Tjära i skorstenen, EcoTec A3

jimmy28
Entusiast!

Re: Tjära i skorstenen, EcoTec A3

Inlägg av jimmy28 »

Råkade se dessa på Jula http://www.jula.se/skorstensrens-cleanpelletz-765013.

"Skorstensrens Cleanpelletz
12 månaders försäkring ingår!"

"Baserad på succén Skorstensrens, med samma beståndsdelar som aktivt motverkar brandfarliga beläggningar i skorsten och rökgångar men specialanpassad för pelletspannor. Blandas med dina vanliga pellets. Skonsam mot miljön och regelbunden användning kan dessutom minska pelletsåtgången. 12 månaders försäkring mot skorstensbrand ingår. Vikt: 1,8 kg."

Är inte alls insatt i detta ämne, men det verkar väl alldeles för simpelt för att fungera i verkligheten.
Står även att det är en utgående produkt till reducerat pris.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Aaaaaaalm
Prima virke

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!

Tror jag testar Optizon till att börja med, den pelletsen fanns inte i lager i Karlstad tyvärr :/

Har pratat med tidigare ägare, och han kände igen problemen. Men att han körde skorstensrens ibland
och det hjälpte. Så en hink Optizon får det bli.

Sedan sa sotaren att det inte spelade någon roll hur baffelplåten i pannan vändes, men det måste väll spela roll? Jag har trott att den ska stå på "vedläget" med öppningarna åt höger i pannan då jag eldar i veddelen.
I vilket fall tror jag den stog åt vänster denna veckan efter att sotaren satte tillbaka den, och det var
betydligt mer tjära på brännaren och i nederdelen på pannan. Samt att det glödde i askan när jag tömde.
För det har det inte gjort tidigare.

Jag plockade i alla fall isär brännaren och rengjorde slitsarna till luften, men de var inte nått direkt igensatta.
samt skrapade bort tjäran på brännaren och det jag kom åt. Drog igång den igen och ser då efter ca 2h att det redan har blivit lite tjära på underdelen på brännaren, typ matarröret. Visserligen kan det vara sådant som har varit kvar i skarven där och börjat rinna av värmen.

Börjar bli lite less på detta nu. Men ska som sagt testa Optizon nu och köra en aggresiv behandling till att börja med, och sedan en gång i veckan för att se om det hjälper.

Annars kommer nog brännaren och pannan att ryka till sommaren/hösten och en ny får ta plats. En Pellux 100 tror jag på. Med en acctank och större pelletsförråd.
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Aaaaaaalm
Prima virke

Inlägg av Aaaaaaalm »

Liten uppdatering.

Påbörjade Optizonbehandling igår. Ska köra 7-dagar i streck nu och se vad som händer. Har köpt
skorstensviska så ska upp och dra rent nästa helg tänkte jag när optizonet har fått verka.
Men det blir lätt kletigt i pannan, ett tunnt lager. Dock är det inte droppar under brännaren
som det var förra veckan.

Fläkten som sitter på Ecotec-en ser ut att ha fått sig en modifiering, det är ursågat en bit i plasten
på sidan av radialfläkten. Det gör att luften in i brännaren minskas. Jag vet inte om det är medvetet
gjort eller om det bara har blivit så. Kan ta ett kort. Är det något man brukar göra för att "trimma" in
brännaren?

Överväger mer att byta brännare efter denna säsongen (eldar oktober - april i pannan).
Har lurat lite på en tillfällig lösning, att köpa en beg Baxi Eurofire och montera i oljedelen på Parcan.
Det ska tydligen fungera och ge något bättre verkningsgrad. Är inte jättemotiverad att byta hela
pannan och brännare i år. Men det är ändå inte helt uteslutet..

/Magnus
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lustigt att du får så mycket tjära.... körde själv med en A3:a i nästan 13 år utan några större tjär problem. Visst det blev lite blanka ytor inne i pannans förbränningsrum under sommartid men den ytan försvann när uppvärmningssäsongen startade på hösten.

Låter konstigt det du beskriver om fläkten, ta gärna en bild så vi får se hur det ser ut.

Har du kollat så att alla pannluckor är riktigt täta, dvs ingen tjuvluft via andra vägar in i pannan än via brännaren?
Hur är det med dragbegränsare, har du en sådan och vad är det inställd på för drag? Du har kanske redan svarat på detta men jag såg inget vid an "hastig" genomläsning....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Aaaaaaalm
Prima virke

Inlägg av Aaaaaaalm »

Ja det är inget vidare, tidigare ägare sa att han också hade haft en del problem. Framförallt
när det var mellan 0´c och någon minusgrad. Jag har kollat i styrenheten och jag TROR att brännaren
är ställd på 70%. Kan fixa bild där med ikväll.

Luckorna verkar täta, slussvingarna likaså. Men som sagt är det något gjort med fläkten..

Motdragslucka har jag inte tyvärr.. Är det idé att montera en sådan? Har några ideer vart jag skulle kunna sätta den för att göra det enkelt, men tar det när jag har bilder. Finns det någon billig jag kan testa med
i felsökningsavseende?

Funderar på att snickra ihop en tempgivare till och montera på skorsstenen och mäta tempen i toppen (1m ner) kontinuerligt och logga med mitt tellsticksystem. Har en sådan lösning på framledningstempen nu
för att kunna se om pannan stannar samt se lite hur ofta den startar, och det fungerar kanon!
Tidigare Ecotec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Att inte ha en dragbegränsare/motdragslucka gör ju att tjärbildandet ökar då allt drag i skorstenen måste gå genom brännaren.
Att montera DB är ett måste skulle jag vilja påstå, det kan bara bli bättre på tjärfronten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Aaaaaaalm skrev: Annars kommer nog brännaren och pannan att ryka till sommaren/hösten och en ny får ta plats. En Pellux 100 tror jag på. Med en acctank och större pelletsförråd.
Varför böka till det med acktankar när du inte behöver. Bara förlust av värdefull bostadsyta som du betalar för.
En normal pelletspanna är allt du behöver.
Tjäran kommer från glödeldningen. Byter du till en modernare brännare utan glödeldning så torkar tjäran i skorstenen bort med tiden.
Men alla brännare kräver dragbegränsare för att brinna effektivt. Tigex25 ska du undvika då den är för liten för pelletseldning.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Aaaaaaalm
Prima virke

Inlägg av Aaaaaaalm »

Tack för svaren!

Sid 012 - KW dragbegränsare eller WZB-1 dragbegränsare, kan någon av dem funka? Fanns ju tom adaptrar för Parca som ser ut att passa där rökgasspjället justeras idag. Är den ena att föredra före den andra?

Ang pellux 100 och acctank så är det ju en laddpanna med endast 60l vattenvolym. Trodde den
alltid behövde köras mot acctank för att fungera bra?

Men första steget får bli att försöka få ordning på denna A3:an. Annars ny brännare
och i sista hand ny panna och ny brännare.
Tidigare Ecotec A3
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Jag tror på Sid 012. Ska vara avpassad för pelletseldning.
Varför ska du absolut ha en laddpanna?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

För att kunna ge ett bra svar angåeende dragbegränsar typ så måste du ge oss uppgifter på din skorstenslängd, dimension och kanske också material.
Moderator
Aaaaaaalm
Prima virke

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!

Har knäppt lite bilder.

Bild
Modifierad fläkt.

Bild
Där jag har funderat på att montera dragbegränsare

Bild
Lågan, kass bild..

Bild

Tjära från skorstenen..
Tidigare Ecotec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag ser ingen modifiering av fläkten på din bild. Skall dock jämföra med min gamla A3:as fläkt när jag kommer hem.
Moderator
Aaaaaaalm
Prima virke

Inlägg av Aaaaaaalm »

Bild

Jag är inte säker på att det är något fel/modifierat, men det är en springa där som jag har ringat in.
Där blåser en del av luften ut. Kanske ska vara så, men jag tänkte bara om det kan påverka? :)
Tidigare Ecotec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ahhh, nu ser jag. Tror inte att jag har någon springa där. Ser mer ut som det blivit lite fel vid tillverkningen än att någon modifierat.

Prova med att täta och se om det blir någon skillnad. Lättast men inte hållbarast är väl att torka rent och sätta en tejp över springan, alt. lite fogmassa om du har något liggande.
Moderator
ATF
Prima virke

Inlägg av ATF »

Det ser ut som om täckplåten på fläkten blivit fel monterad.
Prova att ta loss den och vrid den motsols till skruvhålen passar igen
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Skriv svar