan så jag vet inte vilken skillnad viskan gör (att dra av ytorna i förbränningsrummet gör ju också en hel del skillnad). Ja eller jag hoppade väl över att dra tuberna en gång då jag tömde pannan men minns inte om det gjorde någon större skillnad på temperaturen. Om det hade gjort det så hade jag kanske kommit ihåg det...

Jag tycker inte att det verkar vara speciellt viktigt att dra ur tuberna med viskan, det blir ju inte helt rent med spaksotning men ganska snabbt så har ju en viss nivå av skitighet uppnåtts som sedan inte blir värre.

Jag ligger på ungefär 90 grader på min effekt och 130 på max nysotad, efter 3 ton ungefär 110/180. Jag kan ju testa att låta tuberna vara nästa gång, blir väl i slutet på januari.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Jakob »

Honda: Vilken är din maxeffekt?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Honda »

23kW har jag satt till max, men där går den förstås nästan aldrig.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Spaksotning är det bra?

Inlägg av Jakob »

Mina rökgasvärden är vid ca 15kW inmatad effekt.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar