70 graders lutning optimalt (för mig)?
70 graders lutning optimalt (för mig)?
Förutsättningar:
3 vakumsolfångare på totalt 6,7 kvm
750 acktank (komb. ved/elpatron)
Taklutning: 34 grader
Latitud: 51
34 graders lutning (mot taket) ger max 16-17% av behovet under dec-jan. Över 100% under sommarmånaderna (kokningsskyddet går in).
70 graders lutning ger max 28% av behovet under dec-jan. Över sommarmånaderna fortfarande 99-100%. Jag slipper dessutom en del ev. snölast på fångarna.
Över 70 graders lutning börjar årsmedelsverkninsggraden att avta eftersom sommarbehovet inte riktigt täcks och vekrningsgraden på vintern inte längre ökar.
Någon emot detta resonemang? Skulle i så fall vara att det är bra med en marginal på sommaren om det blir riktigt uselt väder en längre period. Men tanken kan ju inte laddas med mer energi ändå...
Beräkningarna är gjorda med Polysun Online. Effektbehovet är inte alldeles rätt inlagt vilket gör att procenttalen för vintern kan bli lite höga. Men det vikiga är ändå att se en tendens på effektförändringen över året i förhållande till solfångarnas lutning.
34 graders lutning (mot taket) ger max 16-17% av behovet under dec-jan. Över 100% under sommarmånaderna (kokningsskyddet går in).
70 graders lutning ger max 28% av behovet under dec-jan. Över sommarmånaderna fortfarande 99-100%. Jag slipper dessutom en del ev. snölast på fångarna.
Över 70 graders lutning börjar årsmedelsverkninsggraden att avta eftersom sommarbehovet inte riktigt täcks och vekrningsgraden på vintern inte längre ökar.
Någon emot detta resonemang? Skulle i så fall vara att det är bra med en marginal på sommaren om det blir riktigt uselt väder en längre period. Men tanken kan ju inte laddas med mer energi ändå...
Beräkningarna är gjorda med Polysun Online. Effektbehovet är inte alldeles rätt inlagt vilket gör att procenttalen för vintern kan bli lite höga. Men det vikiga är ändå att se en tendens på effektförändringen över året i förhållande till solfångarnas lutning.
Re: 70 graders lutning optimalt (för mig)?
Enda nackdelen är väl som jag ser, det att det inte blir speciellt snyggt med solfångare med 70 grader på ett tak vars lutning är 34 grader. Men det har ju inget med effektiviteten att göra utan hamnar på utseende kontot.....Kasch skrev:Förutsättningar:
Sedan kan man diskutera procent hit eller dit men tendensen är i alla fall rätt och det är väl det viktigaste.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Helrätt med vakuumrör med större lutning.
Du slipper snö och får högre energiutbyte till acktank.
Tänk på att vakuumrör med heatpipe beroende på modell inte skall vara vertikala utan behöver luta sådär 20 grader.
Måste du upp med solfångarna på taket?
Vakuumrörssolfångare där reflektorplåten är borttagen ger annars mindre vindfång, med minimal energiförlust.
Har du gjort en simulering med större solfångaryta?
Fler och fler installerar större yta vakuumrörssolfångare med hetapipe då kokning är så mycket enklare att undvika. Överdimensionering på sätt och vis men ger också mer effekt och därmed energi speciellt vår och höst. Vad ger polysun med dubbelt så stor panel?
Du slipper snö och får högre energiutbyte till acktank.
Tänk på att vakuumrör med heatpipe beroende på modell inte skall vara vertikala utan behöver luta sådär 20 grader.
Måste du upp med solfångarna på taket?
Vakuumrörssolfångare där reflektorplåten är borttagen ger annars mindre vindfång, med minimal energiförlust.
Har du gjort en simulering med större solfångaryta?
Fler och fler installerar större yta vakuumrörssolfångare med hetapipe då kokning är så mycket enklare att undvika. Överdimensionering på sätt och vis men ger också mer effekt och därmed energi speciellt vår och höst. Vad ger polysun med dubbelt så stor panel?

Nja, jag tycker att det blir snyggare än plana solfångare på ett gammalt tegeltak. Det plana blir en del av taket och bryter stilen på taket, medan vakumsolfångarna inte blir en del av taket, utan blir en separat del. Placerar dem nog nära nocken med stödben på andra sidan. Men nog vore det enklast att använda taket(s lutning) som underlag.Enda nackdelen är väl som jag ser, det att det inte blir speciellt snyggt med solfångare med 70 grader på ett tak vars lutning är 34 grader.
Smaken är delad och tur är väl det

Alltså du menar luta 20 grader från vertikalplanet? Blir inte det samma sak som 70 grader från horisontalplanet? Ursäkta, men det är första gången på länge jag försöker använda min gamla skolgeometri i praktikenTänk på att vakuumrör med heatpipe beroende på modell inte skall vara vertikala utan behöver luta sådär 20 grader.

Ja jag tror tyvärr det p g a att jag inte har något annat vettigt ställe, varken fasad eller markyta, som lämpar sig (på rimligt avstånd från huset). Dessutom finns det en del träd som skuggar mindre ju högre upp jag får solfångarna.Måste du upp med solfångarna på taket?
Det vågar jag inte räkna på... Investeringskostnaden blir helt enkelt alldeles för stor. Annars hade det onekligen varit intressant att investera i en jätteanläggning som är dimensionerad att värma huset även kring vintersolståndet. Men då lär väl brunnen sina av allt kylvatten som går åt på sommarenVad ger polysun med dubbelt så stor panel?

Så kan man också se på saken. Kanske inte så dumt....Kasch skrev: Nja, jag tycker att det blir snyggare än plana solfångare på ett gammalt tegeltak. Det plana blir en del av taket och bryter stilen på taket, medan vakumsolfångarna inte blir en del av taket, utan blir en separat del. Placerar dem nog nära nocken med stödben på andra sidan. Men nog vore det enklast att använda taket(s lutning) som underlag.
Håller med. Hur skulle det annars vara om alla skulle göra exakt samma saker och dessutom lika som grannen....... Näe fram för egna lösningar och utseenden.Kasch skrev: Smaken är delad och tur är väl det.
Moderator
Jo precis så Kasch:
20 grader från vertikalplanet är samma sak som 70 grader från horisontalplanet.
Det jag försökte uttrycka var, ställ inte vakuumrören helt vertikalt om de är av heatpipemodell. De behöver lutas.
Kör du vakuumrör med heatpipe kan du enkelt "överdimensionera" utan att behöva kyla bort med vattenförbrukning. Du stänger helt enkelt av cirkulationspumpen när acktanken är laddad och tillåter att ett ånglås bildas.
Läs mer på sid 20 och 21 i http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
20 grader från vertikalplanet är samma sak som 70 grader från horisontalplanet.

Det jag försökte uttrycka var, ställ inte vakuumrören helt vertikalt om de är av heatpipemodell. De behöver lutas.
Kör du vakuumrör med heatpipe kan du enkelt "överdimensionera" utan att behöva kyla bort med vattenförbrukning. Du stänger helt enkelt av cirkulationspumpen när acktanken är laddad och tillåter att ett ånglås bildas.
Läs mer på sid 20 och 21 i http://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF ... %20sol.pdf
-
- Pannrumshärskare!
Varför skulle det vara tokigt tänkt? Jag skulle vilja påstå att det är fullt möjligt. Har du bara fri sikt så är det helt OK, de behöver inte sitta på taket.Andreas Hansson skrev:Skulle jag som har en kortsida på huset i söderläge kunna sätta solpanelerna på väggen. Kanske flytta ut dom lite i nederkant?
Det kanske är helt tokigt tänkt
Kolla denna hemsida: http://web.telia.com/~u33207535/solf.htm
En bit ner på sidan så finns det bilder på väggmonterade solfångare.
Men även, annansida, erfarenhets uppgifter om pelletsbrännare, A3:an.
http://web.telia.com/~u33207535/index1.htm
Moderator
Jo, jag skulle gärna ha dom på väggen om jag hade haft möjlighet till det. Är det bara fritt ljus är det ju mycket enklare att montera upp och även rengöra/underhålla när det behövs.Varför skulle det vara tokigt tänkt? Jag skulle vilja påstå att det är fullt möjligt. Har du bara fri sikt så är det helt OK, de behöver inte sitta på taket.
Ett alternativ jag själv har funderat på är att montera solfångarna i en sluttning 10-12 meter framför huset. Problemet är att det blir nära 20 meter rör till acktanken, varav 10 m utomhus (nedgrävda?) vilket borde ge en hel del förluster. Där finns också några träd som kommer att skugga mer än om de finns upp på taket.
Ett tredje alternativ vore ett uthustak nära boningshuset. Men det skulle fortfarande ge 10 m rör utomhus/ouppvärmda utrymmen. Hur stora blir förlusterna och vad för slags rör/isolering skulle klara det med mycket små överföringsförluster?
Är inte bra på "kulvertrör". Men André har sonderat marknaden och kommit fram till något som verkade bra.Kasch skrev: Hur stora blir förlusterna och vad för slags rör/isolering skulle klara det med mycket små överföringsförluster?
Hittade inte länken som han har redovisat i några inlägg här på forumet, men han läser väl detta och kommer raskt med ett svar

Moderator
Den här kanske? http://www.flowsystems.alstom.com/article/XX/106260/
Isoleringen ska tåla upp till 250 grader. Har ingen aning om priset dock eller ev. energiförluster vid högvärmecirkulation. Tittade också på dinvvsbutik.se men de har bara Pex-rörskulvertar.
André är alltid välkommen
EDIT: Fast det verkar kanske kosta mer än det smakar. Vanliga kulvertrör i PEX går ju på över 4000:- för 12 meter. Vad ovanstående Aquawarm kostar kanske jag inte ens vill veta.
Isoleringen ska tåla upp till 250 grader. Har ingen aning om priset dock eller ev. energiförluster vid högvärmecirkulation. Tittade också på dinvvsbutik.se men de har bara Pex-rörskulvertar.
André är alltid välkommen

EDIT: Fast det verkar kanske kosta mer än det smakar. Vanliga kulvertrör i PEX går ju på över 4000:- för 12 meter. Vad ovanstående Aquawarm kostar kanske jag inte ens vill veta.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ser att du hittat länken..
Aquawarm kopparflex 2X22mm med 110 mm isolering kostar 271:-/m + moms.. Men då jag beställde till kompisen 50 m så lämnade dom 10% rabbat utan att jag sa något så 244:-/m..
En pex kulvert kan du hursom helst inte ha då den inte tål över 95 grader.. Men genom en kompis på dahl skulle vi få wirsbo pex till kanon pris för 242:-/m + moms men då går den inte att jämföra med då dn har dubbelt så stora värme förluster vid 70 grader..
Här finns länk till isolervärden http://www.flowsystems.alstom.com/files ... SE_low.pdf
Men där finns bara upp till 90 mm isolering o den gick på tror de va 235:-/m + moms, har tappat bort lappen..

Aquawarm kopparflex 2X22mm med 110 mm isolering kostar 271:-/m + moms.. Men då jag beställde till kompisen 50 m så lämnade dom 10% rabbat utan att jag sa något så 244:-/m..
En pex kulvert kan du hursom helst inte ha då den inte tål över 95 grader.. Men genom en kompis på dahl skulle vi få wirsbo pex till kanon pris för 242:-/m + moms men då går den inte att jämföra med då dn har dubbelt så stora värme förluster vid 70 grader..
Här finns länk till isolervärden http://www.flowsystems.alstom.com/files ... SE_low.pdf
Men där finns bara upp till 90 mm isolering o den gick på tror de va 235:-/m + moms, har tappat bort lappen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd