dålig effekt janfire-calmar v30
Re: dålig effekt janfire-calmar v30
[imghttp://www.forumbilder.com/images/2014/02/21/panna2_001.jpg[/img]
-
- Energiprofet!

CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.

nu blir den nog lita mindre
sitter en givare i toppen på pannan, den går till den gråa boxen bredvid pannans manövercentral, får för mig att den som djävlas
Den lilla boxen är väl en kopplings dosa med ett kokskydd ?? Skulle den slå ifrån skulle väl brännaren tvärdö och så förbli tills du resettar .Nu vet jag ju inte hur det är kopplat,men den andra lådan som satt på pannan från början styr ju pannans fläkt och laddpump .Har för mig att det även finns en knapp på den med tre lägen på.Kan det va nått knas där?? Nån ratt som skall skruvas åt nått annat håll.Eller knappen ändras i ett annat läge??
Ja det är ju en möjlighet, ska koppla bort brännaren imorron och elda ved så får jag se hur det reagerar, det har ju funkat bra i flera år så jag har inte satt mig in i funktionen, vilket jag borde ha gjort kanske, hehe
Ja,,Ta inte illa upp,men om du skälv inte har koll på hur det funkar så är det inte lätt att felsöka heller.Men om vi tänker oss att du stänger av laddomaten så borde ju brännaren värma upp panna till en temp och sen släcka ner om det funkar?? Gör det inte de så får du svårt att värma en tank med.
Såja, nu har jag eldat upp lite spillvirke i pannan, ca 2 fulla ilägg, båda tankarna uppe i temp, alltså inget fel på pannan eller dess enheter. Får nog höra med en janfire-installatör vad det kan bero på.
Den om lever få se.
japp, återkommer när jag vet
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Måste ju vara en termostat som styr brännaren och denna står för lågt helt enkelt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tror som du, nu gäller det bara att lista ut vilken och var den sitter
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Om du följer brännarens matningskabel, var hamnar du då?
Bild?
Bild?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag saknar en brännarstyrning på denna anläggning typ tk 1B som har tempgivare högt på tanken som startar brännaren när värme behövs å den ska även starta laddomaten sen en andra tempgivare lågt på tanken som stoppar brännaren när tanken är uppvärmd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har kollat lite nu, matarkabeln går upp till pannans manövercentral.
Den gråa lådans som sitter på tanken med en givare instoppad i elpatronen går upp till den lilla gråa lådan uppe på pannan, som även är sammankopplad med pannans manövercentral.
Det sitter även en givare i toppen på pannan( överhettningskydd antar jag) som går till den lilla grå uppe på pannan.
Hoppas ni förstår.
Med vänlig hälsning walle
Den gråa lådans som sitter på tanken med en givare instoppad i elpatronen går upp till den lilla gråa lådan uppe på pannan, som även är sammankopplad med pannans manövercentral.
Det sitter även en givare i toppen på pannan( överhettningskydd antar jag) som går till den lilla grå uppe på pannan.
Hoppas ni förstår.
Med vänlig hälsning walle