Hur man inte ska göra

perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Hur man inte ska göra

Inlägg av perf »

Tänke bara bjuda på ett gott skratt från en nybörjare:

Rörläggarna som installerade pannan hade klantat sig lite och en presskoppling droppade. Det blev återbesök i fredags, och för att rörisen skulle komma till att byta kopplingen så kopplade jag loss skruven, vred bort den från pannan och fäste kedjan i nästa hörn på min Mafa mini.

Tydligen gjorde det här att lite pellets skakade ned i den kärnlösa skruven. Efter återmontering gick det bra att få fram startdosen och tända brännaren, men sen kom det ingen pellets. Det var då jag fattade fel beslut. Jag tog lite pellets i näven och försökte mata manuellt. En liten dos typ var tionde sekund. Tanken var att hålla liv i brännaren tills skruven matade som den skulle igen. Till att börja med gick det bra. Värdena från flamvakten hoppade rejält, men det brann i alla. Sen började det komma pellets ur skruven och jag kopplade snabbt på slangen.

Till att börja med "plingade" det som vanligt i fallröret, men efter ett tag blev det tystare och tystare och till slut dog elden. Jag stängde brännaren och när jag lyfte ur slangen såg jag varför det inte fungerade. Det hade blivit totalstopp och fallröret var fullt med pellets. Förmodligen hade jag handmatat lite för mycket så att det hade blivit stockning vid pelletsbromsen ungefär samtidigt som skruven började mata igen. Det blev till att plocka isär, rengöra och sen köra skruven manuellt i en kvart innan allting fungerade normalt igen.

Lärdom:

- Att dosera för hand är ingen strålande idé
- Om man har stökat för mycket med skruven, kör den alltid manuellt ett tag för att bli av med eventuella luftfickor
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av Eldvin »

:D Hahahaha!! Det kan hända den bästa! Det är alltid uppiggande med lite anekdoter. När du lärt dig pannan så kommer ni bli kompisar.För det är en bra panna du köpt!
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av perf »

Känns som vi är rätt bra kompisar redan :) Både panna och brännare är så enkla i sin konstruktion att man inte behöver gå någon kurs för att förstå sig på prylarna.

"Bra panna", säger du. Jag har läst en massa gamla inlägg här på forumet, och kommentarerna verkar inte precis odelat positiva. Den vanliga kritiken mot pannan är att den inte har någon lucka och bara ska fungera med Ulmabrännaren. Och brännaren sägs vara lika antik i sin konstruktion som en gammal Px20. Men det kanske bara är folk som inte har provat själva som tycker så ;)
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av Eldvin »

Du har köpt en panna som inte så många andra har.Du kan tjata på mig i timmar! Jag tar inte emot din SAAB ens om jag får den gratis! Dom flesta gillar det dom har men har ingen aning om vad andra har.Brännare är som bilar de skiljer på hur dom är gjord.Det skiljer på vilket tänk tillverkaren har.Likaså skiljer det på förståelsen hos användaren.Viking bio anses ju som den mest sålda brännaren men är den bättre än Viking björn för det?? Sen finns det så många pannor att sätta brännaren på och det blir inte alltid helt rätt.Det kan sitta en liten panna med ett insattsrör som inte tillåter nån högre effekt.Då förespråkas undermatade brännare likt ecotec ock termia.Men likväl så hopas problemen där omkring dålig förbränning och kedjor och s lussvingar .Sen fick ju Janfire en skrapa för att va en kass brännare ,men eldaren var nog det största problemet.Och som grädde på moset så är ju PX21 en totalt livsfarlig apparat.Men det är ju vilken apparat som helst som man inte kan med.Jag har skruvat med många PX21or och dom går om en dröm!Så summa sumarum! Du har köpt en bra panna och brännare,men det finns dom som inte ska skruva på brännare alls.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av perf »

Mycket religion i det här alltså. Då är det nog bra att, som jag, vara pragmatiker ut i fingerspetsarna. Jag skulle gärna ta emot en gratis SAAB :)

Så otroligt ovanlig är väl förresten inte Ulmabrännaren, men kanske deras panna.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av psau »

Håller med Edvin,
Tror nog att du köpt en bra panna och bra brännare enkla och trevliga att ha och göra med, I en anna tråd jämförde jag Ulma brännaren med PX20/21 som funnits sedan Hedenhös och jag anser då som nu att den mest ultimata lösningen inte kan vara att elda I ett rör. Men rätt inställd går en PX/Ulma/Gordic/etc som en dröm och sliter inte onödigt på sitt rör men felställd blir det dyrt....
Inget on om Hedenhös jag var toppennöjd men min PX men jag är mer nöjd nu....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av rod02 »

Enl mig så håller alt SP-märkt huset varmt. Det som skiljer är hur ofta det strular och behöver service. Den fattige får serva mer....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av pegez »

här är en som ärvde en pellx gordic , gått prickfritt så länge jag har bott i huset (5 vintrar)
men visst är den omodern )) lite som volvo 240 om man ska dra bil liknelse inte så avancerad men pålitlig))
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av pegez »

har tittat lite på ulma prylarna och skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa brännaren när det är dags ))
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av grey »

Jag är hitills mycket nöjd med Ulma, både brännaren och pannan. Har aldrig kört rörbrännare innan och vet egentligen inte hur länge man kan förvänta sig att ett rör skall hålla eller hur ett rör skall "slitas" på ett års drift. Men mitt innerrör ser helt okej ut och de två gångerna jag tagit ut det för och kolla har det sett helt okej ut, lite lös aska och lufthålen har jag tagit ett litet stift och rengjort. Vet inte om man förvänta sig att de små hålen ska vara helt rena efter 6 månader, men jagh tycker det ser väldigt fräscht ut.. Men som sagt har inget att jämföra med :)

Upplever iaf denna brännaren mer driftsäker och bättre än Ecotec A4 som jag hade innan, just p ga att det ej är några rörliga delar på ulman.
:)

Men någon kanske har ett bra svar på vad man åtminstone kan förvänta sig att ett rör skall hålla? Med en rätt inställd matning etc etc..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av perf »

Vad jag har läst kan brännarrör hålla allt från två år till brännarens livslängd. Rätt inställd brännare och enbart lågeffekt påverkar nog livslängden väldigt mycket.

Två rörliga delar har du förresten i brännaren: fläkten och pelletsbromsen :)
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av rod02 »

Hur rör sig pelletsbromsen? Som jag för övrigt inte har. Kom över en ca 1998 p20, inga anm på brännarröret. Mitt från 2001 byttes 2003 på garanti inga anm hittils.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av grey »

ja jo.. fläkten då förstås... :) pelletsbroms?
är den den där lilla "läppen" du menar då eller?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av rod02 »

Jag klassar matarskruven som rörlig del.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Hur man inte ska göra

Inlägg av grey »

Ja det är den ju men den är ju inte en del av brännaren som sådan :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar