Aaaaarrrggghhhhh!

Anki
Späd planta

Aaaaarrrggghhhhh!

Inlägg av Anki »

Vi ska byta till pelletspanna + brännare i sommar och har kollat runt en hel del. Men vilken djungel det är! Så fram med det, vilken är den absolut bästa pannan och den absolut bästa brännaren i kombination.

God jul på er!
:D
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Inte för att va dum, men det är ungefär som att fråga

Vilken bil är bäst?
Vilket whisky smakar bäst till kaffet? osv..

:)

Det finns en del kombinationer som funkar fint.

Men det tror jag andra har mer koll på än jag :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Anki
Späd planta

Inlägg av Anki »

Självklart, men har man ingen aning kan man ju alltid höra efter med andra vad dom tycker, eller hur? Vare sig det gäller bilar, sprit eller uppvärmning...
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Så sant så sant

:)

Du får nog beskriva lite om ditt hus..

Tänker du på solfångare / ved osv, eller bara pellets?

Effektbehov? (storlekk på huset mm)

Sen är det ju lite beroende på hur underhållsfritt man vill ha det kontra pris.....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Anki
Späd planta

Inlägg av Anki »

Vi tänker bara ha pellets. Huset är på 72 + 60 kvm och drar nu ca 2.5 kubik olja per år. Underhålla är inget problem, vi är helt inställda på att fixa med pannan.
janbanan
Frö

Inlägg av janbanan »

Skulle jag köpa helt nytt så skulle jag köpa panna o brännare av samma tillverkare torde bli bäst resultat.Kolla in kmp hemsida verkar vettigt!!

Värmebaronenstar+pellx20kw
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Anki skrev:Vi tänker bara ha pellets. Huset är på 72 + 60 kvm och drar nu ca 2.5 kubik olja per år. Underhålla är inget problem, vi är helt inställda på att fixa med pannan.
Ja, det är inte lätt, som Tobben skrev " Vilken bil är bäst?"

Min tänken är hur vill man ha det. samma när det gäller att köpa bil, vad man använder som familj med barnvagn eller sportbil.

Min smak om jag skulle köpa ny panna kan bli nog det här Niba pellux såg väl bra och är för enda pellets.
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/vpp/pellux.htm

Och pelletsbrännare tro vara bäst med framåtbrinnan alltså om det du vill ha dvs sportbil med dator = Biona, eller är man ointressera och vill bara ha 4 hjul att åka = Viking Bio, Pellx, Eurofire eller Px21. Tror Biona är lite dyrare än de här. Vet inte vilka bäst av de utan tyckte bör alla lika bra och kvalitet idag. Men du skrev att tänka byta ut till sommar så det kan bli lite förändrig under halvår. Vem vet!

Bara att fortsatta samlar kunskap tills du bestämt, och ta några offert.
Japp, det är min ord.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anki: Vad har ni för panna idag? Är den något att satsa på = billigare omställningskostnad från olja till pellets.
Om den är gammal/sliten/dålig/passar inte för pellets mm mm så kanske det är värt de extra pengarna att också byta panna när man skall byta bränsle.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anki
Späd planta

Inlägg av Anki »

Nuvarande panna är från -63 så den ska ut. Det blir ett helt nytt paket, frågan är bara vad!?!?!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan

Kolla där du bor vad dom har för brännare och panna
och pris. Många av brännarna funkar bra och köper
du pannan samtidigt så ska du få bra kombination
tycker jag :roll: ja och service om du får problem
är ju en grej oxå som är viktigt att det inte är en
liten firma som alldrig har tid att komma när du
ringer. Lycka till :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snillet
Pannrumstomte!

Kostar ju olika...

Inlägg av snillet »

Finns ju hela skalan från riktigt billiga pannor och brännare som fungerar utmärkt men inte har några finesser alls. Volvo Amazon avdelningen kan man kalla den för. För "bakdelsförflyttning" duger en sån liksom en sån pannanläggning duger till uppvärmning.

Sedan har du andra änden på skalan, t:ex biotec som när du begär offert på systembyte från dem till och med räknar in renovering/uppfräschning av ditt pannrum :!: , och sedan har du en anläggning som du enligt utsago tömmer askan på en gång om året... sotaren tittar mer på pannan än dig.

Men då skiljer det sådär 100 lusentappar mellan dom två alternativen å sen finns det en UPPSJÖ mellanting...

Ett visst mått av eget arbete samt en brännare som nog klarar sig väldigt bra på egen hand borde vara följande kombination:

Combifire20 med Ecotec A4+lambdastyrning.

När jag för ett år sedan skulle köpa brännare var bionan den enda som gick att köpa för VANLIGA pengar med någon form av styrning som är aktiv elativt till förbränningen.

Idag hade jag nog tittat på Ecotec A4 också pga att den kan köpas med lambdastyrning.

Sedan har du en panna som de inte pratas mycket om men som har lite trevliga funktioner, nämligen Nibe Pellux. Den har plattvvx för beredning av varmvattnet vilket gör att du kan utnyttja pannvolymen effektivare för varmvattenberedning än med spiral eller förrådsberedare.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Ja då måste jag oxå skriva lite reklam :D :D

Janfire är idag världens äldsta och mest erfarna när det gäller tillverkning av automatiska pelletsbrännarsystem

Mycket av det tekniska innehållet i produkterna är det samma som för 20 år sedan och därmed väl utprovat

Jämn förbränning med hög verkningsgrad och låga utsläpp kan ske endast genom att en liten intern doseringsskruv findoserar pellets från brännarens mottagardel.

Automatisk tändning. Elspiral med lång livslängd

Enkla snabblåsfästen - bra vid rengöring och uraskning

Brännarens effekt kan anpassas efter årstid, fastighetens storlek och energiförbrukning

Janfire flex-a är mer påkostad än de flesta andra när det gäller stommens konstruktion och de ingående komponenterna och är sedan 10 år marknadens mest sålda brännare.
Janfire erbjuder upp till 5 års garanti* - för att det inte ska finnas ett uns av otrygghet kvar när kunden bestämmer sig för att satsa på pelletsvärme.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Plattvvx eller spiral dvs växlare VS varmberedare.

Det är upp till din familjen hur mycket man behöver varmvatten.
Ex: har man en familj av 2 barn som tycker om bada i badkar eller gör ni en myskväll med badbubbel. Då ska man inte ha växlare. Den förlust snabbt med varmvatten.
Rekommera varmberedare är bäst alternativ.

Och en sak växlare tål inte mycket kalkvatten, så tänk på det. Alltså kolla hos kommun vatten.

Som jag har växlare, fråga mig varför. Jo det är min ekonomi. Jag använder inte mycket varmvatten, Jag har inte badkar eller bubbel. Bara duscha vi använder det mest. den växlare klarar (har gjort) 6 personer att turas duscha under streck resten har jag diskmaskin.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lothis
Ungskog

Inlägg av Lothis »

Kan bara hålla med Micke!

Janfire-brännaren är mycket stabil och fungerar bra! :lol:

Även om jag personligen haft vissa problem (dock mer pannrelaterade) kan jag helt klart rekommendera janfire-brännaren. :!:

Tycker det är mycket snack om framåtbrinnande brännare. skulle dock gärna se en oberoende undersökning mellan framåtbrinnande vs uppåtbrinnande brännare gällande verklig verkningsgrad, handhavandet samt lämplighet till olika pannor. (ja , jag har läst råd och röns test men tycker att många frågetecken kvarstår som obesvarade)!

Det är INTE någon lätt djungel att tränga igenom! :roll:
Janfire Flex-A i en CTC Total
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag skulle absolut inte ha något emot en uppåtbrinnande brännare om det hade funkat i min panna :)

Principen är det inget fel på, att tvinga alla pellets genom glödbädden
Skriv svar