Glidgjutning göra själv?

ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag har låtit en firma glidgjuta min rök kanal då det inte va tätt
pris va 1200 per meter oavsätt metod tänkte ta furanflexslang men det skulle inte fungera för mig
sen funderade jag lite å valde glidgjutning för att murstocken skulle få vara lite varm, huset är byggt 1957
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Pocca
Prima virke

Inlägg av Pocca »

Har sett påpekanden om att glidgjutning inte skulle klara av pelletseldning. Varför? Kondensen? Värmen?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det skulle isåfall vara att det kan bli förlåg rökgastemp med kondens som följd
annars vet jag inte
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Mårten Andersson
Ungskog

GDS på skorsten

Inlägg av Mårten Andersson »

Jag följde instruktionerna på...
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... ;start=8#8
det blev tätt, jag har inte låtit sotaren provtrycka ännu.

Min skorten hade inte lodräta pipor utan en 45 graders "knick" mellan källare och mellanplan, vilket medförde vissa problem i form av att "säcken" fastnade med 1/2 hink bruk på, inte så bra!!
Jag var då tvungen att ta upp ett nytt hål i stocken på mellanplan så att jag kunde dra den i lod. Jag var även tvunget att "dra" motstående pipa, fick inte tätt genom att bara dra den läckande.

"Provtryckningen" eller det egen röktestet var inte helt enkelt, för att få mycket och kraftig rök blanda hälften socker och salpeter, tänd med tändsticka, tändstickan måste ned i blandingen medans svavlet brinner.
Salpeter köper ni på Konsum i kryddhyllan för 6:-/påse. En påse räcker nog till två "provtryckningar" om man snålar lite.

OBS!!!!!!!!!
Jag känner inte till vilka gaser som bildas, bara att det blir mycket kraftig rök med en doft som inte går att ta miste på.
MYCKET kraftig värmeutveckling är också att vänta så tänk vad du har omkring dig, pelletsförråd etc.
Var försiktiga, jag känner inget ansvar för eventuella olyckor.
/OBS

Jag har bilder före/efter men tyvärr ingen hemsida att visa den på, finns intresse kan jag maila.

//Mårten[/img]
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

bra att veta är att det keramiska bruket krymper när det torkar.. så ska man prov trycka.. bör man göra det när bruket har torkat..

Min skorsten har proffsen dragit 2 gånger tätt varje gång.. nån vecka senare kommer sotare provtrycker = o det läcker..

detta trotts att proffsen har provtryckt både med fläkt o inte fläkt..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar