Pelletsförbrukning så här års?
Pelletsförbrukning så här års?
Hej!
Nu när man har lite värme på märks det ju att det går åt lite mer pellets. Under de senaste 4 veckorna har det gått åt 21,5 kg/dygn i snitt. Det har ju periodvis varit minusrader ute så shunten har släppt fram 35-40 grader under denna period. Är detta en normal förbrukning? Eldar med en Janfire Flex-a i en CTC 265B med motdragslucka och Thermomatic CBJ shuntautomatik.
Köpte förresten hem ny pellets för 4 veckor sedan, fick Vida-pellets levererade från en återförsäljare av Statoil-pellets... Är Vida och Statoil samma, d.v.s. producerar Vida Wisswood åt Statoil? Tycker att dessa pellets är mycket ljusare i färgen och mjukare är de "Svensk Pellets" jag tidigare köpt från Eldabra.se som i sin tur var misstänkt lika Såbi pellets, både pelletsens färg och säckarnas datum-/batchnr-märkning, som jag hade från början. Är det någon som har koll på "pelletsdjungeln"?
Mvh
Stefan
Nu när man har lite värme på märks det ju att det går åt lite mer pellets. Under de senaste 4 veckorna har det gått åt 21,5 kg/dygn i snitt. Det har ju periodvis varit minusrader ute så shunten har släppt fram 35-40 grader under denna period. Är detta en normal förbrukning? Eldar med en Janfire Flex-a i en CTC 265B med motdragslucka och Thermomatic CBJ shuntautomatik.
Köpte förresten hem ny pellets för 4 veckor sedan, fick Vida-pellets levererade från en återförsäljare av Statoil-pellets... Är Vida och Statoil samma, d.v.s. producerar Vida Wisswood åt Statoil? Tycker att dessa pellets är mycket ljusare i färgen och mjukare är de "Svensk Pellets" jag tidigare köpt från Eldabra.se som i sin tur var misstänkt lika Såbi pellets, både pelletsens färg och säckarnas datum-/batchnr-märkning, som jag hade från början. Är det någon som har koll på "pelletsdjungeln"?
Mvh
Stefan
Re: Pelletsförbrukning så här års?
Så här ungefärlig hos mig:Stefan L skrev:Hej!
Mvh
Stefan
September: 250 kg 6%
Oktober : 300 kg 7%
November: 500 kg 12%
december 600 kg 14%
Januari: 700 kg 17%
Febuari 700 kg 17%
Mars: 500 kg 12%
April: 400 kg 10%
Maj: 300 kg 5%
Total : 4250 kg 100%
När jag hade för första gång med pellets och tyckte det drog för mycket tänkte jag oj nån måste va fel.
Men nej det stämmer. Under vinter tid blir så omkring 1½-2 säckar per dygn. och sommar blir mindre än ½ säck.
Mitt hus förbrukning då med olja var 2300 liter lika med 4,8 ton pellets alltså stämmer. Forutom juni och juli hade jag elpatron.
Ni som räknar ut hur mycket ton pellets är en genomsnitt per år.
Vill man veta hur mycket under vinter så tittar min uppgifter ovan.
Exempel din förbrukning 3 m2 olja x 2,1 tom pellets = 6300 kg.
6300 kg x 12% = 768 kg för november division med 30 dagar = 25,6 kg/dygn.
Hänger du med?

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Ungskog
Min åtgång är väldigt hög skulle jag tro.Kanske nån har tips
Hej !!
Vi installerade en ecotech a-4 brännare 7 nov -05.
Har förbrukat 20,38kg/dygn fram till dags datum 25 november alltså.
Total yta som vi värmer upp är 60 kvadrat och har nästan helt stängt av värmen på övervåningen samt stängt dörren upp naturligtvis.
Bor i Uppsala och tempraturen har ju varit väldig hög mestadels.
Har liksom klagat hos installatör om att det verkar gå åt lite väl mkt pellets men han säger att då har vi det energibehovet å inget att göra åt.
Använder såbi pellets.
Hade innan beräknat att förbruka max 6 ton på hela huset vilket är en beräkning jag gjort utifrån att 3 kubik olja torde vara en rimlig åtgång/år.
Totala ytan i huset är ganska precis 100 kvadrat
Och genom att inte värma övervåningen så trodde jag naivt nog att 6 ton skulle underskridas en aning i vart fall.....men som det ser ut nu så kommer inte ens 6 ton att räcka utan snarare 7-7.5 minst,å då blir man ju lite less när ens kostnad kommer bli ca 3000 dyrare än räknat ...kan säga att vi eldat med ved tidigare.
