Utrustning: Nibe City 13VX med Viking Bio inställd på låg effekt ca 15kWh med distans som flyttade ut brännaren 105mm.
Skorsten: 150x150 fyrkantigt hål och längden är 3 meter.
Då var rökgaserna på nästan 300 grader hög effekt ,(ca 290 med låg effekt).
Draget: Har en Tigex 25 som är ställd på ca -1 Pa men den räcker inte till så jag har öppnat sotluckan ca 1cm i underkant, då ligger jag runt på -1 Pa.
Åtgärder:
a) Tillverkade ett rör på 400 med en fläns som hade en diameter på 100mm som jag släppte ned i skorstensöppningen.
-Resultat: Knappt märkbart, kanske 10 grader..
b) Turbulatorer: De som satt i var 420mm långa,( 2,5 varv) , visste inte om de var kapade eller inte så jag gjorde nya i 1,5mm plåt som var 600 långa, (6st) som täcker hela vägen,(vridna 3 varv).
-Resultat: Rökgaserna minskade med 50 grader.
c) Tog bort distansen på 105mm som ska vara anpassad för min kombination, (Viking Bio/Nibe City).
Där hade jag något, brännarröret slutade tidigare med distansen strax under turbulatorerna och lågan vid låg effekt ligger då strax under "turbulatorerna/utgången" på pannan och då stiger värmen rakt upp och inte in i eldstaden.
-Resultat: Rökgaserna minskade med 50 grader.
Visst ökar askutrymmet med en distans och enligt Värme Baronen så ska brännaren även gå bäst vid hög effekt och lågan når då längre in, (men inte tillräckligt) då blåses även roster rent bättre och klarar längre gångtider.
Men det gäller inte oss med mindre eldstäder och en effekt under 15kWh, som ändå måste aska ur efter en vecka.
d)För hög effekt?: Jag har justerat luft och matning, men som bäst kanske jag får 180 grader med en fungerande brännare som klarar att gå minst en vecka utan att jag rengör roster.
Kanske om jag gör nya turbulatorer som har mer "vrid" så kanske jag får några grader till, vad tror ni?
Alla tips är välkomna

Boyta: ca 200Kvm enplansvilla.
Mätinstrument: Digital stektermometer placerad 100mm ovanför utgående rör från pannan.
Nuvarande förbrukning: ca 32kg pellets per dygn vid ca -1 utomhus.