Hej alla glada hembrännare...
Nu till frågan, min brännare känner av om den går mer än en gång i timmen och går då över på underhålleld, nu kör jag med intervallet 60 till 84 grader och då går inte brännaren en gång i timmen.
Är det mer bränsle ekonomiskt att sänka hysreres när det blir kallare så att den får gå med underhållseld samt att man sparar på eltändningen.
Mvh Pete
Hysteres med underhållseld
Hysteres med underhållseld
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Hej Pete
Jag har sänkt ner hysteresen när det varit kallt, och kör med med underhållselden.
tycker att detta funkar kanon, och som du skrev så sparar man på eltändningen.
Normalt brukar jag köra 75-90'c (har givaren i toppen på pannan)
nu kör jag 84-88'c motsvarar 70-75 på panntermometern.
Vet ej om GL modellen har likadana inställningar som på min b16, jag ställer in hur många timmar som UH-elden skall vara till, kör nu 6-timmar.
/Simon
Jag har sänkt ner hysteresen när det varit kallt, och kör med med underhållselden.
tycker att detta funkar kanon, och som du skrev så sparar man på eltändningen.
Normalt brukar jag köra 75-90'c (har givaren i toppen på pannan)
nu kör jag 84-88'c motsvarar 70-75 på panntermometern.
Vet ej om GL modellen har likadana inställningar som på min b16, jag ställer in hur många timmar som UH-elden skall vara till, kör nu 6-timmar.
/Simon
CTC265b -75, Viking b16 -05, 400L plastsoptunna, såbi säck
Hej Simon.
Jag kan inte ställa hur länge den går på uh eld, den stänger av sig själv om pannan ökar mer än 10 grader över inställt värde, så det sköts automatiskt.
4 grader låter lite, min går över på lågeffekt 4 grader innan inställt värde så då skulle den bara gå på lågeffekt, nu har jag ställt in den på 10 grader så får jag se om den går över på uh eld, det är 8 minus ute så det lär den göra.
Mvh Pete
Jag kan inte ställa hur länge den går på uh eld, den stänger av sig själv om pannan ökar mer än 10 grader över inställt värde, så det sköts automatiskt.
4 grader låter lite, min går över på lågeffekt 4 grader innan inställt värde så då skulle den bara gå på lågeffekt, nu har jag ställt in den på 10 grader så får jag se om den går över på uh eld, det är 8 minus ute så det lär den göra.
Mvh Pete
Så GL-modellen har hög/låg effektsläge, det har ju inte min b16.
Den har endast normaleld och uh-eld,
men den stoppar som din 10'c över inställd stopptemp.
Har aldrig märkt att min panna stiger i temp på uh-eld (gammal panna kanske)
Mina inställningar just nu är.
Normaleld: gångtid 2sek, stopptid 9.5sek, (luft 17, detta ställs i plc:n på min brännare, finns tydligen olika modeller beroende på vilken fläkt som är monterad)
UH-eld: gångtid 3sek, stopptid 90sek, luft 26.
/Simon
Den har endast normaleld och uh-eld,
men den stoppar som din 10'c över inställd stopptemp.
Har aldrig märkt att min panna stiger i temp på uh-eld (gammal panna kanske)
Mina inställningar just nu är.
Normaleld: gångtid 2sek, stopptid 9.5sek, (luft 17, detta ställs i plc:n på min brännare, finns tydligen olika modeller beroende på vilken fläkt som är monterad)
UH-eld: gångtid 3sek, stopptid 90sek, luft 26.
/Simon
CTC265b -75, Viking b16 -05, 400L plastsoptunna, såbi säck
Luften får jag ställa med en liten "täckskiva" framför fläkten. Som jag får öppna eller stänga och sedan låsa med en vingmutter.
Måste ju vara bättre att ställa via plc,
Siho: När du ställer in din fläkt ökar den då varvtalet??
Måste ju vara bättre att ställa via plc,
Siho: När du ställer in din fläkt ökar den då varvtalet??
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
Jag kan inte se inställningarna för uh eld, det fick inte plats i minnet i plc nu när uraskningen är i den...men min temp stiger ganska fort 10 grader på uh eld så jag ska nog ringa till bionordic så dom får hjälpa mig att ställa ner matningen, tydligen så fick jag nån ny sorts skruv som ger mycket mer än den gamla, för fabriksinställning i plc var helt åt skogen, den gav ungefär 30 kw i matning.
Fläktens varvtal ställer man via plc, ingen "täckskiva" framför fläkten.
/Pete
Fläktens varvtal ställer man via plc, ingen "täckskiva" framför fläkten.
/Pete