SOL! Ger era solfångare ngt nu?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Erik
Energiprofet!

SOL! Ger era solfångare ngt nu?

Inlägg av Erik »

Samma fråga som tidigare ger era solfångare ngt nu när det är sol ute. Tänker främst på hur det är runt göteborg
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Denna anläggning finns i Stenungsund....

http://www.melectro.com/solvarme
Våga vägra värmepump.....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nej nu är det slut för detta år. Men det beror på att jag har naturliga hinder som hindrar den "låga" solen från att nå mina solfångare, som dessutom inte är vinklade för "vintersol".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dykarn
Prima virke

Inlägg av Dykarn »

Bor 20 mil söder om Göteborg men under helgen som gick fick jag upp temperaturen i solfångarna till drygt 45 grader. Detta ledde till att cirkpumpen kört ungefär 3 timmer lördag och 2 timme söndag. Höjde botten tempen i tanken med ca 5 grader och mitten med 3-4. Har tyvärr 3 träd som står i vägen annars hade det blivit ytterliggare ett par timmar i gångtid och kanske 5 grader varmare i panelerna.

Eftersom det var rätt kallt förra veckan räckte inte 35 grader som framledning för att hålla 18-19 i källaren vilket fick till följd att styrningen inte shuntade ut speciellt mycket värme från mitten av tanken då jag höjde till 45. Så det blir väl bara till att vänta till våren igen :)
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Custom Sam
Fröträd

solenergi i november - ja, lite i alla fall..

Inlägg av Custom Sam »

Jag har haft ungefär som Stenungsundsanläggningen under veckoslutet, 50- 60 grader på taket och uppåt 45-48 grader i tankarna. Den tankvolymen som ligger under pannans verkningsområde värmdes från ca 30.

Har vinklat solfångarna 45 grader rakt åt söder. Kunde konstatera att solen kom åt ganska bra på dem, bättre än vad jag trodde att den skulle göra. Eftersom det ligger en varmvattenslinga i botten borde den ha givit det mesta av varmvattnet de dagarna, vilket är tervligt med tre tonåringar i duschen, huseet menar jag...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
apersson850
Pannrumstomte!

Julklapp

Inlägg av apersson850 »

Julafton hade jag sol senast, så att det gjorde någon nytta alls. Gav 2 kW i snitt under en timmes drift.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar