rökgasinstrument problem

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

rökgasinstrument problem

Inlägg av brushuvud »

Hej!
har precis blivit vid en begagnad Kane 250. När jag testar den så mäter den i princip ingenting.
Co- värde ligger på 20 konstant och temp på 24 grader oavsett om den är i eller utanför rökröret.
Den har legat oanvänd i två år och har använts ca trettio gånger innan dess enligt uppgift.
Räcker det med att kalibrera eller tror ni saker är sönder?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av danei »

Kalibrering har du bara nytta av på ett instrument som funkar som det ska. Kalibrering är enbart en kontrollmätning för att verifiera mätnoggrannheten. Det påverkar inte instrumentet i sig överhuvudtaget.

Inte sällan används begreppet även för justeringen som man i allmänhet gör om kalibreringen inte gick igenom. Men det är egentligen fel.

Men ditt instrument verkar behöva mer än en justering för att visa rätt.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av Eldvin »

De som brukar hända är att cellerna i instrumentet tar slut även då dom inte används.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av brushuvud »

Och de är såklart väldigt dyra att byta? Själva proben, som man sticker in i rökröret går väl inte sönder? Ven är väl mer mekanisk?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av ingto »

Jag har ett likadant instrument. När O2 cellen är förbrukad ( ca 2 år oberoende om instrumentet används eller inte) får man konstiga utslag. Jag tror att du åtminstone behöver en ny cell .
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... na#p144504
Is i magen rekommenderas, efter en månad anländer varan
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av Eldvin »

Klart proben kan paja om du tappar den.Det sitter en tempsensor som kan bli skitig eller gå sönder.Sen om man mäter Co som sticker över 500 ppm så brinner det så pass dåligt att man inte behöver mäta mer .Då drar man ur den och vädrar instrumentet och justerar om.En hög Co sliter på cellen.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av brushuvud »

Men måste man inte kalibreraefter man bytt cell?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av Eldvin »

Måste inte.Men vill man ha ett instrument som visar rätt så är det nödvändigt.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av brushuvud »

Dricker du vin Eldvin :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av Eldvin »

Näe du Brus.Blir så fruktansvärt sjuk av vin så de försöker jag undvika.Glögg kan jag möjligen dricka under ordnade former av den sorten som matbutikerna tillhandahåller som jag sedermera spetsar till angenäm styrka och smak med ekologisk och närproducerad vara från nån av mina kamrater.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av danei »

JAg fick en fråga iva PM, men jag föredrar att frågorna finns i forumet så att alla kan få nytta av dem.
Halloj!

Hur menar du? Att man kan byta sensorer själv och få schyssta värden?

Vänligen/Brus
Vad jag menar är att en kallibrering inte påverkar något alls. Kallibrereing är enbart en uppmätning av missvisnignen. Men om man inte mäter upp missvisningen vet man ju inte hur fel instrumentet mäter.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av brushuvud »

Danei: Ok, jag fattar inte så mycket i denna världen men... Så efter en kalibrering får man själv räkna ut rätt värde mht missvisningen eller ställs instrumentet om på firman så att det visar rätt när man får tillbaks det??

INGTO: Jag undrar om du kan vara snäll och svara på vilka sensorer som finns inuti apparaten och om du vet vilken beteckning den eller de har.


Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av danei »

Det beror ju på om du köper tjänsten "klibrering" eller "kalibrering och justering" Jag gissar att den sistnämnda är vanligast.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rökgasinstrument problem

Inlägg av brushuvud »

Till den det berör.

Jag har haft instrumentet inskickat till firman som har agentur. De berättade att det bara behövde bytas syrecell och att då behöver man inte kalibrera om den. Om man byter co2-cellen på detta instrument måste man dock kalibrera.
Syrecellen är nu bytt och instrumentet testat.

Min Ulmabrännare går på grundinställningen och levererar då 10.2 kW. Resultatet av mätningen blev
Syre: 8.4
kolmonoxid: 12%

Instruktionsboken på Ulma ger att man ska eftersträva dessa värden.
CO2 : 11 %
CO :10 - 300 ppm
O2 : 8 - 10 %


Inte så tokigt va :)

Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar