vad är bra co2 CO osv..

Skriv svar
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

vad är bra co2 CO osv..

Inlägg av ason »

Hej har haft äran att låna ett instrument ensväng, bara som hastigast.
har gjort en mätning och på utskriften står det så här.

O2: 8.2%
CO: 254ppm
CO2: 12.4%
micro?: 86.9% ( vet inte vad det är för symbol tror det står för micro)
qA: 13.1%
,\: 1.64% (sottal kanske)
ITMP: 20.8 C
UCO: 417 ppm

Ja är det nån som kan läsa ut detta? vad är vad?
om det som jag tror är sottal så är det förhögt.. men co2 är väl skapligt va?
fast rökgastempen stog på runt 240, kaske ska strypa fläkten lite..
86.9% kan va pannverkningsgraden..
nä ska sova lite och se vad man kan göra för att på verka åt rätt håll i min gamla panna med biona.

go natt
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Det är luftöverskottet som är 1,64, den teoretisk bästa värdet är 1 men det är omöjligt i praktiken.
qa: rökgasförlust
"micro" : förbränningsverkningsgrad
ITMP : temp i pannrum
CO: koloxid
O2: syre
CO2 koldioxid

Värdena ser bra ut tycker jag. Jag skulle nog inte rekomendera att sänka fläkten för att minska rökgastempen. Risken är att co halten ökar och det vill du inte! Du har bara 8,2% syre som ej deltar i förbränningen och lägre än så är det svårt att få utan att det börjar sota. Man skall komma ihåg att det går att få en bra verkningsgrad även om man har hög rökgastemp. Om du ändå vill få ner tempen på röken så rekomenderar jag att sänka effekten på brännaren (både luft och bränsle).
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

HAr en biona så om jag sänker fläkten så borde matningen sänkas med skulele jag tro.

Men i min dåliga diom panna så är det nästan raka rör, kanske ska testa att såtta nåt i rök kanalen, typ turbelator.

tänkte testa om eldfast tegel i förbränningsrummet gör nån skilnad innan jag lämnar tillbaks instrumentet.

tackar för hjälpen.
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm förbränningsverkningsgrad på 86,9% de va inge vidare..
Då förstår jag varför de blev mycke aska med bionan.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

André skrev:Hmmm förbränningsverkningsgrad på 86,9% de va inge vidare..
Då förstår jag varför de blev mycke aska med bionan.. 8)
Kan ju bero på min gamla panna åxå skulle jag tro, Diom topp DT20 -87
inga tuber och raka kanaler.. fattar inte att man gjorde sånna pannor
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det förbränningsverkningsgrad så har pannan inget med saken att göra.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Ok, jag som trodde det var pannverkningsgrad,
hur får man fram den då??
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

En rökgasanalysator mäter förbränningsverkningsgraden, alltså 100% -rökgasförlust. En faktor som bidrar till rökgasförlust är pannans förmåga att "kyla" röken. Så att pannans utformning inte skulle ha med förbränningsverkningsgraden att göra är fel.
När man ser på pannverkningsgrad räknar man hur mycket av den tillförda värmen går över till vattnet i pannan, då tillkommer faktorer som strålningsvärme från pannan mm.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Så med andra ord så spelar min gamla panna in då..

Har testat lite, nya resultat.
**************
Med hemma pul turbolatorer i rökgaskanalen.

RTMP: 221.5 c
O2: 7.7%
CO: 318ppm
CO2: 12.9%
micro: 88.6%
qA: 11.4%
,\: 1.58%
ITMP: 23.4 C
UCO: 5?1 ppm

***********
Med den lilla plåten som följer med nya fläkten borta.

RTMP: 196.1.5 c
O2: 9.1%
CO: 436ppm
CO2: 12.9%
micro: 89.4%
qA: 10.6%
,\: 1.76%
ITMP: 31.7 C
UCO: 770 ppm

vet inte om inomhus tempen spelar in någon roll på värdena.

testar just nu med eldfast tegel i förbräningskammaren,
ser bra ut
förbränningsverkningsgrad på 91% postar resultatet när jag kollat klart.
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Söppen skrev:En rökgasanalysator mäter förbränningsverkningsgraden, alltså 100% -rökgasförlust. En faktor som bidrar till rökgasförlust är pannans förmåga att "kyla" röken. Så att pannans utformning inte skulle ha med förbränningsverkningsgraden att göra är fel.
När man ser på pannverkningsgrad räknar man hur mycket av den tillförda värmen går över till vattnet i pannan, då tillkommer faktorer som strålningsvärme från pannan mm.
Varför anges då ibland t.ex 98% förbränningsverkningsgrad o över 90% verkningsgrad (kommer inte ihåg vem som hade den reklamen)

Om det har med pannan att göra vilken förbränningsverkningsgrad brännaren har är ju dessa uppgifter helt värdelösa om man inte har samma panna som brännaren är testad mot..
Då är det bara pannor med integrerade brännare som man kan lita på test siffrorna då.. :?

Iof är det ändå årsverkningsgraden som är viktig.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Inlägg av Eldsjälen »

Så fort man får siffror på verkningsgrad presenterade och vill använda värdena till att jämföra med andra mätningar är det viktigt att man tar reda på vad den som utförde mätningen har tagit med i beräkningarna. I många fall skiljer det i hur man tar fram värden på verkningsgrad. Så är det inom många olika områden, pellets troligen inget undantag. Vad man menar med förbränningsverkningsgrad får man nog fråga den som redovisar mätvärdena. Man får ju en känsla av att det skulle vara ett mått på hur effektiv förbränningen är, alltså hur mycket som förbränns i % av maximal förbränning då allt förbränns som kan förbrännas av vad som stoppas in. Troligen är det så, men man kan ju inte vara helt säker. Vad jag tycker är säkert är dock att om det inte är det man avser så är ordvalet vilseledande. Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket själva pannan påverkar förbränningsverkningsgraden. Låt säga att lågan tar i förbränningsrummets ena vägg, då påverkar ju pannan i allra högsta grad. Om en pelletsbrännartillverkare uppger en förbränningsverkningsgrad för en pelletsbrännare så får man nog anta att det är förbränningsverkningsgraden mätt under optimala förhållanden och att värdet aldrig kan bli bättre än så men däremot sämre.
Duplomat -70 under upprustning...
Skriv svar