Efter första veckan var pannan full me aska. Drygt en halv grovis blev det. Askan var beige/brun o det var mycke glöd i den. Så jag ringde t Jörgen på mbio o vi kom överens om att öppna luftskruven på askluckan så allt skulle bli förbränt.
Har både rökgasfläkt o dragbegränsare. Har provat nu me både öppen o stängd luftskruv. Askmängden var densamma. Färgen var vitgrå på ytan men under beige/brun. Askans konsistens är som............vaniljsocker???
Det har blivit en full grovis på två veckor!!

Ifjol från 1/12-03 till 1/7-04 så gick det 5 ton pellets o det blev 4 fulla grovisar av det! Körde då med 72:as Norrahammar oljepanna, med extremt litet askutrymme..... typ 1/4 jämfört med nu, och en 96:as Janfire. Hade då en avgastemp på mellan 240-330 grader, beroende på utetempen. Hade ingen dragbegränsare då! Då körde jag 1-1,5 vecka mellan sotning/asktömning.
Jag har provat att köra skruven manuellt och det kom 212 gram/minut. Matningen ligger på mellan 38-42 %. Vi säger ca 40 % i snitt. Då blir det 85 gram/minut eller ca 5 kg/timme. Brännaren har gått 88 timmar på två veckor. Alltså borde det ha gått 450 kg på två veckor. OBS!!! Nollgradigt ute!! Utom 3 dygn.......då det var ca -10 grader. Vilket betyder att det borde ha gått 32 kg/dygn nu.....??!! Ifjol i december gick det 33 kg/dygn i snitt.....då var det -10 grader i 3 veckor o -25 i en vecka.
Ack.tanken ska rymma 30 kW och det tar 2 timmar att höja temperaturen 50 grader. Alltså 10 kg pellets = 48 kW. Nu har jag en avgastemp på 125-135 grader.
Jag har eldat med ved i höst och där blev det långt ifrån såna askmängder!!!
Jag kör på Solett nu.......gjorde det även ifjol.
Ska det bli så här mycke aska o hög pelletsförbrukning är det åt h-vete!!!