Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Jakob_019 »

Har fått problem med att aska sotarigen längst in i brännaröret och den missar att tända. Detta har hänt 3 gånger när jag kört cirka 7 säckar.

Jag fick hem några pall stora enso för ett par veckor sedan efter att jag börjat elda dem har detta blivit. Tidigare eldade jag fågelfors pellets utan problem och i brännarröret låg lite vit/grå aska mellan sotningarna (10 säckar) och askan låg max i nivå med pelletsbromsen. Nu är röret fullt till 2/3 av röret :S

När jag började köra SE fick jag ställa ned fläkten från 172volt till ca 163 för att får en stabil låga i rätt färg. Kör jag med fläkten på 172V med stora enso syns aldrig någon låga ur brännar röret. För övrigt ser askan i pannan mörkgrå och lite brun ut som tidigare med Fågelfors. Jag ser ingen rök genom dragbegränsaren, stardosen är 3dl som tidigare, effekten vägde jag upp 13kW körde tidigare på 14kW så jag den känns rätt injusterad.

Bör jag höja effekten lite så jag kan höja fläkten och få en låga ur brännaren vid 175 volt? Askan kanske inte flyger ur brännaren ordentilgt som det är nu?
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av nyman »

Kan vara pelletskvaliteten. Är det lös pelletsaska vorde den åka ut men blir det asksintring är det svårare.
Har kört med en gammal Viking 9990 utan uraskning sedan september. Efter en vecka lite lös aska att rensa ut men inget mer.
Kom nu ned i pelletstraven till SE pellets köpt oktober förra året. Efter 3 dagar blir det en fast sammanhängande askkaka på rostret. Pelletsmatningen är densamma och uppmätt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Eldvin »

Testa att ställa tillbaka fläkten och öka matningen så lågan blir som innan.
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Jakob_019 »

Ska sota pannan i efter middag och testar då med att ställa brännaren på 14-15kW och justera in fläkten!
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Eldvin »

Så skulle jag med gjort.För så brukar jag göra och det brukar bli så bra så! Skulle vara kul att veta om veckade spikband i tberna gör nån skillnad på rökgastempen i din panna.Så de kan du testa när du ändå är i gång.
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Jakob_019 »

Kör nu brännaren på 14,5 kW och fläkten runt 173 volt har ett helt annat drag på lågan som jag känner igen sen tidigare. Får vänta o se till nästa sotning om det blir som förr ;)

Jag har kört med veckade plåtremsor i 3 av fyra tuber sen dec -13 och då hamnar jag på 180-190 c nysotat mot tidigare 220-230c. Det är inga hål i plåtremsorna, det kanske blir mer turbulens med hålade band...
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Stegatorparn »

Har du provat med plåtremsor i alla fyra tuberna?
Borde kunna sänka rökgastemperaturen ytterligare några grader.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Jakob_019 »

testade i alla fyra tuber men brännarröret blev ganska varmt och likaså panelen för kretskortet. Men kanske 4 remsor hålband skulle gå men de kanske ger samma motstånd som mina 3 veckade plåtremsor. Har funderat på om man kanske skulle vecka ett band i den lodräta rökgången uppåt men aldrig testat.
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Stegatorparn »

Hål eller inte i plåtremsorna gör nog ingen skillnad.
Den pannan borde kunna gå med alla turbulatorerna i.
Skumt. :?
Och spjällreglaget är helt utdraget?
Dragbegränsarens inställning? Foto?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av grey »

har inte kollat min brännare ännu efter byte till SE pelletsen. kanske borde göra det.

Men jag har märkt att emballeringen på pallarna är helt värdelös :-/

funderar på om man skulle reklamera. på flera pallar har plasten runt pallen spräckts på grund av svällande säckar mitt pallen . och nu på den första pallen som jag öppnat så har jag fått slänga hälften av pelletsen i säcken på grund av fukt. så ungefär hälften av all pellets i första pallen som jag börjat på är obrukbar.

känns sådär kul..........
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Stegatorparn »

Reklamera så fort som möjligt så dom får komma och hämta skräpet. :twisted:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av grey »

skickade precis iväg ett mail . hoppas på ett positivt svar och att de är hjläpsamma
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av Icecap »

Om brännaren sotar är det för att den går fett. Att sedan rekommendera att öka matningen och sänka fläkten är direkt fel!

Håll kvar fläkten men minska på doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av FRS05 »

Jag har precis lavat in 8 pallar med pellets från SE. Tyckte de var bra emballerade med ett extra tjockt "tak" på pallarna. Vad jag kunde se så såg det bra ut. Min brännare har gått riktigt dåligt på byggmax och/eller derome pelletsen jag kört med någon månad.Men den är inställd på SE pellets så hoppas det går bra nu.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Brännaren sotarigen efter att jag bytt pelletssort

Inlägg av grey »

jag har tidigare kört mestadels neova . men även kör med lite allt möjligt men inte haft några problem alls med de olika sorterna inte märkt någon skillnad.. men kanske bäst o kolla lite extra med SE pelletsen ..


mina pallar kunde de ha plastat några extravarv och kanske lite hårdare runt om ... säkert bara en miss när personen som emballerade dem gjorde.. eller maskinen som var fel inställd vad vet jag .. andra pallar från andra leverantörer jag haft är mycket mer inplastade ..

vi får väl se om SE svarar imorgon..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar