Varför inte en insats i den öppna spisen istället?
En sådan där gjutjärnskamin är jättetrevlig och fin men inte så bra att elda ved i. Då de oftast är avsedda för koks. Och det är ju inget bränsle som är lätt att få tag på idag.
Har en själv i uterummet och man får verkligen elda försiktigt, med ved, så att inte rökgaserna sticker iväg i temperatur. Upptäckte det själv "den hårda vägen" efter att ha eldat i min kamin så att tätningen längst upp på stålskorstenen förstördes. Bestod av någon typ av gummi, som tydligen inte tålde den värme som blev i toppen efter mitt eldande..... Numera sitter det en blyplåt där och det fungerar, har iofs varit mer försiktig med mitt eldande efter tidigare missöde om det nu kan ha någon betydelse.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Varför är du rädd för håltagning? Blir oftast den bästa lösningen.... Har själv gjort hål i min skorsten för en bättre dragbegränsare än den som jag tidigare hade. Och det var "superlätt".
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Svårt att hitta insats som passar. Och monteringen är strulig.
Hellre en bred och inte så djup sak framför. Med utblås bakåt. Underlättar montering rejält.
Men jagar man på blocket, får man anpassa sig till det man hittar....
Hugo miljön är lite för stor och ingen synlig låga . Så den går nog bort, fast den redan finnes. Kanske till ute rum...
Funkar grill kol/briketter bättre i små eldstäder?