Lite info som kanske nån kan kommentera ??!!
Har även satt in en shuntautomatik märke EVR från UVEAB går på utomhustemp.
Vet ej temp på vatten som slussas ut,skall köpa tempmätare så man ser mer exakt.Men har automatiken inställd på ett men det säger ju inte mkt men kanske e nån annan som har motsvarande tänkte jag.
----------------------------------------------------------------------
Panntempen var på 60 grader vid mätning
Rökgastemp 165,2 mättes precis bakom panna i rökkanal.
o2 =12.9%
co2=7,9%
qa=14,4 %
co= 324 ppm
itmp=12.8 grader
Vco=839 ppm
VVerkningsgrad 85,6 %
Har just nu panntempen på 60 grader.installatören ställde den först på 65 för att sedan en vecka senare höja den till 75 grader vilket jag tyckte känndes lite väl,torde väl gå åt mer energi eller kvittar det ?!?
Det enda som det medför är ju att man har mer varmvattenresurser men det är icke nödvändig för oss.
M.v.h HobbyTranceproducent/Uppsala
Vi installerade en ecotech a-4 brännare 7 nov -05.
Har förbrukat 20,38kg/dygn fram till dags datum 25 november alltså.
Total yta som vi värmer upp är 60 kvadrat och har nästan helt stängt av värmen på övervåningen samt stängt dörren upp naturligtvis.
Bor i Uppsala och tempraturen har ju varit väldig hög mestadels.
Har liksom klagat hos installatör om att det verkar gå åt lite väl mkt pellets men han säger att då har vi det energibehovet å inget att göra åt.
Använder såbi pellets.
Hade innan beräknat att förbruka max 6 ton på hela huset vilket är en beräkning jag gjort utifrån att 3 kubik olja torde vara en rimlig åtgång/år.
Totala ytan i huset är ganska precis 100 kvadrat
Och genom att inte värma övervåningen så trodde jag naivt nog att 6 ton skulle underskridas en aning i vart fall.....men som det ser ut nu så kommer inte ens 6 ton att räcka utan snarare 7-7.5 minst,å då blir man ju lite less när ens kostnad kommer bli ca 3000 dyrare än räknat ...kan säga att vi eldat med ved tidigare.
Har även satt in en shuntautomatik märke EVR från UVEAB går på utomhustemp.
Vet ej temp på vatten som slussas ut,skall köpa tempmätare så man ser mer exakt.Men har automatiken inställd på ett men det säger ju inte mkt men kanske e nån annan som har motsvarande tänkte jag.
----------------------------------------------------------------------
Panntempen var på 60 grader vid mätning
Rökgastemp 165,2 mättes precis bakom panna i rökkanal.
o2 =12.9%
co2=7,9%
qa=14,4 %
co= 324 ppm
itmp=12.8 grader
Vco=839 ppm
VVerkningsgrad 85,6 %
Har just nu panntempen på 60 grader.installatören ställde den först på 65 för att sedan en vecka senare höja den till 75 grader vilket jag tyckte känndes lite väl,torde väl gå åt mer energi eller kvittar det ?!?
Det enda som det medför är ju att man har mer varmvattenresurser men det är icke nödvändig för oss.
M.v.h HobbyTranceproducent/Uppsala
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
trance2004 de lät lite mycke med tanke på hus storleken men de är mycket som spelar in iof..
3 m3 olja är det bara en uppskattning??
co2 halten verkar låg tydligen är runt 12% optimalt..
Här finns en tråd om detta http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1766
3 m3 olja är det bara en uppskattning??
co2 halten verkar låg tydligen är runt 12% optimalt..
Här finns en tråd om detta http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1766
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
När pannan gick på olja förbrukade vi 5 kubikmeter/år. (Vi bytte när oljan kostade 6000 kr/kubikmetern). Nu alltså cirka 10 ton pellets. När det är 0-gradigt ute går det nästan tre säckar/dygn. Shunten får jag då ställa på 45 grader. Huset är av lersten (halvmetersväggar), mycket gammalt och delvis helt oisolerat.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Igen!
Såg just att Trance2004 har en panntemperatur på 60 grader. Är inte detta väl lågt? För undvikande av Legionellabakterier i varmvattenberedaren, bör denna inte stå under 65 grader. Dessutom kan väl pannan drabbas av korrosion vid låga temperaturer, i min gamla panna rekommenderar man 75-80 grader. Själv har jag ställt frånslaget till nästan 85 grader, eftersom den annars slår till under 65 grader. Detta i sin tur beror säkert på att termometern sitter rätt långt ifrån termostaten.
