Kort gångtid mest ekonomiskt?!

Stolpskott
Prima virke

Re: Kort gångtid mest ekonomiskt?!

Inlägg av Stolpskott »

stereotypen skrev:Förhandstitt säger att det går åt..........
...mindre pellets.
Men än är det för tidigt för utvärdering.

Där ser man!

Citering redigerad. / Roli moderator
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Det är så som Erik73 skriver !!
Vill nog påstå att rätt injusterat med långa gångtider ger mer besparing än vad korta gångtider gör !!
------------------------------------------
Varje upptändning suger extra bränsle + att förbränningen inte ligger i topp.
Kan problemet vara att det är svårt att få en pelletsbrännare att gå på så låg effekt som
250 till 500 Watt i underhålls fyr ???? Om det går att lösa finns bränsle att spara !!

Om det är så förstår jag varför pelletsbrännartillverkare har gått ifrån underhålls fyr.
Tillverkar rökgasutrustning
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Lagom hysteres e nog bäst skulle tippa på kör man brännaren mellan 60-80 C ..e lagom ..man klarar kondensen o duschen..om man har hyfsat snabb uppstart vill säga :) ...Kör själv med 12 C men blir nästan 20 om man brassar dusch o kylan pockar på.. :mrgreen:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Olle45 UH finns på vissa brännare så man har inte gått ifrån det men man har nog satsat mer på att få automatisk uraskning i stället för att få fram brännare med riktigt bra förbränning på låga effekter
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Stolpskott skrev:
Stegatorparn skrev:Kan det vara så att du har Värmebaronens givare ansluten till brännaren som styr mellan 62°-80°.
När du vrider ner panntermostaten tar den över med 62°-67°.
Inte en aning. Hur tar jag reda på det?
En tunn kabel mellan pannan och brännaren som sitter fast med en vit kontakt.
http://www.eldkraft.se/produkt/panntemp ... kontakt864
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stolpskott
Prima virke

Inlägg av Stolpskott »

Japp!
En sådan har jag, även en svart kabel som kommer ut på samma ställe och går in på samma ställe i panna respektive brännare
Viking Bio
Ctc 2200
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Olle45 skrev:Det är så som Erik73 skriver !!
Vill nog påstå att rätt injusterat med långa gångtider ger mer besparing än vad korta gångtider gör !!
Varje upptändning suger extra bränsle + att förbränningen inte ligger i topp.
Kan problemet vara att det är svårt att få en pelletsbrännare att gå på så låg effekt som
250 till 500 Watt i underhålls fyr ???? Om det går att lösa finns bränsle att spara !!

Om det är så förstår jag varför pelletsbrännartillverkare har gått ifrån underhålls fyr.
Håller med om rätt justerat å långa gångtider bör vara mest fördelaktigt, sen vilken brännareffekten beror på panntyp å som nämnts låg driftstemp ger högre verkningsgrad.. En vedpanna bör man köra med effekten som pannan är märkt med el ca75% av max effekt på pannan vid vedeldning medans en oljepanna som är samma typ som pelletspannor men med mindre askutrymme klara låg effekt bättre då den har trångare tuber/rökkanaler..

Ariterm ger 130-270 W beroende om man kör UH på 90/120 minuter, Jag kör mot acktank men UH (pytsar in 55 gram pellets varje 90 min) på vintern el då brännaren måste göra mer än 2 starter/dygn.. Har aldrig haft problem med att pannan sotar å den går minst 2 tim/start å stillestånd ca 5-6 tim vid 0gr ute, när det är som kallast blir stillestånd/driftstiderna tvärtom.

Skulle förbrukningen halveras med korta gångtider så är det konstigt att varken tillverkare el övriga i branschen märkt detta, Men jag tror de är svårt att öka verkningsgraden från 90-180% :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Saken är nog den att då förbrukningen uppenbarligen har minskat med att korta gångtiden så är det något som är fel, och förbrukningen skulle efter att det felet rättats till bli ännu mindre.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Har inte vår expert på VB Stegatorparn redan gett en förklaring till fenomenet.
Stegatorparn skrev:Kan det vara så att du har Värmebaronens givare ansluten till brännaren som styr mellan 62°-80°.
Vrider man ned panntermostaten så den tar över från värmebaronens givare får man normal pannhysteres omkring 5 grader och inte så många starter. Använder man värmebaronens tempgivarkabel så startar brännaren så fort man vrider på en vattenkran en stund och då blir det många starter och stor förbrukning.
Det fanns väl ett chip att uppgradera till som gör temperaturavkännaren okänslig för fallande temperatur i pannan pga. varmvattentappning.
Finns ju startfördröjning också för att få längre gångtider och mindre pelletsförbrukning. Men då får man antagligen ta bort VB:s tempgivarkabel.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stolpskott
Prima virke

Inlägg av Stolpskott »

Stegatorparn skrev:
Stolpskott skrev:
Inte en aning. Hur tar jag reda på det?
En tunn kabel mellan pannan och brännaren som sitter fast med en vit kontakt.
http://www.eldkraft.se/produkt/panntemp ... kontakt864

Nu har det börjat gå åt mer pellets igen, ca 2 påsar/dag!

Hur jag än ställer termostaten kör den bara 5 grader. Dvs ställer jag upp den så går den mellan 80-85, ställer jag ner den går den mellan 62-67.

Är det den givaren som är kass då?
Hur tar jag redan på det, mäta?
Viking Bio
Ctc 2200
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du lossar givarkabeln från brännaren och mäter motståndet mellan de två stiften med en ohm-meter.
Blir det ett utslag mellan 100 - 10 000 ohm är givaren troligen okey. Oändligt motstånd indikerar avbrott.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Ja ha. Då har jag nu då kollat resultatet mellan att köra lite längre tider mot att köra kortare men fler gånger. Har istort samma förbrukning/dag. Skiljer inget vidare, det handlar om 1/2 säck på hela veckan.

Vädret har ju vart ganska lika, tänkte mest med temp och blåst. Dock har det duschats mer denna vecka.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
enström
Gallringsobjekt

Inlägg av enström »

Men du får väl större elräkning och mer aska och tjära i pannan med kort gångtid.
Omöjligt mäta verkningsgrad med förbrukningen av pelletssäckar. Vädret varierar. Ena dagen stark blåst andra dagen kallt
Focus Nova med Eurofire
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Enström varför skulle kort gångtid ge mer tjära?.....får man tjära/sot är brännaren feljusterad och har inget med gångtid att göra!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Har aldrig sett tillstymmelse till kära i pannan....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar