inkoppling lv pump mot bef panna.

Skriv svar
EmiloKarin
Stor entusiast!

Re: inkoppling lv pump mot bef panna.

Inlägg av EmiloKarin »

Måste jag montera en till cirk pump om ja tar vatten från elpatronshålet o returen på acktankshålet?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja du måste ha en cirkulationspump mellan pannan/vp
Från vp på högsta möjlig anslutning å lägsta möjliga till vp, Såg inte om det fanns nån anslutning mer som är lika lågt som avtappningen? Men antingen på avtappningen el om de finns nån lika låg anslutning sen in finns de ju på toppen/sidan av pannan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Nu har jag handlat ack tank istället. Vart en wiessman verticell 350l hitta en i grannbyn billigt med c-pump shunt o en himla massa rördelar så nu blir de enklare!
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det vvberedaren/slingor i 350 l tanken?
Ska du koppla över vv/värme så de tas ur tanken istället för pannan el köra tanken som Volymtank till pannan bara för ökad volym?
Som Volymtank så får du ju en totalvolym med pannan på 500 l vilket skulle bli bra..
Hursomhelst försök få ihop det så att de inte ska ändras massa kranar som ska ändras manuellt beroende på om det är pellets/vp som ska värma kåken/vv, Koppla in de så att vp står för all värme/vv å när den inte orkar hålla tex 50 grader ska pelletsen starta å värma utan att du behöver göra nått.. Då blir pelletsen spetsvärme då pumpen inte orkar, blir bara dagarna då det är kallare än minus 7-10 grader som pelletsen behöver gå in resten av året fixar vp :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

De är slinga för vv i tanken! Har gått med luft vatten pump tidigare o funkat bra. Tror du inte pumpen orkar gå lägre än -7? Står ju drift ända ner till -25c. Har du nå förslag Hur ja kopplar allt då jag är lite novis på den biten :)
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vilket antagligen betyder att den ger mer värme än den förbrukar el även vid -25. Men den ger mindre värme samtidigt som värmebehovet ökar, så den kommer inte att klara hela värmebehovet när det blir kallt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du får ju inte förglömma att den fina manicken även drar ström.
Så någonstans när minusgraderna faller, så blir den ju så ineffektiv att det blir mer ekonomiskt att köra med pellets..

Så här har jag räknat:
Ett tonpris för pellets på säg 2 400 kr, beräknat på 85% verkningsgrad ger cirka 0,59 kr per kWh.
Elen, inkl. nätkostnaden (som till viss del påverkas) kostar enligt min senaste faktura cirka 1,40 kr per kWh.
Så pumpen måste ju då ge ungefär 2,4 gånger mer ut än vad som stoppas in.
Tittar man på COP-tabellen som finns på hemsidan så är man runt -7°C vid just 2,4..

Räknar jag rätt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Man borde väl koppla så att värmepumpen ger exempelvis 35-40 grader maximalt till tanken och resten spetsas med pelletseldningen. Om man kopplar så att returen går ned i tanken och framledningen från tanken och sedan genom pelletspannans shunt. Att använda tanken som volymförstoring till pelletspannan tror jag inte på för pelletspannan måste hela tiden ha högre temperatur än tanken för att kunna ge varmvatten av rätt temperatur.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Andre.. Hur kopplar jag ihop panna, acktank och vp så att jag kör acktanken som volymförstorare?
Finns 3 uttag på tanken längst ner mitten o högst upp sedan 2 st till vv slinga. Och ett mindre mitt på. Har en cirk pump extra utöver den som sitter till radiatorerna nu. På pannan finns 2 st 1" uttag på sidan ganska högt upp o på framsidan har jag ett 2" elpatronshål ledigt strax under mitten sitter den.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

sänkan: Men den pumpen har väl fast kondensationspunkt på 60 grader. Så man vinner väl inget på att köra den kallare än så.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

EmiloKarin skrev:De är slinga för vv i tanken! Har gått med luft vatten pump tidigare o funkat bra. Tror du inte pumpen orkar gå lägre än -7? Står ju drift ända ner till -25c. Har du nå förslag Hur ja kopplar allt då jag är lite novis på den biten :)
Jodå nog går pumpen lägre än -7 men vid den timmen ger den 2,33 ggr inmatad energi (cop), vid -25 ger den nånstans 3-3,5 kW (cop 1,6 som är 1,6x inmatad effekt) vilket är som en normalvilla drar vid 0 grader ute.. 10,3 kW ger den på sommaren, Energimyndighetens test av L/V verkade årscop ligga på runt 2-2,5..
Pumpen måste alltid ha varmvatten som cirkulerar igenom den då det är minusgrader annars fryser den sönder om den är avstängd, Bara på sommaren som de går stänga cirkulationen till pumpen å blir det för kallt så pumpen stannar så måste det komma varmvatten från annan värmekälla ut till den..
Du kopplar så att det blir en krets från vp genom tanken å pannan sedan ut till pumpen igen, koppla vv så att kallvattnet går först genom tankensslinga sedan till pannansslinga så det är bara inkommande vatten som flyttas..
Då kommer allt va som du har det idag men då vp inte klarar värmen så temperaturen kommer under val brännartemp så startar den som idag, men vp får 500 l att jobba mot å du får en slinga till som gör att du kommer att få vv ur lägre temp än som du får idag + större vattenvolym att få värme från = mer vv..

Hoppas de gick begripa va jag skrivit denna tid på dygnet.. :?
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Haha nästan skulle va lättare med en bild. :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tanken kopplas i serie med nuvarande panna så det blir som en egen krets mellan pump/tank/pann, Blir på samma sätt som när man kopplar till en volymtank med bergvärme..
Då har man inga shuntar utan vp gör rätt temp på vattnet å då går vattnet från vp till botten på tanken sedan ut till radiatorerna från toppen på tanken men då kopplar du ut från tanktoppen till nått av anslutningarna högt på pannan sedan från pannbotten tillbaka ut till vp igen.. På denna krets har du en cirkulationspump å denna får man inte stänga av då det är minus ute då fryser vp sönder å därför viktigt med välisolerade rör mellan vp/hus samt för att minska förluster.. Ska man stänga av vp på vintern måste vp tömmas på vatten så på insidan husväggen bör du montera avstängningskran/tappkran så de går koppla bort vp å dränera denna på ett smidigt/snabbt sätt, Vid tex strömavbrott så måste vp tömmas så den inte fryser sönder..

Nuvarande inkommande vatten till pannan flyttas till tankensslinga å sedan till ingående på pannan, Tankens slinga blir en extra förvärmningsslinga som gör att du får ut vv från lägre temp vilket gör att du kan köra pumpen med större diff som främst gör största nyttan sommartid med lågt uttag.. Då kan du kanske släppa ner tempen mot närmare 40 grader ändå klara att duscha å pumpen jobbar mot både pannan/tankens volym som blir mot 500 liter :D
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

http://www.peltec.se/Peltec17_2012.pdf

Vilka av anslutningarna skulle du valt?
Ska jag ha en cirk pump till på kretsen med acktanken eller räcker det med den jag kör med nu till radiatorenra
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja du måste ha en pump i "kretsen" vp/tank/panna då värmesystemet du har nu bara cirkulerar mellan panna/radiatorer å då får du ingen cirkulation ut till pumpen, skulle vp varit kopplad in så radiatorreturen gått via pumpen hade du inte behövt en pump till vp men då hade pumpen som sagt inte fått nån volym att jobba mot samt att du inte fått ut något vv om shunten stängt..

Från toppen på tanken till den bakre anslutningen på sidan av pannan sen från antingen elpatronsuttag/avtappningen tillbaka till vp, mellan pannan/vp sätter du cirkpumpen (på returen till vp)
Från vp kopplar du in i botten på tanken..
Skriv svar