Såg just att Trance2004 har en panntemperatur på 60 grader. Är inte detta väl lågt? För undvikande av Legionellabakterier i varmvattenberedaren, bör denna inte stå under 65 grader. Dessutom kan väl pannan drabbas av korrosion vid låga temperaturer, i min gamla panna rekommenderar man 75-80 grader. Själv har jag ställt frånslaget till nästan 85 grader, eftersom den annars slår till under 65 grader. Detta i sin tur beror säkert på att termometern sitter rätt långt ifrån termostaten.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Om man nu har varmvattenberedera så bör man nog hålla en hög temp (65-70 grader). Har man värmeväxlare så är de en annan sak. Boverket (tror jag) rekommendarer att man har tappvärme (vid kran) på minst 50 grader, men för komfort själ så räcker cirka 45 grader.Allan skrev:Igen!
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
-
- Prima virke
Hoy !
Nu i slutet av november / början på december då det varit under -5 på natten, går det ca 17-18 kg/dygn
Då bor jag i sörmland och värmer 1974-års bygge på 240 kvm.
Jag har automatisk shunt och inställd på 20 graders rumstemp.
Ecotec Econom, med 750 BBS Effecta-tank.
I somras laddade jag endast halva tanken för varmvatten och då gick det ca 4 kg/dygn
Innan satt här en CTC 171 med Oljebrännare, gick 4 kbm/år
Mvh
Bamyl
Nu i slutet av november / början på december då det varit under -5 på natten, går det ca 17-18 kg/dygn
Då bor jag i sörmland och värmer 1974-års bygge på 240 kvm.
Jag har automatisk shunt och inställd på 20 graders rumstemp.
Ecotec Econom, med 750 BBS Effecta-tank.
I somras laddade jag endast halva tanken för varmvatten och då gick det ca 4 kg/dygn
Innan satt här en CTC 171 med Oljebrännare, gick 4 kbm/år
Mvh
Bamyl
hmm
Undrar om inte förbrukningen ändå är relativt ok jämfört med 5kubik olja per år ?Allan skrev:När pannan gick på olja förbrukade vi 5 kubikmeter/år. (Vi bytte när oljan kostade 6000 kr/kubikmetern). Nu alltså cirka 10 ton pellets. När det är 0-gradigt ute går det nästan tre säckar/dygn. Shunten får jag då ställa på 45 grader. Huset är av lersten (halvmetersväggar), mycket gammalt och delvis helt oisolerat.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: Min åtgång är väldigt hög skulle jag tro.Kanske nån har
Det innebär att du eldar upp ca 600 kg i november som är drygt 10 % av årsbehovet, det blir ju ungefär 6 ton per år eller lite mer....trance2004 skrev: Har förbrukat 20,38kg/dygn fram till dags datum 25 november alltså.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Hej
När det är + grader ute så gör jag av med 4 säckar a 16 kg/Veckan
Nu när det är det är -5 o mer så gåre naturligtvis mer ca 6 säckar,
Jag köpte min Beggade pelda 21 i september/oktober o i början gick det mycke pellets o hadde inget energi utag i uppvärmning, det gick 6 säckar oavsett vad ja gjorde,,, Köpte mej då en draglucka som jag satte på sotnings luckan på skorsten o vips åtgång - 2 säckar/vecka,, jag värmer 160kvm,Källare samt övervåning + biyta 20 kvm garage, sedemera värmer jag även varmvattnet med pelletsen oxå. schuntautomatik på värmen till element,,,,det kan jag säga att oavsett uppvärmning så det sisstnämda tjänar man in, Med RÅGE.
MVH Norrlands Micklos
Nu när det är det är -5 o mer så gåre naturligtvis mer ca 6 säckar,
Jag köpte min Beggade pelda 21 i september/oktober o i början gick det mycke pellets o hadde inget energi utag i uppvärmning, det gick 6 säckar oavsett vad ja gjorde,,, Köpte mej då en draglucka som jag satte på sotnings luckan på skorsten o vips åtgång - 2 säckar/vecka,, jag värmer 160kvm,Källare samt övervåning + biyta 20 kvm garage, sedemera värmer jag även varmvattnet med pelletsen oxå. schuntautomatik på värmen till element,,,,det kan jag säga att oavsett uppvärmning så det sisstnämda tjänar man in, Med RÅGE.
MVH Norrlands Micklos
-
- Ungskog
- Kontakt: