Jag passade på att uppgradera förrådet lite med detsamma. Gamla skruven hade två inmatningshål med spjäll och gick diagonalt genom förrådet som har helt plan botten. Jag ville behålla hela volymen men ändå minimera problem med spån som anrikas längs med golvet och maximera självtömningen och även ge möjlighet att skotta mycket och sällan istället för lite och ofta. Nya siloskruven dras längs med silons långsida via vertikalskruven i angränsande rum och en två meters takskruv 90 grader åt sidan in i pannrummet.

Tanken är att V-bottnen inte ska stjäla volym överhuvudtaget. Ena sidan är helt öppen och andra sidan fylls via hålen i övre kant i skivorna som kan lyftas bort då reserven under ska skottas fram.
Jag har mycket goda erfarenheter av systemet med en 'uppochnervänd kon' ovanför bottenhålet i mitt tidigare mellanförråd, så jag gjorde något liknande här. Det återstår att se om det fungerar lika bra. I mellanförrådet sjönk nivån jämnt i hela tunnan utan någon som helst grop i mitten, vilket helt eliminerade alla problem med spånansamling i bottnen. Jag hoppas också att risken för valvbildning minskar då trycket ovanifrån avlastas.

Ett intagshål i siloskruven:

Siloskruven har 6st intagshål med sidoinmating med 50 cm mellanrum. 'Nedre' rasplanet har en bit golvlaminat med den hala baksidan uppåt för att maximera glidet, vilket också borde minska risken för valv.
Sedan jag bytte panna och brännare för tre år sedan finns det knappt något att göra i pannrummet längre, jag dammsuger pannan vart 3:e ton pellet och drar i sotspaken då jag har något ärende i källaren. Största jobbet har varit att allt oftare skotta pellet ovanpå det intagshål som är i bruk i den allt minskande 'tratten' som bildas av en sjunkande pellethög.

Och till sist, 7 ton i förrådet:

Minst ett ton till skulle gå in utan problem, så V-bottnen verkar fungera som tänkt utan att stjäla volym.
Ser fram emot en riktig vinter!