Temperaturen skenar i en Albin Futura

Skriv svar
Krusse
Späd planta

Temperaturen skenar i en Albin Futura

Inlägg av Krusse »

Hej!

Pannan är utrustad med en Janfire Flex A brännare som funkat fint i flera år. Under sommaren har pannans övertemp skydd löst ut allt oftare. Brännaren stänger av som vanligt vid den valda temperaturen. Pannan har elpatron men jag kör pannan i läget endast brännaren. Det luriga är att pannan gradvis ökar i temperatur med ca 1 C i timmen till överhettningsskyddet löser ut. Någon som råkat ut för något dylikt? Tips på vad som kan vara tjall?

Hälsningar
Börje Kronström
Albin Futura från 1994 + Janfire Flex A
nyman
Pannrumstomte!

Re: Temperaturen skenar i en Albin Futura

Inlägg av nyman »

Kan det vara tändspiralen i brännaren som aldrig kopplar ifrån?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Krusse
Späd planta

Inlägg av Krusse »

Hej! Tack för tipset! Har kollat brännaren men den är sval så det är sannolikt inte denna som är boven. Jag har nu även försökt med att helt koppla bort styrningen till elpatronerna genom att lossa kontakten för styrningen av dessa från kretskortet. Får se om detta hjälper.. Med tanke på att temperaturen stiger med 1-2 C per timme har borde detta innebära att det tillförs en effekt på ca 0,5-1,0 kW (om skolfysiken är att lita på) beaktande att vi till o från använder lite varmvatten under dagen samt att pannan har en del förluster. Tacksam för mer tips!

//Börje
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Gammalt och känd problem!
Draget i pannan är inte högt nog pga. sommarvärmen. Minska mätningen till ung. 70 procent o saken är biff. Ställ mätningen tillbaka när det blir kyligt igen.

EDIT (satt på mobilen förut): Det som sker är att när draget är för lågt att det byggs upp pellets som inte hinner förbrännas. När sedan en eldning stoppas kommer det en slutblåsning - men den är inte lång nog till att elda upp all pellets som har byggts upp och när fläkten sedan stängs av kommer det att pyra ganska friskt och värma upp så att överhettningen slår ut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Krusse
Späd planta

Inlägg av Krusse »

Hej igen!

Tack för tipset om dåligt drag. Igår kväll ca kl 20 startade jag upp pannan från en temp på ca 40C. Jag ställde panntemperaturen på 60 C och brännaren stoppade vid ca 61 C enlig panelen. Temperaturen ökade sedan ganska snabbt till 64 C antagligen för att det blev en del pellets som efterbrann. Jag lämnade pannan och inget varmvatten användes fram till i morse ca kl 06. Pannan hade de en temperatur på 93 C varför jag stängde den med huvudbrytaren. Pelletsbrännaren hade då rumstemperatur.

Eftersom jag tidigare riktat misstankarna mot att elpatronen kan ligga på trots att disaplayet hävdar att ingen eleffekt är inkopplad. Jag har ingen sofistikerad mätare utan testade med en enkel polpenna och får då indikation på spänning på en av faserna i den ena elpatronen. Tyvärr kan jag inte mäta strömstyrkor men jag trodde att dessa skall vara helt spänningslösa om pannan endast körs med en brännare. Ser i manualen till pannan att elpatronerna styrs av tyristorer. Kan dessa skadats? Var finns dessa?

Många frågor men jag hoppas på hjälp!

//Börje
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Har du inga säkringar till patronerna som du kan slå av?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du borde kunna se det på elmätaren, om du slår av pannan så borde lampan på elmätaren sakta in med blinkandet rätt ordentligt om elpataronerna ligger på.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Triangelkoppling av 380 volts förbrukare kan göra att det blir spänning någonstans man inte väntade.
Har du exempelvis en 380 volts elspis då kanske snedbelastning av den leder till överledning och strömförbrukning i någon av elpatronerna.
Jag får exempelvis 28 volt i ett av vägguttagen när en av spisens plattor sätts på.
Men det här kan lysmaskarna mycket bättre.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Olle B
Frö

Inlägg av Olle B »

Hej! Hoppas det är ok att jag skriver här trots att jag inte har pelletsvärme, Har dock en Albin Futura sm jag värmer med olja. Har dock alldeles nyligen fått samma problem med att emperaturen fortsätter att stiga trots att brännaren inte går. Har inte kopplat in elpatronerna än.
Tips någon??

Olle B
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns ju bara elpatroner och en oljebrännare i pannan, det finns inget annat som kan generera värme, å någon av dom lär det ju vara som värmer vattnet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krusse
Späd planta

Inlägg av Krusse »

Elpatronerna styrs av tyristorer (en slags reläer). Dom är placerade på pannans framsida bredvid asklucka och brännarlucka bakom den nedre frontplåten. Eftersom pannan har dubbla patroner samt tre faser blir det totalt sex reläer. Jag hade en uppsättning reläer från en gammal likadan panna så jag bytte alla och vips betedde sig allt normalt igen. Såvitt jag kan förstå måste en eller några av reläerna inte fungerat korrekt d.v.s. ström låg på en av faserna. Pannan anger i display att ingen el är på men detta är antagligen endast styrenhetens information och inget med vad patronerna i verkligheten gör. Tack till alla som hjälp med tips och idéer!
Skriv svar