Thermia bequem i CTC 265?
Thermia bequem i CTC 265?
Hej!
Kan man installera en Thermia bequem 12D i en CTC 262? Funkar detta bra eller?
Skulle vilja göra detta i första läget och kanske om några år investera i en ny panna typ biomatic. Värmer huset med luft/luft pump ner till -4 grader, så brännaren ska sköta varmvatten och spetsvärme. Är detta en bra lösning?
Vad kostar en bequem 12D?
Mvh Daniel
Kan man installera en Thermia bequem 12D i en CTC 262? Funkar detta bra eller?
Skulle vilja göra detta i första läget och kanske om några år investera i en ny panna typ biomatic. Värmer huset med luft/luft pump ner till -4 grader, så brännaren ska sköta varmvatten och spetsvärme. Är detta en bra lösning?
Vad kostar en bequem 12D?
Mvh Daniel
dom där plåt skorstenarna är ju byggda i "moduler" borde gå kanske att bara byta den övre modulen..
Vet du vad det är för märke på skorstenen?
vet att tex Nibe har skorstenar..
Sotaren sa inte varför skorstenen hade blivit så här? ålder? fel rök temp?
När du talar med installatören så brukar dom veta en bra firma alt så har dom en skorstens kille.. så dom borde kunna fixa detta åt dig annars.
Vet du vad det är för märke på skorstenen?
vet att tex Nibe har skorstenar..
Sotaren sa inte varför skorstenen hade blivit så här? ålder? fel rök temp?
När du talar med installatören så brukar dom veta en bra firma alt så har dom en skorstens kille.. så dom borde kunna fixa detta åt dig annars.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så är det gjort här enligt sotarn som gjorde brandskydds kontrollen o det rostfria röret som va ursprungligen hade fräts sönder genom att det blivit kondens i samband med olja.. Det är värre för en skorstens pipa med kondens med oljeeldning än bioeldning sa sotarn..Turbo skrev:Jag tror att min skorsten består av ett långt rör, man kanske kan såga av en bit däruppe och byta ut det??
Mvh Daniel
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jag väntar på min installation just nu. Den ska ske i oljedelen. Bättre verkningsgrad än i veddelen men mindre askutrymme. Allt enligt min installatör.micke_932 skrev:Det verkar finnas en hel del som använder 265:or, och så även jag, planer finns på en pelletsbrännare och på de flesta ställen jag läst rekommenderas att man sätter brännaren i oljedelen, är det flera här som kör med brännaren i veddelen på sina 265:or ?
Micke
Thermia i 265:an
Hej Turbo
Jag har kört en 265:a med Thermia 15 i oljedelen i 3 år.
Fungerar bra men uraskning och sotning 1 gång (ca.15min.)i veckan vintertid
är ett måste.Av bequema skäl är ett byte till Biomatic eller Bionet
nära förestående!
Hade jag gjort denna omställning igen hade jag nog ställt in en
färdig pelletspanna direkt.
Jag har kört en 265:a med Thermia 15 i oljedelen i 3 år.
Fungerar bra men uraskning och sotning 1 gång (ca.15min.)i veckan vintertid
är ett måste.Av bequema skäl är ett byte till Biomatic eller Bionet
nära förestående!
Hade jag gjort denna omställning igen hade jag nog ställt in en
färdig pelletspanna direkt.

ctc 265,än så länge, med thermia 15.
Jag kör med en 20+ i en 265
Jag satte den i "oljedelen" så högt det gick i luckan så att utrymmet under skulle bli maximalt för aska, utrymmer ovanför räckertill och blir över, som det är nu är det gissningsvis 40cm kvar till tak.
Om brännaren sitter på den höjden är det inga problem att tömma pannan effter två vecko-föråd = 20säckar = 320kilo
Nu håller jag fortfarande på med att trimma in den så jag har inte en optimal förbrukning än..
Pannan är lätt att sota.. bara att ta ur brännaren.. Brukar flytta brännaren och stoppa in huvudet (på brännaren
) i veddelen om den ej slocknat, och ta damsugaren och ta det värsta i gammla oljedelen.. sotningen gör jag på väggar med en stålborste och suger upp det sista och sedan stoppar jag tillbaka brännaren och tar "veddelen". Allt tar max 30min. och då jag klarar mig på ett veckoföråd ca 10dagar så blir det var 20dag som man blir sotig..
Både teoretiskt och praktiskt så får du bättre effekt om du sotar offtare.. men jag märker ingen större skillnad i slutändan..
Jag satte den i "oljedelen" så högt det gick i luckan så att utrymmet under skulle bli maximalt för aska, utrymmer ovanför räckertill och blir över, som det är nu är det gissningsvis 40cm kvar till tak.
Om brännaren sitter på den höjden är det inga problem att tömma pannan effter två vecko-föråd = 20säckar = 320kilo
Nu håller jag fortfarande på med att trimma in den så jag har inte en optimal förbrukning än..
Pannan är lätt att sota.. bara att ta ur brännaren.. Brukar flytta brännaren och stoppa in huvudet (på brännaren

Både teoretiskt och praktiskt så får du bättre effekt om du sotar offtare.. men jag märker ingen större skillnad i slutändan..