Hjälp! pannan stannar ofta!
-
- Ungskog
Har nyligen köpt hus som värms med pelletsbrännare, biomatic ariterm står de på den. Jag kan inget om pellets innan och är less som fan på den nu.
Får upp diverse felmeddelanden i displayen att "pellets saknas" eller "kontrollera nivåvakt". Nu hör de till saken att pannan eldar som den ska sålänge den får pellets, tex om jag lägger en näve i koppen så nivåvakterna täcks eller om jag kör motorn med skruven från pelletsförrådet manuellt genom väggurtaget. Men när sladden är kopplad till pannan så snurrar motorn JÄTTE sakta som att elmotorn är helt slut och inte orkar, men sätter ja den i vägguttaget istället så snurrar den normalt igen och sätter ja den då i pannan så går den sakta igen eller matar inget alls.
Har rengjort pannan både sotat ur koppen, skorstenen, och tömt hela förrådet och matarskruven från alla sågspån som låg i den, tömt nedre matarskruven som matar fram till koppen.
Snälla hjälp mig med vad jag ska göra, är förmodligen ett jättelätt fel men blir så less när det inte funkar som de ska.
Pannan är från -06.
Får ja inte ordning på den så åker den ut och så blir de bergvärme istället! Den stannar minst en gång om dagen och har jag tur så går den 2 dagar i streck innan den stannar.
Får upp diverse felmeddelanden i displayen att "pellets saknas" eller "kontrollera nivåvakt". Nu hör de till saken att pannan eldar som den ska sålänge den får pellets, tex om jag lägger en näve i koppen så nivåvakterna täcks eller om jag kör motorn med skruven från pelletsförrådet manuellt genom väggurtaget. Men när sladden är kopplad till pannan så snurrar motorn JÄTTE sakta som att elmotorn är helt slut och inte orkar, men sätter ja den i vägguttaget istället så snurrar den normalt igen och sätter ja den då i pannan så går den sakta igen eller matar inget alls.
Har rengjort pannan både sotat ur koppen, skorstenen, och tömt hela förrådet och matarskruven från alla sågspån som låg i den, tömt nedre matarskruven som matar fram till koppen.
Snälla hjälp mig med vad jag ska göra, är förmodligen ett jättelätt fel men blir så less när det inte funkar som de ska.
Pannan är från -06.
Får ja inte ordning på den så åker den ut och så blir de bergvärme istället! Den stannar minst en gång om dagen och har jag tur så går den 2 dagar i streck innan den stannar.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Nybörjare på pellets, hatar de redan efter endast en månads eldning!
Bequem 20 brännare
Re: Hjälp! pannan stannar ofta!
Om du pratar om förrådsskruven så antar jag att den funkar som alla andra så att den ska gå för fullt en viss tid och sen stanna, OM så är fallet så är det givetvis fel i brännaren någonstans om den funkar felfritt i vägguttag men inte funkar i brännaren, sen vad som är fel är ju inte lätt att svara på, men mät spänningen ut till skruven i alla fall om du har eller kan låna ett instrument till att börja med.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Ungskog
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Bequem 20 brännare
-
- Ungskog
Ja precis, ska mäta den spänningen i eftermiddag får vi se vad det säger. Kan det va fel på nått i själva pannan som styr spänningen till den motorn?
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Bequem 20 brännare
-
- Ungskog
Har mätt spänningen nu när den gick sådär sakta och den låg på samma som när ja mätte i vägguttaget. Skruven gick sakta några sekunder bara nu innan den slog över till normlfart. Men nu har pannan fungerat sedan i förmiddags så får väl se hur länge den går nu.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Bequem 20 brännare
Kör du skruven "torr"? Om inte prova skillnaden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Ungskog
Torr?
Tills nu ikväll så funkade pannan, den stannade för nån timme sen med felmeddelande "alarm pellets saknas". Har mätt på både motorn till brännaren och motorn till skruven från pelletsbehållaren. När dom går sådär sakta som jag beskriver så får motorerna 160V och vid full fart till motorn på brännaren så fick den 200V och när jag kör motorn till skruven från förrådet från väggurtaget så får den 240V så nått galet är de. Nu när jag startade om pannan igen så körde motorn till pelletsförrådet 10-20 sekunder på jättelåg fart innan den slutade snurra helt. då kopplade jag in sladden från vägguttaget istället och körde fram lite pellets manuellt och nu eldar pannan som den ska. jag ska gå ut igen om en stund o kolla om den har matat fram nån ny pellets från förrådet eller om skiten stannat igen.
Tills nu ikväll så funkade pannan, den stannade för nån timme sen med felmeddelande "alarm pellets saknas". Har mätt på både motorn till brännaren och motorn till skruven från pelletsbehållaren. När dom går sådär sakta som jag beskriver så får motorerna 160V och vid full fart till motorn på brännaren så fick den 200V och när jag kör motorn till skruven från förrådet från väggurtaget så får den 240V så nått galet är de. Nu när jag startade om pannan igen så körde motorn till pelletsförrådet 10-20 sekunder på jättelåg fart innan den slutade snurra helt. då kopplade jag in sladden från vägguttaget istället och körde fram lite pellets manuellt och nu eldar pannan som den ska. jag ska gå ut igen om en stund o kolla om den har matat fram nån ny pellets från förrådet eller om skiten stannat igen.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Bequem 20 brännare
Hur känns lagret på internskruven??
-
- Ungskog
Om det är den undre skruven som matar fram pellets till själva brännarkoppen så har ja bara känt på den vid själva brännarkoppen och den kändes väl bra antar jag. Sålänge själva brännaren får pellets så sköter den sig som den ska verkar de som.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Bequem 20 brännare
Jag tänkte om lagret går tungt så motorn måste jobba onödigt mycket.Om du tar loss kedjan så ska de gå lätt att vrida runt.
Med "torr" menar jag utan pellets. Men ovan tips är nog bättre.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jag har nämligen gjort samma miss skälv."Torrkörde" funka hur fint som helst ! Men lagret va likväl kass vilket känns tydligare när man vrider det för hand.Och tar man ur axeln ur lagret så märks det ännu tydligare.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Felet verkar misstänkt likt det som beskrivs i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 92#p123474
Kanske räcker att byta en 100uF kondensator på pannans styrkort.
Kanske räcker att byta en 100uF kondensator på pannans styrkort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Ungskog
Tackar!
Det låter precis som samma fel så ska pröva byta dom där kondensatorerna.
Det låter precis som samma fel så ska pröva byta dom där kondensatorerna.
Biomatic ariterm panna
Bequem 20 brännare
Bequem 20 brännare
Hej, i min tråd har du artikelnummer på Elfa på alla komponenter du ska byta. Jag fixade min igår, nu går den klockrent. Triacarna styr fläkt, brännarskruv samt den externa skruven. Det kan också vara bra att byta startkondensatorn på externa matarskruven.
viewtopic.php?t=15982
viewtopic.php?t=15982
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2