Problem med CTC Ecoflex - Lång text

Skriv svar
cy_berg
Gallringsobjekt

Problem med CTC Ecoflex - Lång text

Inlägg av cy_berg »

Hej alla!
Jag har en CTC Ecoflex pellets-panna som vi köpte ny när vi totalrenoverade vårt hus 2006. Den har fungerat bra, och jag har i princip aldrig haft några problem med den. Men, för några veckor sedan hände en serie av händelser som nu gör att jag inte får ordning på pannan. Jag är själv lite osäker på vad som är hönan och ägget, men ska försöka beskriva så detaljerat som möjligt.

Det började för ca. 2 veckor sedan. Felmeddelande för optovakten stod på displayen, och det får jag ibland när jag dröjt för länge med att tömma ask-lådan. Så, jag tömde denna (som var helt full), blåste rent röret till optovakten, torkade rent själva glasröret och körde igång igen. Några dagar senare (osäker på exakt hur många dagar), kollade jag pannan igen och hade då samma fel. Och, det luktade konstigt i pannrummet. Svårt att definiera lukten, men det luktade bränts på något sätt, något kemiskt. Det luktade inuti pellets-förrådet, och när jag plockade bort den flexibla slangen från matarskruven ner till pellets-koppen eller vad det nu kallas, så luktade det därifrån också. Jag körde igång pannan igen, och var kvar i pannrummet en stund. Jag såg då att kedjan till alla kugghjul (jag bytte från den gamla drift-tekniken med pinn-hjul till kedja och kugghjul för 2-3 år sedan) hoppade som sjutton vid ett av kugghjulen. Kugghjulet verkade alltså sitta fast på nåt sätt. Sagt och gjort, jag plocka ner allt i beståndsdelar. Jag vetisjutton hur allt gått till, men hårt packade pellets, helt söndersmulade, satt fast vid det stora "hjulet" av gummi som transporterar pellets ner till sista skruven, som i sin tur matar in pellets i brännar-koppen. Mycket konstigt. Jag tömde allt, hackade loss allt pellets-spån, monterade ihop allt, och satte igång pannan igen. Alla kugghjul rörde sig om det de borde.

Men, efter några dagar jag fick fortfarande varningsfelet kring optovakten. Så jag drog nu ut hela brännaren igen, och kikade in. I brännarkoppen var det inte vanlig aska, eller hård sintring, utan små porösa kulor (eller förkrympta pellets-bitar, helt porösa). Samma sak nere i ask-lådan. Och, det var en vätska nere i ask-lådan som jag trodde var olja, men som jag efteråt insåg måste vara tjära. Jag lät brännaren vara avstäng och nu i helgen sotade jag ur pannan. Jag insåg att jag av någon anledningen glömt sota pannan på bra länge. Brukar vara noga med det, men nu var det av någon anledningen länge sedan jag kommit ihåg att göra det. Och, det var ingen vanlig aska som vanligt utan porös, men samtidigt hård sintring eller annat. Jag fick verkligen rensa ut alla rökkanaler, och den där "vipp-brädan i metall som hänger upp vid skorstens-inloppet satt helt fast av all sintring. Men, jag la en timme och rensa upp allt, knackade loss sintring, eller vad det nu är, rensade alla rökgångar, rensade ut röret som går in i skorstenen etc.

När allt det var gjort, satte jag igång pannan igen. Efter en dag är panna igång, inga problem med optovakt, men i asklådan är fortfarande ingen riktig, fin aska utan sådana där små porösa kulor, och möjligtvis något oförbrända pellets-bitar. Efter en timme igång så verkar heller inte brännaren ge någon riktig värme, rökgas-temperaturen är 38 grader. Och, det har redan bildats riktigt mycket skit uppe vid inspektionshålet högst upp på pannan, samma hårda, porösa avlagring istället för fin aska.

Så, vad sjutton kan ha hänt, och varför? Jag har sedan många år tillbaka, för övrigt, skruvat ner värdet på optovakten från 99 till 20, det var tydligt nåt som alla gjorde med den här pannan (fick väldigt mycket fel med optovakten precis i början när pannan var ny, men aldrig efter att ha justerat gränsvärdet). En sak som slår mig nu, när jag slår på pannan, är att fläkten inte går igång som jag minns att den alltid gjorde innan. Det går inte igång alls, jag har stått kvar en bra stund i pannrummet och lyssnat.
d_anders
Energiprofet!

Re: Problem med CTC Ecoflex - Lång text

Inlägg av d_anders »

Finns det något spjäll på pannan som du kan ha råkat stänga? Om det luktar så kanske rökgaserna inte tar sig ut genom skorsten.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

En relevant fråga, men inte vad jag kan komma på. När allt detta hände så hade jag inte rört pannan alls på länge, så jag tror inte sannolikheten är så hög för det. Men som sagt, självklart en relevant fråga.

Direktcitering borttagen, använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Min panna är lika gammal som din och fläkten började låta för ngn månad sedan. Fick den att gå mycket tystare efter ett par dagars droppande med symaskinsolja och spray med wd40. Kan det vara läge att byta? Kan du testa med 240V direkt på fläktens anslutningar för att testa om det är fläkten eller styrningen?

Jag har numera en reservfläkt hemma så det snabbt går att byta när det blir dax.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter som fläkten har havererat å det gått allt för fet så hela pannan sotat/tjärat igen, Testa att smörja den el gå in å ställ upp fläkten till typ 70-80% då kan den gå ett tag.. På låg fart orkar den inte gå om den håller på rasa.. Går den med så lite luft pyr de bara i koppen å den överfylls så oförbränt ramlar ner i asklådan samt att pannan lär kleta igen rätt snabbt..
Men de är inte de som är problemet med att de blev stopp i Slussen :?
Möjligen om pannan sotat igen så kraftigt att de va istort tätt så röken tryckte bakvägen de skulle kunda hända
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
cy_berg
Gallringsobjekt

Inlägg av cy_berg »

Hej alla,
nu har jag haft en reparatör på plats i omgångar, och det är lite svårt att se exakt vad som är hönan och ägget, men här är slutsatsen: Problemet jag fick med kära/sintring (de porösa kulorna) berodde på att fläkten av sönder. Pannan brände via självdrag vilket resulterade i det problem som var ursprungsproblemet. Därutöver behövde styrkort bytas eftersom vi ändå inte fick det att fungera riktigt bra med den nya fläkten (fick felmeddelanden som inte borde komma upp). Kvarvarande problem var ändå bakåtsug (rök som vandrar tillbaka upp genom brännaren) så även slussen (hjulet med gummi-vingar) byttes. Reparatören justerade också draget, och efter det funkade allt bra, MEN, pelletsskruven har nu gått sönder vilket jag tar upp i ett nytt inlägg.
Skriv svar