Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Jakob_019 »

jag testade och slänga i 4e plåtremsan ikväll och fick ner rökgastempen till 170 c. tyckte inte fallröret blev markant varmare men har inte brännarkåpan monterad så hur kretskortet blir varmt eller inte får jag se när jag sätter dit den. Rökgaspjället har jag fullt öppet och tigex25an står på ca 12pa och öppnar med dessa förhållanden ca 5mm under driftfas.

Jag mixtrade lite med att stänga rökgas spjället några hack förra året samtidigt som jag provade plåtremsorna i tuberna kan ha varit då jag fick varmt kretsskort och fallrör.
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Jakob_019 »

Sotade igår efter 16 dagar och ca 10 säck pellets utan några problem med driftstopp eller fullt brännarrör med hård aska. Nu såg det ut som tidigare så felet var för låg effekt på brännaren.

Ska börja sota efter 10-15 säck tänkte jag för efter dessa 10 säck hade rökgastempen ökat från 175-195 och pannan rymmer bra med aska så tätare sotning är nog ingen större besparing och då skulle jag klara mig nästan två veckor mellan sotningarna.
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av FRS05 »

grey skrev:jag har tidigare kört mestadels neova . men även kör med lite allt möjligt men inte haft några problem alls med de olika sorterna inte märkt någon skillnad.. men kanske bäst o kolla lite extra med SE pelletsen ..


mina pallar kunde de ha plastat några extravarv och kanske lite hårdare runt om ... säkert bara en miss när personen som emballerade dem gjorde.. eller maskinen som var fel inställd vad vet jag .. andra pallar från andra leverantörer jag haft är mycket mer inplastade ..

vi får väl se om SE svarar imorgon..

Hur gick det med svaret från SE?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av grey »

Svaret från Stora Enso var hjälpsamt och proffsigt .
Jag fick idag hem 5 stycken nya pallar som var betydligt bättre emballerade .

Jag mailde tjejen på SE fram och tillbaka ett par gånger och förklarade hur det stod till med mina pallar . Hon skickade ut en säljare som kom och tittade . Han höll med mig att pallarna såg ut att vara väldigt dåligt emballerade.

Fick ersatt alla pallarna några dagar senare utan problem.

Dessa pallar var i fint skick och hade nu en tjockare plast på toppen också .
Så jag är nöjd med deras service och att de faktiskt kom ut och tittade. Verkade som de också kanske kollat lite extra ifrån fabrik hur pallarna emballeras men vad vet jag :) nöjd i alla fall
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar