Vedolux 50

Skriv svar
Sebastianlundin
Späd planta

Vedolux 50

Inlägg av Sebastianlundin »

Hej!

Jag funderar på att sätta in en pelletsbrännare i min vedolux 50 panna. Mittenluckan har ett hål som är dimensionerat för en Viking bio brännare som ger Max 20 kW.
Nu har jag fått olika bud på om det går att köra denna brännaren i min stora panna!
Jag bor i Skåne men huset är stort ca 230 kvm.

Någon som har erfarenhet kring denna panna och pelletsbrännare?

Tacksam för tankar och idéer!

/sebastian
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vedolux 50

Inlägg av Stegatorparn »

Brännareffekten borde räcka till då jag kört min VB på 15 kW effekt i mitt hus på 240m2 och 90m2 källare utan att frysa. Problemet är väl att det kan bli för låg rökgastemperatur i din stora panna.
Visst går det att montera en Viking Bio 35 i luckan med hjälp av en ombyggnadssats, men brännaren har en gammal konstruktion och inget jag skulle rekommendera.

Varför inte skruva bort luckan och montera en BioBjörn 30 med automatisk uraskning, digital styrning och synnerligen lättskött.
http://energibiten.com/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Finns turbulatorer? Vad händer om man pluggar några tuber?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Pluggar man några tuber så måste avgaserna passera i dom som är öppna.Och på så vis kan man få upp temperaturen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Våra pannor har ju i princip samma uppbyggnad.
I min sitter det 2 nedre och 2 övre tuber som ger c:a 140° rökgastemp nysotad.
Vet inte hur många tuber det sitter i en Vedolux 50, men det är väl bara att prova sig fram.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Sebastianlundin
Späd planta

Där är fyra långa och fyra korta tuber på pannan. Intressant att plugga. Hur går man till väga då? Fick även ett tips om att ställa rökgasspjället på glänt för att få det att gå lättare. Men ni tror alltså att det kommer fungera? Anledningen till att jag vill använda en vb är att jag får den billigt så investeringen är väldigt liten.

Tack för svaren:)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

En plugg kan man tillverka av två cirkulära plåtbitar där diametern på den ena är mindre än tuben som skall pluggas och den andra något större. Mellan plåtbitarna läggs en bit 45 mm mineralullsskiva och allt hålls ihop av en bult i centrum.
Pluggarna monteras i tuberna innanför sotluckan i fronten.
Rökgasspjället ska stå helt öppet. Stryper man det, minskar draget och rökgaserna stannar längre i pannan och kyls ännu mer.
Sebastianlundin
Späd planta

ok tack för det!
Förlåt jag menade inte rökgasspjället utan förbigångsspjället! Vad tror ni om att sätta det på glänt. Har även hört om att man kan minska utrymmet i eldstaden genom att sätta in kakelugnsblock längs med sidorna!

Mång tips får man men det är svårt att värdera för en nybörjare! Vad tror ni?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Förbigångsspjället är ju mer en nödlösning tills du fått ordning på pluggarna.

Vad har du för skorsten? Insatsrör?
Kanske tål kondensering så du kan köra med låg rökgastemperatur.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Blir det så billigt i längden om den brännaren ska gå för fullt längre stunder??
Sebastianlundin
Späd planta

Nej det blir kanske inte det. Känner att det nog är bättre att satsa på en större brännare än att göra något halvdant... Kanske ska lägga pengarna på lite ved och fler solpaneler istället i år:)
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Jag har en Vedolux 40 kör med en brännare som ger 23kW det är gränsfall att det blir 80 grader 1m ner i skorstenen när pannan är nysotad, öppnar förbigångsspjället ett hack men jag har keramikrör i skorstenen så det har inte så stor betydelse om temperaturen blir lägre, min brännare är sidomonterad specialbeställd från Vedolux, kört så i 8år nu utan några problem.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Nu var det ju ingen agrotec som va tänkt att monteras utan en VB. Och dom är inte riktigt lika om tittar på dom.
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Var det inte effekten som TS frågade efter på brännaren för att rökgaserna inte ska bli för kalla, och 23 kW är väl detsamma på samtliga brännare, annars har jag missuppfattat frågan.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Missuppfattat kanske vi båda gjort från olika håll .De jag först å främst är tveksam till är brännaren.Det brukar vara bättre med en brännare som är lite större som man kan ställa ner lite.
Skriv svar