Hjälp med val av panna/brännare
Hjälp med val av panna/brännare
Hoppas jag postar i rätt forumdel.
I dagsläget har jag en 90-tals CTC olje/EL panna som för 10 år sedan konverterades för pelletsdrift med en NBIO brännare. Denna laddar via laddomat en 1000L acktank. Tanken laddas också via ett solvärmesystem som ger värme och varmvatten under stora delar av året.
Pannan har nu havererat, genomrostning och vattenläckage gör att den nog får anses ha tjänat ut. Dessutom är jag tämligen missnöjd med pelletsbrännaren, ständiga driftstörningar och klumpigt designade lösningar som har behövt ständig uppdatering under åren. Då jag är slängd i felsökning av elektronik och inte har tummen mitt i handen har det alltid löst sig men det finns roligare saker att göra en fredagskväll än att felsöka varför brännaren indikerar intermittent eldfel. Därför skall pannan bytas kanske även brännaren. Frågan är till vad?
Sniklösning1: Köp en beg panna på blocket och behåll brännaren.
+ Billigt
- Skall man ändå lägga pengar på en rörkrökare för installationen känns det dumt att köpa en lösning som redan har förbrukat halva livslängden
Lösning 2: Köp en ny panna och brännare billigt från ex Kotly.com och leta upp någon som vill hjälpa till med installationen. Har potential att bli prisvärt men har noll erfarenhet av vilka märken som gäller.
+ Potential att vara prisvärt
-Helhetsansvaret för en fungerande anläggning är mitt problem
Lösning3: Köp en XYZ panna med brännare från en svensk installatör, våldta plånboken och ha full support när något strular.
+ Smidigt
- Dyrt och troligen icke prisvärt
Vad har ni för preferenser på märken och lösningar? Om man nu köper en panna enbart för pelletseldning vilka features är det man vill ha? Keramisk brännkammare?
Någon som kan rekommendera en installatör i skåne som kan sina grejer? Har pratat med ett par och de ger offerter på 80-100kkr men efter några minuters samtal med dem så inser jag att jag är bättre påläst. Lägsta möjliga pris är inget självändamål och jag betalar gärna för något bra men tyvärr verkar dyrt inte alltid vara bra i denna branch.
I dagsläget har jag en 90-tals CTC olje/EL panna som för 10 år sedan konverterades för pelletsdrift med en NBIO brännare. Denna laddar via laddomat en 1000L acktank. Tanken laddas också via ett solvärmesystem som ger värme och varmvatten under stora delar av året.
Pannan har nu havererat, genomrostning och vattenläckage gör att den nog får anses ha tjänat ut. Dessutom är jag tämligen missnöjd med pelletsbrännaren, ständiga driftstörningar och klumpigt designade lösningar som har behövt ständig uppdatering under åren. Då jag är slängd i felsökning av elektronik och inte har tummen mitt i handen har det alltid löst sig men det finns roligare saker att göra en fredagskväll än att felsöka varför brännaren indikerar intermittent eldfel. Därför skall pannan bytas kanske även brännaren. Frågan är till vad?
Sniklösning1: Köp en beg panna på blocket och behåll brännaren.
+ Billigt
- Skall man ändå lägga pengar på en rörkrökare för installationen känns det dumt att köpa en lösning som redan har förbrukat halva livslängden
Lösning 2: Köp en ny panna och brännare billigt från ex Kotly.com och leta upp någon som vill hjälpa till med installationen. Har potential att bli prisvärt men har noll erfarenhet av vilka märken som gäller.
+ Potential att vara prisvärt
-Helhetsansvaret för en fungerande anläggning är mitt problem
Lösning3: Köp en XYZ panna med brännare från en svensk installatör, våldta plånboken och ha full support när något strular.
+ Smidigt
- Dyrt och troligen icke prisvärt
Vad har ni för preferenser på märken och lösningar? Om man nu köper en panna enbart för pelletseldning vilka features är det man vill ha? Keramisk brännkammare?
Någon som kan rekommendera en installatör i skåne som kan sina grejer? Har pratat med ett par och de ger offerter på 80-100kkr men efter några minuters samtal med dem så inser jag att jag är bättre påläst. Lägsta möjliga pris är inget självändamål och jag betalar gärna för något bra men tyvärr verkar dyrt inte alltid vara bra i denna branch.
Re: Hjälp med val av panna/brännare
Efter vad jag har läst här är "och ha full support när något strular" ofta en by i Yttre Mongoliet!
Visst finns det vettiga företag med rätt anda och kunnigt folk - men det verkar vara långt mellan dom.
Med tanke på att du har ackumulatortank ville en ladd-panna verka rimlig för mig, såklart med de nödvändiga ventiler och styrning till dessa.
Jag kan slå på trummor och pukor för en sådan brännare jag har - men det vill jag inte, den har dock fungerat perfekt för mig (förutom när jag har ställt till det) och det är vad jag vet.
Visst finns det vettiga företag med rätt anda och kunnigt folk - men det verkar vara långt mellan dom.
Med tanke på att du har ackumulatortank ville en ladd-panna verka rimlig för mig, såklart med de nödvändiga ventiler och styrning till dessa.
Jag kan slå på trummor och pukor för en sådan brännare jag har - men det vill jag inte, den har dock fungerat perfekt för mig (förutom när jag har ställt till det) och det är vad jag vet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag skulle välja godtycklig duktig rörmokare som installatör. Se till att själv kolla upp hur sakerna ska kopplas så att du kan instruera rörmokaren om denne inte är så van vid pelletssystem. Brännaren kan du säkert sälja på blocket
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En laddpanna är iaf va du ska ha, Max 50-60 liter vattenvolym å då är de typ ariterm bionet/ecotec miniQ med lämplig brännare man tänker först på.. Finns ju värstingar typ ETA/Fröling mfl som kräver acktank men då du redan har laddomat mm som är inbyggt i dessa pannor känns de onödigt att betala dubbla pengen 

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej!
Du skriver att du inte har tummen mitt i handen. Då är mitt råd köp en ny pelletspanna från t.ex kotly.
Installera den själv, det är inte svårt. Köp hem kopplingar och rör delar från nån onlineshop.
Den support du går miste om tror jag du kan klara dig utan.
Du har ju detta eminenta forum, den samlade kunskap som finns och delges här klår vilken expertsupport som helst. Jag själv står i begrepp att köpa pelletspanna från kotly.
mvh. Micke
Du skriver att du inte har tummen mitt i handen. Då är mitt råd köp en ny pelletspanna från t.ex kotly.
Installera den själv, det är inte svårt. Köp hem kopplingar och rör delar från nån onlineshop.
Den support du går miste om tror jag du kan klara dig utan.
Du har ju detta eminenta forum, den samlade kunskap som finns och delges här klår vilken expertsupport som helst. Jag själv står i begrepp att köpa pelletspanna från kotly.
mvh. Micke
CTC 260-64
Ecotec A3 med egenbyggd PLCstyrning
Ecotec A3 med egenbyggd PLCstyrning
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Med tanke på tillgången av mycket lätt begagnade pannor till låga pengar på Blocket hade jag valt en sådan. Om funktionen på din brännare känns okej, så låt den rulla vidare. Har krånglet gått över gränsen, så byt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag har försökt lusläsa blocket de senaste veckorna och väljer man Skåne+omgivande län så hittar jag inte några kandidater. Kan säkert bero på att jag inte vet vad jag skall leta efter. Tips vore tacksamt. Jag tänker att man vill ha en panna som är producerad kring/efter millennieskiftet och gärna lite mer lättsotad än 80-tals oljepannor.
Den enda jag hittar är http://www.blocket.se/hoor/Pellets_pann ... ?ca=22&w=2
och 20kkr är inte riktigt prisvärt. Pannan kostar 25kkr ny på Rinkaby Rör och en 8 år gammal brännare är nog inte mer strulfri än den jag själv har.
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (ej citera-knappen). Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Den enda jag hittar är http://www.blocket.se/hoor/Pellets_pann ... ?ca=22&w=2
och 20kkr är inte riktigt prisvärt. Pannan kostar 25kkr ny på Rinkaby Rör och en 8 år gammal brännare är nog inte mer strulfri än den jag själv har.
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (ej citera-knappen). Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det är 200 liter i pannan och den ger vettigt duschvatten ner till runt 45 grader i panntemperatur med en frisk värmeväxlare.
Eftersom värmeväxlaren har egen cirkulationspump så blir den rätt effektiv även om panntempen är låg.
Jag har aldrig haft några problem med varmvatten och har två tonåringar som duschar i timmar känns det som ibland.
Eftersom värmeväxlaren har egen cirkulationspump så blir den rätt effektiv även om panntempen är låg.
Jag har aldrig haft några problem med varmvatten och har två tonåringar som duschar i timmar känns det som ibland.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Är det bara jag som tycker det verkar olönt att ersätta en dålig 90-tals oljepanna med en i princip identisk? Priset var ju onekligen rätt, för 1100kr kan man nog sälja brännaren och gå med vinst...
Tror ändå jag är så bekväm av mig att jag satsar på något modernare mer anpassat för pelletseldning.
Tror ändå jag är så bekväm av mig att jag satsar på något modernare mer anpassat för pelletseldning.
Skulle jag byta idag, så lockar Nibe City eller dyl. Men håller min stenålderspanna för länge, så blir det kanske nått nyare. Max 5000Kr i dagens pengar för pannan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Vad är det du vill ha mer "anpassat för pelletseldning" ?
En Nibe City är en helt ok och relativt modern panna, välisolerad, funkar bra med pellets och har rätt bra utrymme för aska dessutom (14 dagar på vintern och 4-6 veckors intervall på sommaren).
En pelletspanna kostar rätt mycket mer än en näst intill gratis Nibe panna och det enda du får är mer utrymme för aska, men visst, om man tycker att mer askutrymme är värt dom pengarna så kan det ju vara ett alternativ.
En Nibe City är en helt ok och relativt modern panna, välisolerad, funkar bra med pellets och har rätt bra utrymme för aska dessutom (14 dagar på vintern och 4-6 veckors intervall på sommaren).
En pelletspanna kostar rätt mycket mer än en näst intill gratis Nibe panna och det enda du får är mer utrymme för aska, men visst, om man tycker att mer askutrymme är värt dom pengarna så kan det ju vara ett alternativ.
Jag betalade 27500:- för min panna och det tycker jag var ett av de bästa köpen jag har gjort. Här finns en del förespråkare för gamla pannor här inne och de har rätt i det de säger. Allt beror på hur och vad vi prioriterar här i livet.
Många köper nytt kök när det 20 år gamla fungerar i princip lika bra. En hel del köper ny/nyare bil när ofta en 10 år gammal fungerar lika bra eller i alla fall är billigare i drift. Allt handlar om vad vi prioriterar här i livet. Just nu kör jag i en 12 år gammal bil som fungerar kanon. Men trots det så ska jag köpa något betydligt nyare i år.
Många köper nytt kök när det 20 år gamla fungerar i princip lika bra. En hel del köper ny/nyare bil när ofta en 10 år gammal fungerar lika bra eller i alla fall är billigare i drift. Allt handlar om vad vi prioriterar här i livet. Just nu kör jag i en 12 år gammal bil som fungerar kanon. Men trots det så ska jag köpa något betydligt nyare i år.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ah, min bil är 53 år gammal, så jag väntar lite till med att byta