Givare rökgastemp. Effecta Pellets 220

Skriv svar
Användarens profilbild
Davve
Ungskog

Givare rökgastemp. Effecta Pellets 220

Inlägg av Davve »

Håller på att bråka med min pelletsbrännare http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=15998 och samband med det sotat rökrören och röklådan i pannan. Sista eldningen innan detta låg rökgastempen på ca 200 grader, vilket också är den temp den alltid har legat på. Första eldningen som pågår i detta nu efter att ha sotat ligger tempen bara på 130-140 grader och eldningen är snart klar. :? :?: Detta känns en smula lustigt och jag undrar om jag kan ha kommit åt givaren och flyttat på den i samband med att jag plockade in/ur spiralerna till automatsotningen? Någon som har koll på var givaren till rökgastempen sitter så jag kan kolla om den sitter som den ska?
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
Glenning
Frö

Re: Givare rökgastemp. Effecta Pellets 220

Inlägg av Glenning »

Om du står framför pannan så sitter den bakom automatsotningen i vänster hörn.
Du borde se kabel/tråden gå ner i isoleringen.
Bara att lyfta lite på isoleringen så ligger det ett rör horisontellt där den sitter i.

Om du inte hittar så kan jag ta en bild när jag kommer hem.
Effecta Pellets 220 -06
KMP Pellx -06
Användarens profilbild
Davve
Ungskog

Inlägg av Davve »

Hittat och kontrollerat. Hela "sonden" har legat inne i röklådan som den väl ska. Tack för tipset Glenning. :)

Då kvarstår bara att lista ut varför rökgastempen sjönk som den gjorde. Den har som sagt legat kring 200 grader men efter sotningen av rören och röklådan sjönk den. Idag 150 grader, lite bättre än igår.
Ska man bara vänta och se? Får kika i gamla trådar efter nyttiga tips kanske.
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det var väl bra att rökgastemperaturen sjönk efter sotningen.
Då blir ju mer värme kvar i pannan och verkningsgraden blir högre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Den enkla förklaringen ang rökgastempmätaren är kanske att den är kass. Jag köpte min panna ny 2008 och mätaren för rökgastemp höll nog inte i 3-4mån ens. Ringde och ville hävda garanti men fick svar att "alla är lika kass, vi kan byta men den går sönder igen". Jahapp, släppte det. Kör med min TESTO givare nu istället. Den håller iaf.

Skulle inte lita på "originalmätaren" med tanke på vad jag fick höra. Dock ska det ju gå ner i temp efter sotning så det är väl rätt egentligen.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Träskalle
Ungskog

Inlägg av Träskalle »

Nyfiken - vad fick du för temp när du mätte med nytt instrument?

Själv mäter jag också manuellt 1-2 ggr/månad.
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Trasiga orginal rökgasmätare är som sagt väldigt vanligt. Även min har gått sönder. Men jag köpte en ny digital från kina för några tior, inklusive frakt! Dessutom kan denna givare användas som styrautomatik, om jag skulle vilja. Kan vara bra om t ex orginal "sotningsboxen" går sönder!

Nya mätaren har standardmått och passar precis i gamla mätarens monteringshål. Sonden klarar temparaturer på upp till 450 grader, men det fanns även upp till 600.

Säg till om ni är intresserade, så kan jag ta en bild, samt tipsa om vart de finns! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Till...... :wink:

Alltid bra med länkar till intressanta "prylar", som digital tempmätare i detta fallet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Ok, här är en länk till den:
http://www.ebay.com/itm/PID-Digital-Tem ... 1501112939

Och en bild....
Bild
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Ser att den gått upp lite i pris nu iom att kronan försvagats, men det kan ni nog stå ut med ändå.....

Produkten var mycket bra och väldigt exakt! :D
Skriv svar